Marketing elektrárny Prunéřov
Cílem mé seminární práce je analýza a přiblížení součacné situace z pohledu marketingu na tepelné elektrárně Prunéřov, patřící společnosti ČEZ, a. s. Toto téma jsem si vybral, protože je mi práce na elektrárně blízká a přijde zajímavá komplexní obnova trvající už od 90. let, kdy se začal zvyšovat jednotkový výkon tří výrobních bloků a začli práce na ekologizaci pro čistější ovzduší a snížení zdravotní zátěže.
Elektrárny Prunéřov jsou největším elektrárenským komplexem v České republice. Starší část, Elektrárna Prunéřov I, byla uvedena do provozu už v letech 1967 – 1968. Elektrárna Prunéřov II je nejmladší uhelnou elektrárnou společnosti ČEZ, a. s. Uvedena do provozu byla v letech 1981 – 1982 a od té doby patří k největším dodavatelům elektřiny a tepla zejména pro Chomutov, Jirkov, Klášterec nad Ohří. Také poskytuje velké množství pracovních míst pro okolní města.
Co je to marketing?
Je to proces zaměřený na uspokojování potřeb zákazníka. Pomocí nástrojů, metod a technik marketingového výzkumu dochází ke zjištění potřeb a přání zákazníka. Na základě těchto zjištění je cílem zákazníkovi nabídnout výrobky s co největší přidanou hodnotou, ve správný čas, v ideálním místě a za vhodnou cenu
Klíčovým nástrojem marketingu je Marketingový mix (7P, který je od tradičního mixu 4P obohacen o tři prvky – PEOPLE, POLITICS, PUBLIC OPINION)
- PRODUCT (označuje nejen samotný výrobek nebo službu (tzv. jádro produktu), ale také sortiment, kvalitu, design, obal, image výrobce, značku, záruky, služby a další faktory, které z pohledu spotřebitele rozhodují o tom, jak produkt uspokojí jeho očekávání. )
- PLACE (uvádí, kde a jak se bude produkt prodáván, včetně distribučních cest, dostupnosti distribuční sítě, prodejního sortimentu, zásobování a dopravy.)
- PRICE (hodnota vyjádřená v penězích, za kterou se produkt prodává. Zahrnuje i slevy, termíny a podmínky placení, náhrady nebo možnosti úvěru.)
- PROMOTION říká, jak se spotřebitelé o produktu dozví (od přímého prodeje přes public relations, reklamu a podporu prodeje).
- PEOPLE (politika rozvoje lidských zdrojů)
- POLITICS (politické rozhodnutí)
- PUBLIC OPINION (veřejné mínění)Marketing elektrárny Prunéřov Marketingové nástroje:
- Dá se říci, že ČEZ, a. s. má monopol na výrobu elektřiny a patří mezi nejvlivnější společnosti v České republice. Díky tomu ma mnoho odpůrců, ale i příznivců. Analýzu marketingu bych asi nejlépe mohl zhodnotit při zaměřění na marketingový mix 7P.
- PRODUCT – Jako primární produkt mají elektřinu, kde fungují jako monopol, takže dá se říct, že v tomto jsou bezkonkurenční. Druhotným produktem je teplo, které se využívá především v okolních městech k vytápění bytových fondů. Za posledních 10 let narostl zájem i o zbytkový produkt odsíření, což je energosádrovec, který se používá jako stavební material.
- PLACE – Po rozhodnutí EU, aby se oddělil přenos elektřiny jako přirozený monopol a výroba elektřiny jako konkurenční odvětví se společnost ČEPS,a. s., provozovatel rozvodové soustavy, nechala celá odkoupit státem. Pod ČEZ, a. s. patří společnosti zajišťující uhlí a další nezbytné vstupy pro chod elektrárny.
- PRICE – Jelikož je na trhu největším dodavatelem, tak si může cenu regulovat podle potřeby. Společnost nabízí plno slevových tarifů např. při dlouhodobější spolupráci nebo také pro své zaměstnance.
- PROMOTION – Myslím, že je velmi dobře známá veřejností, takže nějaké přehnané reklamy by nejspíš nebyli na místě. Jako přínosné bych mohl označit zavedení vlastní mobilní síťe nebo vytvoření nadace ČEZ, která každoročne využije nemalé množství peněz v regionech, kde působí, aby zlepšila kvalitu života obyvatel.
- PEOPLE – O zaměstnance je velice dobře postaráno dle mého názoru. Mohou využít plno výhod, které firma poskytuje. Jako je např. poskytnutí bydlení, mobilní síť, slevy, poukazy, školení.
- POLITICS – Do tohoto bodu je velice špatně vidět. Mohu se pouze domnívat, že nějáké propojení s politickými stranami zde je kvůli velkému vlivu na společnost.
- PUBLIC OPINION – Veřejné mínění bych zhodnotil jako kladné vcelku. Samozřejmě se najdou i negativní vlivy na společnost, ale jak jsem psal výše. Jelikož je ČEZ,a. s. velmi vlivná firma tak si ,,může dělat skoro, co chce“.ZávěrZdroje
- Myslím, ze marketing firmy je veden dobře a je promýšlen dlouho dopředu, což jí také zajistilo první místo v poskytování energií. Jako problém bych viděl stálé využívání fosilních paliv, které je nevratné a raději bych se více zaměřil na obnovitelné zdroje. S tak obrovským kapitálem by byla firma schopná zajistit proud i teplo pomocí metod šetrných k přírodě.
- prezentace V. Kunze
- wikipedia.org
- webové stránky společnosti cez.cz
- vseomarketingu.estranky.cz