Geometrická optika
Optická soustava
- je soustava, která při průchodu světla zobrazuje obraz, je složena z optických prostředí na jejichž rozhraních dochází k změně směru chodu paprsků
- zobrazovaný objekt, ze kterého vycházejí paprsky světla
- množina bodů, ve kterých se skutečně nebo zdánlivě protínají paprsky vycházející z předmětu
- paprsky se po průchodu soustavou protnou a vzniká skutečný obraz
- paprsky se po průchodu soustavou neprotnou a vzniká neskutečný(zdánlivý) obraz
- paprsky se protínají před optickou soustavou
- odrazem – zrcadla – rovinná, kulová(vypuklá,dutá)
- lomem – čočky – spojky, rozptylky
- optické soustavy – lupa(nejjednodušší), oko(nejsložitější), mikroskop, dalekohled
- nejjednodušší případ, zobrazuje se odrazem
- různoběžné paprsky dopadají na zrcadlo a odráží se podle zákona odrazu -> odražené paprsky jsou rozbíhavé -> obraz vzniká v průsečíku prodloužených paprsků za zrcadlem a je neskutečný(vznikl z rozbíhavých paprsků)
- vždy vzniká obraz: zdánlivý, přímý, stejně veliký a stejně vzdálený od zrcadla, stranově převrácený(souměrný podle osy zrcadla)
- opět zobrazujeme pomocí zákonu odrazu
- C(S) – střed křivosti, V – vrchol zrcadla, přímka procházející CV je optická osa zrcadla, |CV| = r – poloměr křivosti, F – ohnisko, leží v polovině CV(|CV|/= f – ohnisková vzdálenost), přímka kolmá na optickou osu a procházející F je ohnisková rovina, A – předmět, |AV| = a – předmětová vzdálenost, |A’V| = a‘ – obrazová vzdálenost, y – velikost předmětu, y‘ – velikost obrazu
- duté – střed křivosti se nachází před vrcholem V na optické ose, vypuklé – střed křivosti se nachází za vrcholem na optické ose
- při optickém zobrazování se kvůli jednoduchosti používají pouze 3 paprsky:
Předmět
Obraz
Sbíhavé paprsky
Rozbíhavé paprsky
Zobrazení
Pravidla optiky
- přímočaré šíření světla – v homogenním optickém prostředí se síří světlo přímočaře
- zákon lomu – viz. mechanické a elmag vlnění
- zákon odrazu – -||-
- nezávislost chodu světelných paprsků – paprsky prostupují prostředí nezávisle na sobě
Zobrazení rovinným zrcadlem
Kulová zrcadla
- paprsek jdoucí do středu křivosti zrcadla – odráží se zpátky do středu, při průchodu čočkou se nelomí(je to vlastně poloměr zrcadla -> dopadá na zrcadlo vždy kolmo -> odráží se vždy kolmo)
- paprsek rovnoběžný s optickou osou – odráží(láme) se do ohniska
- paprsek procházející ohniskem – odráží(láme) se rovnoběžně s optickou osou
- používají se, protože nejsnadněji zjistíme jejich směr po odrazu(pro zobrazení stačí i dva)
- paprsky optickou soustavou prochází zprava do leva
- má-li vzdálenost ohniska a vrcholu(středu) soustavy stejný směr jako směr paprsků, je kladná(opačný – záporná
- leží-li koncový bod předmětu(obrazu) nad optickou osou, je výška kladná(přímý), leží-li pod optickou osou, je výška záporná(převrácený obraz)(výška je vzdálenost koncového bodu o optické osy)
- předmětová vzdálenost je vždy kladná, obrazová vzdálenost u vypuklého zrcadla je kladná před zrcadlem a záporná za zrcadle, u čočky je kladná za čočkou a záporná před čočkou(obecně – pokud leží obraz v obrazové rovině -> +, pokud ne -)
- poloměr křivosti čočky optické plochy na kterou paprsek jako první se značí indexem 1, poloměry křivosti čoček s vypuklými plochami jsou kladné, s dutými záporné(analogicky platí pro ohniskové vzdálenosti)
- poloměr křivosti dutého je kladný, vypuklého je záporný(analogicky platí pro ohniskové vzdálenosti)
- index lomu čočky se značí n2, index lomu prostředí, ve kterém se čočka nachází n1
Znaménková konvence a značení
Základní zobrazovací rovnice
Příčné zvětšení
Z > 0 – přímý obraz
Z < 0 – převrácený obraz
Z > 1 – zvětšený obraz
Z < zmenšený obraz
! pro obě rovnice platí znaménková konvence, např.: ohniskovou vzdálenost vypuklého zrcadla musíme dosazovat zápornou!
