Moderní směry ve světové a české poezii
přelom 19. a 20. století
– Nálady jsou velmi neutěšené, mnohé sociální problémy se zhoršovaly. Změna vývoje vědy a techniky (začínala technicko-vědecká revoluce). Literatura se vyvíjí odlišně – záleží na společenském a ekonomickém vývoji té země.
– Byl vydán Manifest České moderny v 90.letech. Česká moderna se brzy rozpadla.
– Spisovatelé odmítají dosavadní literaturu – hledají v literatuře nové cesty. Zdůrazňuje se silná osobnost – reakce na objektivitu => Individualismus, Subjektivismus.
– Básníci zobrazují mnohé pocity tehdejší doby – nespokojenost, zmařené naděje, mnohdy i smutek, nevíru v budoucnost apod. Nový přístup ke skutečnosti přináší nejdříve filosofie a potom i výtvarné umění a literatura.
– Francie a francouzština byla dominantním státem a jazykem. Nové tvůrčí impulsy vždy přinášela Francie a její umělci.
– Novými přístupy a styly se zabývají básníci, kteří se vymykali svým vlastním životem tehdejší společenské morálce (byli jiní). Tito básníci se nazývali „Prokletí básníci“ – vzniká až v 19.století.
Objevují se nové umělecké směry:
– impresionismus
– symbolismus
– dekadence
IMPRESIONISMUS
– imprese = dojem
– co nejpřesněji zachytit nějaký moment (náladu) pomocí našich smyslů
– nejdříve se vyvíjí ve francouzském malířství
Malíři
- · Claudie Monet [Klód Mone]
- – „Imprese, východ slunce“ – obraz, pastelové barvy, odraz slunce v moři
- · Minet
- · Renoir
Hudba
- · Debussy
- · Josef Suk
Autoři
- · Antonín Sova
- · Fráňa Šrámek (částí své tvorby)
- · Vilém Mrštík
SYMBOLISMUS
– vzniká ve stejné době jako impresionismus
– směr založený na symbolech (znaky pro určité jevy)
– podle autorů existuje i jiný svět – můžeme zachytit symboly
– tato poezie je velmi náročná pro čtenáře – mnoho abstraktních pojmů
Autoři (čeští)
- · Otokar Březina
- · Antonín Sova
- · Karel Hlaváček
DEKADENCE
– dekadence = úpadek (negativní označení)
– společnost zavrhovala autory, kteří psali o tabuizovaných tématech (o čem se nemluví – např. smrt, pohrdání člověkem, stupňují své pocity zklamání a nespokojenosti), tito autoři se jmenovali „Prokletí básníci“.
Autoři (čeští)
- · Jiří Karásek ze lvovi („Zazděná okna“)
- · Arnošt Procházka
- · Karel Hlaváček
EXPRESIONISMUS
– exprese = výraz
– literární směr, výtvarný, divadelní
– vznik v Německu
– základním znakem v malířství je větší důraz na barvy a linie kresby, těžší barvy, zdůrazňoval se citový moment
– vyjadřuje pocity strachu, nejistoty, zoufalství, člověka v soudobém světě
VITALISMUS
LARTPOURLARTISMUS
– Docházelo někdy ale až k extrémním situacím – umělec už nereagoval na skutečnost, obsah ho nezajímal, zdůrazňovala se pouze forma
– Styl – „Umění pro umění“ (l’art pour l’art) – zdůrazňovala se formální stránka díla
FRANCIE
Paul Verlaine (1844 – 1896)
– byl i ve vězení, patří k prokletým básníkům
– psal celý život básně
– „Píseň beze slov“ – básnická sbírka
– „Podzimní píseň“ – ze sbírky Saturnské básně (podzim, chmurná nálada), překládali to nejlepší básníci – V.Holan, F.Hrubín, J.Seifert
Jean Artur Rimbaud (1854 – 1891)
– patří k prokletým básníkům
– „Opilý koráb“ – symbolistní sbírka
– psal jen 5 let, odmítl tradiční způsob veršování
– básnickou myšlenku postupně rozvíjí a přivádí ji až k pointě
Charles Baudelaire (1821 – 1867)
– považován za průkopníka moderní francouzské poezie
– „Květy zla“ – básnická sbírka, píše v ní o krutostech života, o rozkladu mrtvých těl, o špíně, o smrti a pokouší se spojit krásu s ošklivostí
ANGLIE
Oscar Wilde (1854 – 1900)
– dekadence
– obdivoval krásu, byl krásný, ale homosexuál
– psal pohádky, povídky, eseje, divadelní hry a také jeden román
– „Obraz Doriana Graye“ – hlavním hrdinou je mladý muž, jehož obraz byl namalován věhlasným malířem, tento obraz funguje jako vtělené svědomí. Každá špatnost, které se Dorian dopustí, zanechá stopy na rysech v obličeji obrazu. Hlavní hrdina zůstává stále krásný a neporušený (v průběhu 20ti let). V závěru románu Dorian neunese znetvořený obličej na obraze a obraz zničí (nožem) – rozřízne ho. Na zemi potom leží ohyzdný stařec (Dorian). Smysl románu spočívá v tom, že umění stojí vysoko nad životem a nezáleží na tom, zda člověk sám nějakou morálku uznává.
