Marketingové nástroje v mém okolí
Úvod: Marketing je proces zaměřený na uspokojování potřeb zákazníka. Pomocí marketingového výzkumu (dochází ke zjištění potřeb zákazníka). Na základě tohoto výzkumu se firma snaží nabídnout zákazníkovi výrobky a služby s co největší přidanou hodnotou, ve správný čas, v ideálním místě a za vhodnou cenu.
Klíčovým nástrojem marketingu je Marketingový mix (5P, který je od tradičního mixu 4P obohacen o jeden prvek – PEOPLE)
- PRODUCT (produktová politika, politika tvorby portfolia služeb)
- PLACE (distribuční politika) Soubor veškerých činností, kde dochází k setkávání výrobce a zákazníka. Distribuční cesta se vytváří za účelem pokrytí potřeb cílového zákazníka a představuje způsob, jakým se produkt přemisťuje z místa vzniku do místa spotřeby / z místa výroby do místa prodeje.
- PRICE (cenová politika – cena může mít více funkcí, my se jí však snažíme nastavit tak, abychom měli cenu pod tou konkurenční, ale abychom z výrobku/služby měli co největší zisk – musí být vyšší jak náklady)
- Distribuční cena – Distribuční funkce ceny spočívá v tom, že cena je nástrojem rozdělování zboží mezi lidi. Zboží se rozdělí mezi spotřebitele podle jejich ochoty platit.
- Alokační cena – Cenové signály motivují výrobce, aby přemístili výrobní zdroje. Ceny vedou výrobce k tomu, aby alokovali výrobní zdroje mezi různá použití efektivně.
- Motivační cena – Růst ceny statku se též promítne do růstu zisku, což motivuje výrobce, aby více vyráběli. Na volném trhu tak umožňuje růst bohatství.
- Informační cena – Vyjadřují relativní vzácnost statků. Takto vzniklé ceny tedy dávají výrobcům informace o tom, které zdroje mají využívat, aby vyráběli co nejefektivněji. Spotřebitelům na druhou stranu ukazují, které výrobky mají spotřebovávat, aby učinili svoji spotřebu co nejefektivnější. Vysoká cena taktéž informuje spotřebitele, že se má poohlédnout po levnějším zboží. (dražší neznamená kvalitnější, nýbrž ani to, že koupíme levnější zboží neznamená, že dlouhodobě ušetříme)
-
- PROMOTION (komunikační marketingová politika) Marketingová komunikace, tj. informace o produktu, značce, firmě a jejích aktivitách, se dnes šíří a předávají v mnoha rovinách, nejrůznějšími cestami a v celé řadě médií. Souhrnným cílem řízení marketingové komunikace je to, aby podoba těchto informací nebyla ponechána náhodě, naopak, aby byla firmou společností pokud možno vytvářena a ovlivňována ve prospěch firmy
- PEOPLE (politika rozvoje lidských zdrojů)Další důležité nástroje, které zvyšují efektivnost firmy.
Podpora prodeje
Zahrnuje věrnostní programy, loterie, odměny za věrnost, vzorky – kupóny v novinách, atd. Různé nástroje podpory prodeje se liší především svým potenciálem dosahovat určitých cílů. Např. slevy z ceny výrobku či vzorky zdarma přiměje potenciálního zákazníka k okamžité koupi, nebo vyzkoušení výrobku, tak např. program odměn má za úkol připoutat zákazníka, aby si k výrobkům neustále vracel.
Přímý marketing
V dnešní době, marketingové produkty/výrobky jsou sestavovány v různých verzích pro každého potenciálního příjemce zvlášť. Tímto jednoduchým způsobem agentury adresují konkrétnímu potenciálnímu a stávajícímu zákazníkovi sdělení o produktu nebo službě, která je pro něj nejvýhodnější. Nevyužíváme další management a překupníky.
Osobní prodej
Jsou to např. prodejci, dealeři, ale také výstavy, veletrhy, atd.
Vztahy s veřejností
- Vlastní práce:
S Marketingem v mém okolí, jsem se nejblíže setkal ve firmě mého otce. Podniká s automobily, pneumatikami, hliníkovými a plechovými disky. Nejvyšší výdělky jsou z automobilů, které nakupuje nabourané, poté je opraví a dá do bazaru, nebo sám prodá. Auta se však neprodávají stále kvůli vyšší pořizovací ceně, proto zbudoval pneuservis, do kterého kromě nových, nechá dovážet i použité (ojeté) pneu, pro ty, co si nové nemůžou dovolit. Pro srovnání Nové Barum 215/55 R16 Polaris 3 97H stojí 2.500,- až 3.200,- a téměř nové, sundané z předváděcího automobilu, koupíte do 1.000,-. Jen s nepatrným rozdílem velkosti vzorku. Svojí práci jsem zaměřil spíše na pneuservis, na kterém je marketingový nástroj 5P lépe znatelný.
