Ceny a cenová politika podniku
Pojem cena. – je to peněžní částka, která se sjednává při nákupu a prodeji zboží nebo služby na trhu
– cena je peněžní vyjádření hodnoty
– určuje se na trhu
– snaha prodávajícího je ceny maximalizovat
– snaha kupujícího je ceny minimalizovat
– je jedním z nástrojů marketingu
– vytváří se na základě vztahu nabídky a poptávky – na druhé straně určuje cena hodnotu výrobku nebo služby zákazníkovi – tj. kolik je zákazník za ně ochoten zaplatit – cena je základním faktorem, který působí na nabídku a poptávku.(zákon klesající poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka; zákon rostoucí nabídky – s rostoucí cenou roste nabídka)
– je pro podnik důležitou informací na trhu
– určuje, co podnik ze své činnosti na trhu získá – u některých produktů stát reguluje cenu –> regulované ceny (př.: nájemné, cena energií)
– cena rovnovážná (kompromisní cena) – vyskytuje se výjimečně, neobchoduje se za ni
– tržní cena – vyskytuje se na trhu, většinou se za ní obchoduje
– smluvní cena – cena, na které se dodavatel s odběratelem dohodli, je uvedena v KS – postup stanovení ceny:
1) stanovení cílů cenové politiky podniku
2) odhad poptávky
3) odhad nákladů
4) analýza cen konkurence
5) výběr metody stanovení ceny
6) stanovení konkrétní výše ceny
- Metody stanovení ceny. – volba metody závisí na záměrech podniku, na jeho krátkodobých a dlouhodobých cílech a na podmínkách, v nichž se nachází, dále také na fázích životního cyklu, ve kterých se výrobek nachází
- Nákladově orientovaná metoda
- často používaná, je nejjednodušší a náklady se zjišťují v UCE
- náklady + zisk = cena
- úzce spojena s cílem dosahování určité míry zisku, resp. s kvalitou výrobku
- při jejím používání stanoví podnik průměrnou míru zisku (přirážku), kterou přičte k nákladům na výrobu
- základem pro kalkulaci zisku mohou být: – mzdové a materiálové nákladyvýhody:
- – zpracovací náklady tj. mzdové a režie
- – úplné náklady tj. materiálové, mzdové, režie
- nabízí relativně jasná pravidla pro stanovení výše ceny
- navíc, pokud je tato metoda striktně dodržována, zaručuje firmě, že bude dosahovat určitou míru zisku u každého vyráběného produktu
- nevýhody:
- neodráží reálnou situaci na trhu – konkurence může vyrábět levněji 2. Konkurenčně orientovaná metoda
- tzn., že podnik vypočítá průměr z konkurenčních cen
- zřejmě nejjednodušší
- používá se v případě, že podnik vyrábí stejné nebo obdobné výrobky jako konkurence nebo nechce vynakládat prostředky na výzkum a průzkum trhu
výhody:
- jednoduchost
- nevýhody:
- nepřihlíží ke skutečným nákladům na výrobu
- 3. Poptávkově orientovaná metoda
- Za základ ceny se neberou náklady, ale:
- zákazníkem vnímaná a akceptovaná hodnota výrobku – tj. kolik je ochoten zaplatit. Předpokladem použití této metody je přesné zjištění názoru zákazníka na hodnotu – užitek nabízeného výrobku. Zjišťuje se přímým dotazem na přiměřenost ceny nebo prostřednictvím bodového ohodnocení různých nabízených výrobků
- důležitý je odhad poptávky, její pružnost (jak reaguje na změnu ceny a platů)
+ Zvláštní metody stanovení ceny:
- Cena dohodnutá ve volné soutěži
– při dodávkách investičních celků (pivovar, továrna)
– obvykle se vypisuje veřejná soutěž, vyhraje dodavatel, který má nejnižší ceny
- Stanovení ceny u náhradních dílů
– cena se určuje podle toho, zda jsou dostupné náhradní díly i od jiných výrobců a jaká je cenová relace mezi opravou a cenou nového výrobku (př.: tiskárna 1000,-;náplň 800,-)
- Ceny u komplementárních výrobků
– doplňky a příslušenství jsou drahé, základní výroba je levnější (př.: auto již od ____ (základní cena), doplňky zvyšují cenu)
- Stanovení ceny u kompletu
– celý komplet je levnější než jednotlivé části
– př.: předplatné do divadla, počítač – lepší koupit komplet, než vše zvlášť; permanentka
- Cenová diskriminace
– různé ceny různým skupinám zákazníků za různé ceny, aniž by to bylo zdůvodněno rozdílnými náklady
– podle segmentu zákazníků: př.: sleva pro studenty, důchodce, … – podle místa: nájemné, místa v divadle, … – podle varianty výrobku: voňavka, coca-cola – závisí to na množstí (menší množství je dražší) – skryté zvyšování cen: gramáž, použití levnějšího materiálu, rodinné balení, …
- Způsoby oceňování dlouhodobého majetku. a) pořizovací cena = cena pořízení + vedlejší pořizovací N
– cena pořízení – cena stroje; používá se při pořízení nákupem
– vedlejší pořizovací náklady – přepravné, montáž, clo, pojistné, provize –> touto cenou se oceňuje DHM nakoupený – nový i starší
- b) reprodukční pořizovací cena
= cena, za kterou se majetek pořizuje v době, kdy se o něm účtuje
– stanovuje se na základě znaleckého posudku
– cena, za kterou by se majetek koupil na trhu
– použití: majetek darovaný, získaný po finančním leasingu, bezúplatně nabytý majetek a zjištěný jako přebytek při inventarizaci
- c) vlastní náklady
– u majetku, který byl vytvořen vlastní činností podniku (např. podnik si sám postaví garáž).