– „Canterburské strašidlo“
– „Jak je důležité míti Filipa“ – divadelní hra
AMERIKA
Walt Whitman (1819 – 1892)
– snažil se postihnout tehdejší obrovský rozkvět USA (hospodářský, společenský)
– uvádí do poezie volný verš
– oslavuje americkou demokracii, způsob života, obrovský rozvoj ekonomiky
– „Stébla trávy“ – 12 básní
– později kritizuje rasismus, nezaměstnanost, sociální krizi a neschopnost země se s tím vyrovnat
– seznamuje čtenáře s nutností solidarity lidstva, vyzvedává přátelství, ideál harmonického uspořádání lidské společnosti
Edgar Allan Poe
– prozaik a básník, mistr krátké romantické a fantastické povídky
– zakladatel detektivní novely
– „Havran“ – báseň
– povídky vycházejí z romantických protikladů snu a skutečnosti, jedince a společnosti, přírody a člověka
– sbírka povídek „Grotesky a arabesky“ – povídka ‚Jáma a kyvadlo‘
ČESKÁ LITERATURA
– vystupuje nová literární generace
– v roce 1895 byl vydán Manifest České moderny (program nového literárního hnutí)
– Rozhledy – časopis, zde byl Manifest ČM publikován, odmítají dosavadní tradiční umění
– právě tato generace autorů se vyrovnává s kvalitami svého umění světové literatuře
– Manifest podepsali (signatáři): Vilém Mrštík, Antonín Sova, Otokar Březina, Jiří Karásek ze Lvovi, Karel Hlaváček, František Xaver Šalda (nejvýznamnější kritik), Machar, Šlejhar
– představitelé české dekadence vydávali sborník „Moderní revue“
Antonín Sova (1864 – 1928)
– narodil se v Pacově (Jižní Čechy)
– hudebník, studoval v Písku gymnázium, nedokončil vysokou školu
– pracoval v redakcích (jako literát), v městské knihovně (jako knihovník)
– básník, i prozaická díla
– „Realistické sloky“ – lyrika
– „Květy intimních nálad“ – impresionismus
– „Údolí Nového království“ – symbolismus
Otokar Březina
– vlastním jménem Václav Jebavý
– rodák z Moravy, studoval v Telči, stal se učitelem, působil dlouho v Nové Říši (vesnice u Telče) jako učitel, působil v Jaroměřicích nad Rokytnou
– básnická tvorba – 5 básnických sbírek, 2 knihy esejů, sbírky psal v letech 1895 – 1901
– ovládal několik jazyků, byl velmi vzdělaný
– „Tajemné dálky“ – zaznívají osobní pocity autora ze smrti rodičů (před. matky)
– „Svítání na západě“ – symboly, básně představují meditativní poezii, autor píše alexandrinským veršem (12-13 slabik – velmi dlouhý verš)
– „Větry od pólů“ – autor je přesvědčen, že vedle našeho světa existuje svět vesmírný (kosmický) a navázat spojení s tímto světem je velmi obtížné, ale může se to uskutečnit prostřednictvím umění.
– „Stavitelé chrámů“
– „Ruce“ – poslední sbírka, magický obraz milionu lidí spojených rukama v jeden řetěz
Karel Hlaváček (1874 – 1898)
– zemřel ve 24 letech – od mládí měl tuberkulózu
– pocházel ze sociálně slabého prostředí
– přispíval do Moderní Revue
– vydal 3 básnické sbírky; symbolismus i dekadence
– „Pozdě k ránu“ – dekadence i symbolismus, nálady melancholické, smutku, beznaděje; básně mají vynikající formální úroveň – jazykovou i uměleckou
– „Sokolské sonety“ – zamýšlel se nad smyslem dějin našeho národa, stává se stoupencem tělovýchovného hnutí (ve kterém vidí možnost duchovní podpory)
– „Mstivá Kantiléna“ – zpívají ji italští zpěváci, kantiléna = zpěvnost, silný sociální podtext
Jiří Karásek ze Lvovic
– dekadence
Arnošt Procházka
– dekadence
Josef Svatopluk Machar
– pracoval ve Vídni v bance až do konce 1.sv.války
– z Vídně posílal různé články do pražských novin
– koncem války přišel do Prahy a spolupracoval s Národními listy
– působil jako generální inspektor české armády
– „Confiteor“ = vyznávám se – lyrická sbírka, milostné zklamání
– „Čtyři knihy sonetů“ – sbírka, ovlivněn Janem Nerudou (jeho vzor)
– „Zde by měly kvést růže“ – život ženy tehdejší měsťácké společnosti, život nesvobodný, zklamání v lásce i manželství
