Setkaní s marketingem společnosti Alza
a jaké nástroje přitom byly použity
V marketingu je asi internet nejvíce a nejrychleji rozvíjejícím nástrojem, hlavně díky tomu že ho má již 73 % českého obyvatelstva. O Internetu v České republice se poprvé začalo hovořit v roce 1994 jako o kuriozitě určené pouze pro vyvolené. Přesto jako datum připojení ČSFR k Internetu se uvádí listopad 1991, kdy byl dostupný pouze v Praze na ČVUT. V současnosti je vývoj u nás podobný jako v celém světě, ale je přece jen trochu zpožděný, ale velmi rychle dohání vývoj v okolním světě.
Prvně jsem internetového marketingu využil při koupi notebooku v obchodě Alza. Při vstupu na jejich stránky se objeví průvodce nákupem jak nakupovat a další informace ohledně nákupu, pokud by ani toto nestačilo, můžeme zavolat telefonickou podporu, tyto služby jsem, ale nepotřeboval. Na základě porovnání technických parametrů, které jsem u výrobku požadoval, jsem si vybral vhodný výrobek. Dále jsem si našel nejlepší cenu a objednal. Objednávat se dá několika způsoby, jako je například osobní převzetí na pobočce, nejbližší je v Ústí nad Labem, dále společnosti DPD, PPL Česká pošta, Geis a v Praze funguje kurýr který, Vám to přiveze do 5 hodin. Další je platba, kterou můžeme také provést několika způsoby a vybrat si tu nejvhodnější pro nás. Platbu lze provést dobírkou, platba elektronickou peněženkou a platba převodem. Já jsem vyzkoušel platbu ČSOB online a do 15 minut po mém odeslaní z banky to měli na účtu a expedovali zboží přes zásilkovou společnost PPL. Výhoda tohoto internetového obchodu je rychlost pokud si to objednáte do 18:00 tak Vám to většinou druhý den už přijde domů.
Alza nabízí různé slevy pro studenty, pokud mají ISIC kartu tak mají až 50% slevu na vybrané produkty. Dále pokud si student něco koupí je zařazen do soutěže a může vyhrát nějakou hodnotnou cenu.
Alza investuje nemalé peníze do reklamy a je asi nejvíce vidět ze všech internetových obchodů nabízejících elektroniku. Můžeme jí vidět v menší míře například na stránkách Seznamu a na dalších stránkách a také na biobarech po celé zemi. Její nejviditelnější reklamy jsou ale v televizi, příkladem je reklama 100 tabletů týdně, kterou zná asi každý a další neméně známé reklamy. Jako maskota si zvolila mimozemšťana, který se snad každému vybaví jako první když se řekne Alza.
Nabízí také službu jménem BuyBack to znamená, že pokud se nám koupené zboží nelíbí, můžeme ho do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Pokud vracíme zboží, které jsme koupili déle než před 14 dni tak zde existuje Alza kalkulačka, která podle hodnoty zboží vypočítá kupon, jaké hodnoty dostaneme. Dále pokud si chceme koupené zboží vyzkoušet ještě před nákupem tek nám stačí si najít kód produktu a zajít do příslušné prodejny. Také nabízí splátkový kalendář nebo spotřebitelský úvěr. Dále nabízí různé programy pro děti, Valentýny, Mikulášské a další. Ve významné dny nabízí slevy jako je například den počítačů ale hlavně třeba Vánoce. Samozřejmostí jsou služby, jako je prodloužení záruky, pojištění, okamžitá výměna v případě určité závady.
Co se týká marketingových nástrojů tak Alza nabízí levnější i dražší produkty tedy velkou škálu produktů. Z hlediska ceny je poněkud dražší než ostatní prodejci. V kategorii prezentace výrobku patří Alza mezi nejlepší na trhu hlavně v oboru reklama. Zaměřuje se na všechny cílové skupiny, viz studentský program, jak jsem již psal. V distribuci také patří mezi nejlepší její předností je rychlost informace o tom, kde daná zásilka nachází bezpečnost z hlediska opatrnosti přepravování zásilky a díky širokému spektru přepravních společností až po osobní převzetí také nemá velkou konkurenci.
Závěrem bych dodal, že jsem se snažil představit internet jako jednu z nejvýznamnějších oblastí marketingu, která rozhodně má budoucnost, jelikož její výhodou je cena oproti kamenným obchodům.