– tuto cenu tvoří náklady vynaložené na vytvoření daného majetku (mzdy, spotřebovaný materiál, odpisy, spotřebovaná energie)
- Uveďte, jaké jsou cíle cenové politiky podniku.
Cenová politika = způsob rozhodování o tvorbě ceny. Vychází z cílů a účelu podnikání:
– vyhnutí se konfliktům se zaměstnanci
– maximalizace zisku
– zvýšení prestiže firmy
– vyhnutí se bankrotu
– prodej výrobků za přiměřenou cenu
Z těchto bodů jsou stanoveny cíle cenové politiky:
– přežití firmy – pokud je na trhu hodně konkurentů, volí se nižší ceny než tržní
– maximalizovat zisk – pokud stoupá poptávka, zakalkulovat do ceny vyšší zisk
– dosáhnout co nejvyššího tržního podílu – získat převahu na trhu, co nejvíce zákazníků, tím že budeme vyrábět více výrobků za nižší náklady, můžeme prodávat za nižší cenu
– snaha nikdy nesnižovat ceny pod úroveň vlastních N – přímý materiál, přímé mzdy, výrobní režie
– snaha nikdy nesnižovat ceny pod ceny konkurence
– špičková kvalita výrobku – cíl podniku dosahovat vedoucího postavení na trhu v kvalitě výrobku a jeho image, dražší materiály – vyšší náklady
– jiné cíle – následování ceny konkurence, cena odráží reálnou situaci na trhu, snížení ceny jednoho výrobku na podporu prodeje ostatních výrobků s nezměněnou cenou
– návratnost investic – dlouhodobá strategie, zvažování vynaložení investic na výrobu příslušného výrobku
- Charakterizujte rovnovážnou cenu na trhu.
- trh je v rovnováze, jestliže se nabídka rovná poptávce
- Zákon rovnovážné ceny říká, že rovnovážná cena je taková, při níž se nabídka rovná poptávce –> Zákon nabídky a poptávky
- stav rovnováhy na trhu je velice vzácný a výjimečný, dochází k neustálenému střetávání nabídky a poptávky => velikost nabídky a poptávky se mění a tím se mění i cena a mluvíme o ceně tržní
- Jaké faktory ovlivňují proces stanovení ceny.
- fáze životního cyklu výrobku
- ceny, za které prodává konkurence
- poptávka na trhu
- nabídka
- kvalita
- Vysvětlete politiku diferencovaných cen (cenová diskriminace) a uveďte příklady.
– různé ceny různým skupinám zákazníků za různé ceny, aniž by to bylo zdůvodněno rozdílnými náklady
– podle segmentu zákazníků: př.: sleva pro studenty, důchodce, … – podle místa: nájemné, místa v divadle, … – podle varianty výrobku: voňavka, coca-cola – závisí to na množstí (menší množství je dražší) – skryté zvyšování cen: gramáž, použití levnějšího materiálu, rodinné balení, …
– podle času: sezóna X mimo sezónu
- Vysvětlete pojem reprodukční pořizovací cena. Uveďte příklady oceňování touto cenou.
- b) reprodukční pořizovací cena
= cena, za kterou se majetek pořizuje v době, kdy se o něm účtuje
– stanovuje se na základě znaleckého posudku
– cena, za kterou by se majetek koupil na trhu
– použití: majetek darovaný, získaný po finančním leasingu, bezúplatně nabytý majetek a zjištěný jako přebytek při inventarizaci
- Cena jako nástroj marketingu.