– „Magdalena“ – epika, příběh prostitutky, kde jí milý chce vrátit do počestného života, chce ji zachránit
František Xaver Šalda
– básník, prozaik, dramatik, ale hlavně kritik
– z Liberce, stal se profesorem na UK, hodně publikoval do časopisů
– „Duše a dílo“ – články o našich českých i světových autorech
– Kritický esej o umění – žánr, hranice mezi vědou a uměním
– časopis „Šaldův zápisník“ – nejrůznější kritiky, jak se literatura vyvíjí
GENERACE BUŘIČŮ
Petr Bezruč (1867 – 1958)
– narodil se v Opavě, slezský básník, samotář
– „Slezské písně“ – dnes se vydávají v původní podobě, jeho jediná sbírka se sociální a národnostní problematikou, autora zachycuje postavení slezského lidu
– symbolista moderní poezie
– „Stužkonoška modrá“ – báseň
Fráňa Šrámek (1877 – 1952)
– básník lásky a mládí
– je autorem básnických sbírek, divadelních her, románů a povídek
– impresionismus, vitalismus
– „Života běda, proč tě mám rád“
– „Modrý a rudý“
– „Splav“ – lyrika přírodní, milostná; impresionismus i vitalismus
– „Stříbrný vítr“ – zachycuje Jižní Čechy (Písek), hrdinou student gymnázia, prožívá střetnutí se světem dospělých
– „Tělo“ – protiválečnicky zaměřený, hrdinka žena
– „Prvních sedmadvacet“ – povídky laděné protiválečně
– divadelní hry – lyrické (vykresluje atmosféru, náladu) – „Měsíc nad řekou“, „Léto“
František Gellner
– nadaný básník, prozaik, malíř, i technické nadání
– studoval techniku ve Vídni, malířství v Mnichově
– po studiích – redakce Lidových novin
– žil bouřlivějším způsobem života, hodně navštěvoval hospody
– „Radosti života“ – ironický název
– „Po nás ať přijde potopa“ – báseň
– „Perpektiva“
Karel Toman
– jeho rysem tuláctví – procestoval prakticky celou Evropu
– „Sluneční hodiny“
– „Melancholická pouť“
– „Pohádky krve“ – 1 sbírka, dekadence a symbolismus
– „Torzo života“ – sbírka, téma lásky
– „Sbírka měsíce“ – 12 krátkých básní spojených proměnami přírodního dění a lidské práce v průběhu celého roku
Viktor Dyk
– básník, prozaik a dramatik
– věnoval se novinářství, záliba v českých dějinách
– počáteční tvorba „Síla života“, „Marnosti“ – lyrické sbírky
– „Satiry a sarkasmy“, „Pohádky z naší vesnice“ – satira na společný a politický život v Čechách
– byl ve vězení – politické činnosti
– „Válečná tetralogie“ – sbírka, 4 části (Lehké a těžké kroky, Anebo, Okno, Poslední rok)
– „Země mluví“ – metafora, nejvýznamnější báseň
– „Zmoudření Dona Quitota“ – drama
– „Krysař“
– tragicky zahynul v Jugoslávii
Stanislav Kostka Neuman (1875 – 1947)
– příslušníkem anarchistických hnutí (před. v 90. letech)
– členem tzv. omladiny (protirakouský spolek)
– psal verše – dekadence a symbolismus
– symbolem vzpoury a svobody je mu Satan
– „Satanistické verše“
– „Satanova sláva mezi námi“
– „Jsem apoštol Nového žití“
– v r. 1905 odjíždí z Prahy do Brna (rozvedl se s Kamilou Neumanovou)
– „Kniha lesů, vod a strání“ – vydává ji až po 10ti letech (1915), 1. báseň je ‚Vstupní motlitba‘ – tvar básně žalm (jako v Bibli ve starém zákoně) – píseň Prosba Bohu
– „Válčení civilistovo“ – próza
– „Rudé zpěvy“ – proletářské náměty, poezie s agitačními cíly (snaží se přesvědčit o správném názoru), usiluje o revoluční změnu ve společnosti (k této sbírce se vrátil ve válce, doplnil ji o další básně a znovu ji vydal)
– „Nové zpěvy“ – obsahuje civilizační poezii – oslavuje rozvoj techniky a moderní civilizaci současného světa, básně ‚Zpěvy světel a drátů‘, ‚Zpěvy rotačky‘
– 30.léta – žení se potřetí – píše krásnou milostnou lyriku (znovu se zamiloval) – sbírka „Láska“ – básně ‚Srdce a žal‘, ‚Srdcová dáma‘
– „Anti-Gide“ – milostný román, hanopis
– 40.léta – reaguje na nebezpečí fašismu, na 2.sv.válku, básně s touto tématikou mohl vydat až po skončení války
– „Monogamie“, „Dějiny ženy“, „Dějiny lásky“ – mezilidské vztahy