Teď bych chtěl poukázat na pár marketingových nástrojů, který přivádějí zákazníky.
- Distribuční politika – tudíž cesta od výrobce k zákazníkovi. Díky tomu, že na firmě je zvedací, vyvažovací a přezouvací zařízení, je pro zákazníka jednoduší, zajet do pneuservisu a tam si gumy zakoupit, přezout na disky a vyvážit, k tomu si připlatit za nasazení na auto, než li to pak vyměňovat před barákem, malým zvedacím přístrojem. Díky to mu není výdělek jen z marže za pneumatiku/disk, ale také za službu, která je poměrně nezbytná. Tím, že nejsou na gumy žádní překupníci a všechny gumy se prodávají přímo na firmě, je to přímá distribuční cesta (z pohledu firmy), která je obohacena nezbytnou službou.
- Přímá distribuční cesta není však u prodeje aut, nýbrž je většina aut prodávaná v autobazarech, kteří si berou provozy.
- Cenová politika – jak už jsem zmínil, ojeté pneumatiky mají nižší cenu a proto je o ně vyšší zájem. Podle mne je lepší zakoupit ojeté pneumatiky třeba na dva, tři roky, něž si plánovat mít jedny nové na 5 let – protože když si koupíte nové pneu, může se stát,Proto je otcova firma nejvyhledávanější v Klášterci – kvůli nižší ceně a vyšší kvalitě než je u konkurence.
- že najedete do díry, na obruvník nebo něco podobného, což na našich silnicích není nic těžkého – může se guma prorazit, udělat se na ní boule, nebo stačí jen nemít seřízenou geometrii na autě – gumy se sjedou. Proto mnoho lidí preferuje gumy ojeté s nižší pořizovací cenou.
- Politika rozvoje lidských zdrojů – Když otec začínal podnikat, měl omezené možnosti, byl na to sám, maximálně měl jednoho pomocníka, proto stihl udělat pouze 5-6 aut denně. Dnes již má personál, který dělá všechno za něj, nemusí zvedat každé kolo zvlášť, ale pomocí dvou přezouvacích dílen s velkým zvedacím zařízením se několikanásobně snížila doba práce a tím i efektivnost. Dnes se dá udělat přes 20 aut denně. On se věnuje spíše papírování, nákupu, prodeji a dohlíží, aby vše fungovalo tak jak má.
- Komunikační marketingová politika – V tomto otcovo firma poněkud zaostává, nějaký základ jako internetová stránka firmy, vizitky s odkazem a číslem má. Ale to je vše, pro zvýšení prodeje, by měl na hlavní silnici v Klášterci umístit oslovující Billboard, pro informovanost širší veřejnosti. Jsou lidé co, shání ať gumy, auto a neví o této možnosti koupi zde. Ale pro příklad kladný příklad bych uvedl pána z Ostrova, který je vzdálený přes 25km a pán se pomocí internetové stránky vybral auto, přijel si pro něj a od té doby je to náš stálý zákazník.
Dále bych rád uvedl další marketingové ‘‘tahy‘‘ které jsem vysledoval a zdají se mi býti úspěšnými.
Dobrý vztah s veřejností – tento nástroj je někdy klíčový, protože není nad radu od kamaráda, a když vám poradí kamarád, tak proč by vám radil špatně. Tím chci naznačit to, že pokud máte slušné jednání, snažíte se člověku vyjít vstříc, tak aby se úspěšně uzavřel obchod, tak se vám to vrátí. Zase bych rád uvedl případ: Prodej Škody Felicie, stala se taková anomálie s technickou kontrolou, v inzerátu byla uvedena jako platná, bohužel STK již neplatilo. Tak otec půl technické pánovi zaplatil a dal zadarmo kola. Od té doby tam pán jezdí a s ním i dva jeho sousedé.
Přímý marketing – uveden v 1. Distribuční politika
Osobní prodej – možnost snížení ceny, za účelem zisku, sice ne tak velkého, ale „lepší málo, než nic“, poté také může být snaha prodat více kusů za množstevní slevu.
Podpora prodeje – ty nejvýraznější co jsem zpozoroval, jsou, záruka, pokud má koupeno auto v naší firmě má nárok na slevu na pneumatiky, diagnostiku zdarma, vyřízení STK, papírování. Aktuálně největší rozvoj v podpoře prodeje je prodej přes internetové bazary. Možnost informovat o daném produktu lidi z celé ČR a ne jen lokálně, většina těchto bazarů je zadarmo.
- Závěr
Na firemním marketingu je, vždy co vylepšovat, ale myslím, že je veden dobře a po zavedení reklamního billboardu bude efektivnost ještě vyšší. Toto téma jsem si vybral, protože je to v mém blízkém okolí a také proto, že jsem se sám do chodu firmy zapojil a vím, jak to tam funguje
Čerpáno z : definice částečně převzaty z wikipedie.cz a vseomarketingu.estranky.cz