Cena je pro podnik důležitou informací o trhu, určuje co podnik ze své činnosti na trhu získá.
vytváří se na základě vztahu nabídky a poptávky.
cena = peněžní částka, která je sjednaná při nákupu a prodeji zboží nebo je vytvořena při ocenění služby
snaha podnikatele:cenu maximalizovat
snaha kupujícího: cenu minimalizovat
Stanovení ceny je komplikovaný proces, pro určení optimální ceny se musí brát v úvahu:
- fáze životního cyklu výrobku
- ceny, za které nabízí výrobky konkurence
- poptávka na trhu
Tvorba ceny:
- nízká cena neumožňuje zisk – nemá cenu vyrábět, podnikatel by zkrachoval
- Výrobní náklady – ovlivňují cenu jenom z části, neurčují cenu, ale naopak cena určuje výrobní N, podnikatel, který nedokáže vyrobit levněji (s nižšími N), ten se na trhu neuplatní
- konkurenční ceny, způsob prodeje a podpora prodeje – velmi ovlivňují ceny, jde o hlavní vlivy na cenu a i na N
- vnímání ceny kupujícím – musíme zjistit, zda je zákazník ochoten danou cenu zaplatit, jestli výrobek naplňuje jeho představy o kvalitě, službách, užitných vlastnostech
- vysoká cena neumožňuje poptávku – neprodejné zboží – hledání správné cesty se uskutečňuje metodou postupných úprav a základem ceny je kalkulace N a zisku, která se porovná s cenami na trhu a s cenami konkurence
- Stanovení ceny nového výrobku.
- Cenová politika.
- Vysvětlete politiku vyrovnávacích cen.
- stanovení cílů cenové politiky:
- vychází z cílů a účelu podnikání
- maximalizace zisku
- zvýšení prestiže firmy cíle podniku
- vyhnutí se bankrotu
- prodej výrobků za přiměřenou cenu
- vyhnutí se konfliktům se zaměstnanci
- stanovení poptávky:
- podnik musí určit horní hranici ceny, kterou je zákazník ochoten za výrobek zaplatit
- stanovení dolní hranice ceny, kterou určují náklady
- používá se průzkum (krátkodobý) a výzkum (dlouhodobý) trhu, zjištění poptávky a výše uvedených skutečností
- zjištění nákladů:
- v tržním hospodářství platí, že výrobní náklady neurčují cenu, ale naopak cena určuje náklady
- při kalkulaci ceny musí podnik rozlišovat fixní a variabilní náklady, jejich součet je tzv. minimální hranice ceny
- je důležité, aby podnik měl na krytí případných ztrát rezervy => rezervní fond
- rozbor cen výrobního programu a chování konkurence:
- zjišťuje se, zda konkurence prodává stejné nebo podobné výrobky, v jaké kvalitě a za jakou cenu
- podnik může stanovit ceny vyšší nebo nižší, může dojít k cenové válce – konkurence na naše ceny reaguje tak, že své ceny sníží pod naši úroveň
- metody stanovení ceny:
- nákladově orientovaná metoda
- metoda orientovaná na konkurenci viz otázka č. 507
- metoda orientovaná na poptávku
- rozhodnutí o výši ceny:
- před stanovením ceny se musí vzít v úvahu:
- zda poskytnout nějaké slevy (v případě množství, mimosezónní, věrnostní)
- zda se využijí nějaké psychologické faktory (obaly, baťovské ceny)
- zda se cena nebude snižovat protihodnotou za vrácení starého výrobku (kola, holící strojky)
- po stanovení ceny se posoudí, zda její výše odpovídá cenové politice podniku
- podnikatel volí vyšší cenu, než jsou ceny tržní:
- luxusní zboží
- vysoká kvalita – vyrábí se v malých objemech, pro zákazníky s vyššími příjmy
- některé firmy uplatňují ceny nižší, než jsou ceny tržní:
- začínající výrobce
- aby získal své zákazníky, prodá se velké množství za nižší cenu => vysoký zisk (asijské státy)
- některé firmy uplatňují ceny tržní:
- tzn. stejné ceny jako má konkurence
- neprovádí se průzkum trhu
- podnikatel může volit politiku diferencovaných cen:
- tzn., že pro stejné výrobky stanoví různé ceny
- ty se mohou uplatnit:
- v různých místech prodeje (město x venkov – vyšší ceny, protože tam není konkurence; střed x okraj města x turistická střediska)
- v různém čase (sezóna x mimo sezónu)
- ve vztahu k různým spotřebitelům (stálí zákazníci, cizinci, děti, …)
- politika vyrovnaných cen:
- tzn., když podnikatel určité výrobky prodává za velmi nízké ceny (se ztrátou) a jiné výrobky za vysoké ceny (se ziskem)
– tzn., když podnikatel určité výrobky prodává za velmi nízké ceny (se ztrátou) a jiné výrobky za vysoké ceny (se ziskem)
- Charakterizujte pořizovací cenu materiálu.
pořizovací cena = cena pořízení + vedlejší pořizovací N
– cena pořízení – cena stroje; používá se při pořízení nákupem
– vedlejší pořizovací náklady – přepravné, montáž, clo, pojistné, provize –> touto cenou se oceňuje DHM nakoupený – nový i starší
- Vysvětlete, v čem spočívají psychologické aspekty při stanovení ceny.
Psychologické aspekty = cenové triky
- a) vhodné uveřejnění ceny – např. baťovské ceny – ceny zakončené 9 nebo lichým číslem, velké tabule se slevami, ceny uváděné bez DPH a malým písmem, dražší zboží se umisťuje do výše očí, levnější je v dolních regálech, nejdražší zboží je u pokladen
- b) kompletování – např. běžky + vázání + hůlky; komplet se prodává za nižší cenu než je cena jednotlivých položek dohromady, součástí kompletů bývají i věci hůře prodejné, v ceníku se ceny, které patří do kompletu, uvádí odděleně
- c) rozložení zisku – využívají ho supermarkety se širokým sortimentem, některé druhy zboží se prodávají za nízké akční ceny, velká prodejnost a ztráta z jejich prodeje se vyrovnává ziskem z prodeje zboží za vysoké ceny (politika vyrovnávacích cen), další variantou je rozložení zisku u podniků, které prodávají produkty za nižší ceny a k nim spotřební materiál nebo náhradní díly za vyšší ceny (např. náplně do tiskárny)
- Uveďte, zda je toto tvrzení pravdivé a vysvětlete: „Reprodukční pořizovací cenou se oceňuje majetek nabytý darováním.“
- ANO
- stanoví ji cenový znalec
- je to cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje
- použití:
– majetek darovaný
– získaný po finančním leasingu
– bezúplatně nabytý majetek a zjištěný jako přebytek zjištěný při inventarizaci
- Charakterizujte konkurenčně orientovanou metodu stanovení ceny.
Konkurenčně orientovaná metoda
- tzn., že podnik vypočítá průměr z konkurenčních cen
- zřejmě nejjednodušší
- používá se v případě, že podnik vyrábí stejné nebo obdobné výrobky jako konkurence nebo nechce vynakládat prostředky na výzkum a průzkum trhu
výhody:
- jednoduchost
- nevýhody:
- nepřihlíží ke skutečným nákladům na výrobu522. Cíle cenové politiky.- vyhnutí se konfliktům se zaměstnanci- zvýšení prestiže firmy- prodej výrobků za přiměřenou cenuZ těchto bodů jsou stanoveny cíle cenové politiky:- maximalizovat zisk – pokud stoupá poptávka, zakalkulovat do ceny vyšší zisk- snaha nikdy nesnižovat ceny pod úroveň vlastních N – přímý materiál, přímé mzdy, výrobní režie- špičková kvalita výrobku – cíl podniku dosahovat vedoucího postavení na trhu v kvalitě výrobku a jeho image, dražší materiály – vyšší náklady- návratnost investic – dlouhodobá strategie, zvažování vynaložení investic na výrobu příslušného výrobku523. Zvláštní metody stanovení ceny.
- – jiné cíle – následování ceny konkurence, cena odráží reálnou situaci na trhu, snížení ceny jednoho výrobku na podporu prodeje ostatních výrobků s nezměněnou cenou
- – snaha nikdy nesnižovat ceny pod ceny konkurence
- – dosáhnout co nejvyššího tržního podílu – získat převahu na trhu, co nejvíce zákazníků, tím že budeme vyrábět více výrobků za nižší náklady, můžeme prodávat za nižší cenu
- – přežití firmy – pokud je na trhu hodně konkurentů, volí se nižší ceny než tržní
- – vyhnutí se bankrotu
- – maximalizace zisku
- Cenová politika = způsob rozhodování o tvorbě ceny. Vychází z cílů a účelu podnikání:
Zvláštní metody stanovení ceny:
- Cena dohodnutá ve volné soutěži– obvykle se vypisuje veřejná soutěž, vyhraje dodavatel, který má nejnižší ceny
- – při dodávkách investičních celků (pivovar, továrna)
- Stanovení ceny u náhradních dílů
- – cena se určuje podle toho, zda jsou dostupné náhradní díly i od jiných výrobců a jaká je cenová relace mezi opravou a cenou nového výrobku (př.: tiskárna 1000,-;náplň 800,-)
- Ceny u komplementárních výrobků
- – doplňky a příslušenství jsou drahé, základní výroba je levnější (př.: auto již od ____ (základní cena), doplňky zvyšují cenu)
- Stanovení ceny u kompletu – př.: předplatné do divadla, počítač – lepší koupit komplet, než vše zvlášť; permanentka
- – celý komplet je levnější než jednotlivé části
- Cenová diskriminace– podle segmentu zákazníků: př.: sleva pro studenty, důchodce, … – podle místa: nájemné, místa v divadle, … – podle varianty výrobku: voňavka, coca-cola – závisí to na množstí (menší množství je dražší) – skryté zvyšování cen: gramáž, použití levnějšího materiálu, rodinné balení, …524. Schéma tvorby ceny.
- – různé ceny různým skupinám zákazníků za různé ceny, aniž by to bylo zdůvodněno rozdílnými náklady
- nízká cena neumožňuje zisk – nemá cenu vyrábět, podnikatel by zkrachoval
- Výrobní náklady – ovlivňují cenu jenom z části, neurčují cenu, ale naopak cena určuje výrobní N, podnikatel, který nedokáže vyrobit levněji (s nižšími N), ten se na trhu neuplatní
- konkurenční ceny, způsob prodeje a podpora prodeje – velmi ovlivňují ceny, jde o hlavní vlivy na cenu a i na N
- vnímání ceny kupujícím – musíme zjistit, zda je zákazník ochoten danou cenu zaplatit, jestli výrobek naplňuje jeho představy o kvalitě, službách, užitných vlastnostech
- vysoká cena neumožňuje poptávku – neprodejné zboží – hledání správné cesty se uskutečňuje metodou postupných úprav a základem ceny je kalkulace N a zisku, která se porovná s cenami na trhu a s cenami konkurence
- Vysvětlete pojem vnitropodniková cena a uveďte, kdy se tento způsob ocenění používá.
- cena, kterou si podnik určí sám uvnitř podniku
- je výsledkem předběžné kalkulace
- k oceňování vnitropodnikových výkonů, používá se ve vnitropodnikovém účetnictví
- Charakterizujte poptávkově orientovanou metodu stanovení ceny.
Poptávkově orientovaná metoda
- Za základ ceny se neberou náklady, ale:
- zákazníkem vnímaná a akceptovaná hodnota výrobku – tj. kolik je ochoten zaplatit. Předpokladem použití této metody je přesné zjištění názoru zákazníka na hodnotu – užitek nabízeného výrobku. Zjišťuje se přímým dotazem na přiměřenost ceny nebo prostřednictvím bodového ohodnocení různých nabízených výrobků
- důležitý je odhad poptávky, její pružnost (jak reaguje na změnu ceny a platů)
- Uveďte, zda je následující tvrzení pravdivé a vysvětlete:“ Skonto je sleva z ceny, závislá na odebraném množství.“
- NE
- sleva z fakturované částky, jestliže odběratel zaplatí dodavateli dříve než je datum splatnosti
- Vysvětlete, jakým způsobem ovlivňují cesty prodeje výši ceny pro zákazníka.
- dochází k narůstání ceny, protože každý článek si vytváří zisk a hradí svoje náklady (marže)
- Jaké se při stanovení ceny používají psychologické aspekty?
Psychologické aspekty = cenové triky
- a) vhodné uveřejnění ceny – např. baťovské ceny – ceny zakončené 9 nebo lichým číslem, velké tabule se slevami, ceny uváděné bez DPH a malým písmem, dražší zboží se umisťuje do výše očí, levnější je v dolních regálech, nejdražší zboží je u pokladen
- b) kompletování – např. běžky + vázání + hůlky; komplet se prodává za nižší cenu než je cena jednotlivých položek dohromady, součástí kompletů bývají i věci hůře prodejné, v ceníku se ceny, které patří do kompletu, uvádí odděleně
- c) rozložení zisku – využívají ho supermarkety se širokým sortimentem, některé druhy zboží se prodávají za nízké akční ceny, velká prodejnost a ztráta z jejich prodeje se vyrovnává ziskem z prodeje zboží za vysoké ceny (politika vyrovnávacích cen), další variantou je rozložení zisku u podniků, které prodávají produkty za nižší ceny a k nim spotřební materiál nebo náhradní díly za vyšší ceny (např. náplně do tiskárny)