Duté
- vlastnosti obrazu jsou závislé na předmětové vzdálenosti
a | a‘ | Z | vlastnosti obrazu |
a >> f (A v nekonečnu) | a‘ > 0, a‘ = f | – | – |
a > r | a‘ > 0 | zmenšený, převrácený, skutečný(a‘ > 0) | |
a = r | a‘ > 0 | stejně veliký,
převrácený, skutečný |
|
r > a > f | a‘ > 0 | zvětšený,
převrácený, skutečný |
|
a = f | obraz leží v nekonečnu | ||
a < f | a‘ < 0 | zvětšený,
přímý, neskutečný |
- všechny možné varianty vlastností obrazu, daných intervalech budou vlastnosti vždy stejné, bude se lišit pouze absolutní hodnota Z
- obrázky jsou v loňském sešitě ;), jak z tabulky plyne, předmět v nekonečnu se zobrazí jako bod v ohniskové rovině, předmět v ohniskové rovině se zobrazí v nekonečnu
- ohnisková vzdálenost vypuklého zrcadla je záporná
Vypuklé
a | a‘ | Z | vlastnosti obrazu | ||
a >> f (A v nekonečnu) | a‘ > 0, a‘ = f | – | – | ||
a > r | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
|||
a = r | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
|||
r > a > f | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
|||
a = f | obraz v nekonečnu | ||||
a < f | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
- vždy vzniká obraz přímý, vždy neskutečný obraz(paprsky odražené od zrcadla budou vždy rozbíhavé, obraz se bude tvořit za zrcadlem), obraz je vždy zmenšený(protože a > f a Z > 0)
- předmět v nekonečnu se zobrazí vždy na ohniskové rovině zrcadla
- průhledné prostředí ohraničené 2 kulovými(nebo 1 kulová, 1 rovinná) plochami, které mají index lomu větší než je index lomu prostřed(vzduch)
- zobrazuje se zde pomocí zákona lomu
- pro tenké čočky se uvažuje vzdálenost vrcholů jako nulová – V1 = V2 = S
Čočky
Zobrazovací rovnice čoček
Příčné zvětšení čoček
Ohnisková mohutnost
– jednotka je dioptrie
Spojka
- paprsky vstupují do vypuklé plochy
- předmětové ohnisko leží v předmětovém prostoru, obrazové v obrazovém, f = |F1V| = |F2V| > 0(znaménková konvence),(předmětový prostor je prostor, do kterého vstupují paprsky první)
- paprsek směřující do středu čočky se neláme, paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou čočky se láme do obrazového ohniska, paprsek procházející předmětovým ohniskem se láme rovnoběžně s optickou osou
- po průchodu čočkou se paprsky sbíhají – konvexní čočka
a | a‘ | Z | vlastnosti obrazu |
a >> f (A v nekonečnu) | a‘ > 0, a‘ = f | – | A leží v obrazové ohniskové rovině |
a > 2f | a‘ > 0 | zmenšený, převrácený, skutečný(a‘ > 0) | |
a = 2f | a‘ > 0 | stejně veliký,
převrácený, skutečný |
|
2f > a > f | a‘ > 0 | zvětšený,
převrácený, skutečný |
|
a = f | obraz leží v nekonečnu(A leží v předmětové ohniskové rovině) | ||
a < f | a‘ < 0 | zvětšený,
přímý, neskutečný |
- při zobrazení spojkou je obraz předmětu za předmětovým ohniskem vždy převrácený a obraz předmětu před předmětovým ohniskem vždy přímý, zmenšení a zvětšení se mění od vzdálenosti 2f
- paprsky vstupují do duté plochy
- předmětové ohnisko leží v obrazovém prostoru a obrazové ohnisko leží v předmětovém prostoru, f = |F1V| = |F2V| < 0
- paprsek směřující do středu čočky se neláme, paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou čočky se láme tak, aby zpětným prodloužením dosáhl obrazového ohniska(v předmětovém prostoru), paprsek, paprsek mířící do předmětového ohniska(v obrazovém prostoru) se láme rovnoběžně s optickou osou
- po průchodu čočkou se paprsky rozbíhají – konkávní čočka
Rozptylka
a | a‘ | Z | vlastnosti obrazu | ||
a >> f (A v nekonečnu) | a‘ < 0, a‘ = f | – | A leží v obrazové ohniskové rovině(v předmětovém prostoru) | ||
a > r | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
|||
a = r | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
|||
r > a > f | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
|||
a = f | obraz leží v nekonečnu(A leží v předmětové ohniskové rovině – obrazovém prostoru) | ||||
a < f | a‘ < 0 | zmenšený,
přímý, neskutečný |
Oko
- vytváří obraz skutečný, převrácený a zmenšený na sítnici
- oční čočka je spojka, opticko mohutnost má asi 50+ D
- oční čočka je držena svalem, který podle potřeby čočku natahuje a tím mění její zakřivení – upraví se optické mohutnost čočky, předmět je viděn ostře(pokud by byl předmět moc blízko vznikal by za sítnicí – neostrý a naopak pokud je předmět moc daleko vznikal by před sítnicí)
- daleký bod – maximální vzdálenost, kdy akomodace oka je minimální
- blízký bod – minimální vzdálenost, kdy jsme schopni vidět ostře, akomodace oka je maximální(různí se)
- konvenční zraková vzdálenost – ideální vzdálenost, kdy je oko nejméně namáháno, liší se, pro výpočty stanovena d = 25 cm
- má daleký bod posunut v konečnu a blízký bod blíže oku -> obraz vzniká před sítnici, nutná korekce rozptylkou
- má daleký bod v nekonečnu ale blízký bod dále od oka -> obraz vzniká na sítnici, nutná korekce spojkou
- úhel, na kterém závisí zda uvidíme předmět zřetelně či ne
- úhel, který svírají okrajové paprsky předmětu procházející středem čočky a optická osa čočky
Akomodace oka
Krátkozrakost
Dalekozrakost
Zorný úhel
– dokážeme dva body rozlišit
– nedokážeme od sebe dva body rozlišit
– při úhlech menších než 5 stupňů je hodnota tg rovna úhlu
- zvětšení zorného úhlu lze provést přiblížením předmětu k oku nebo optickými přístroji(mikroskop,lupa)
- nejjednodušší optický přístroj, je tvořen pouze spojkou
- předmět, který je daleko a proto jej pozorujeme pod malým zorným úhlem umístíme do ohniska čočky, tím pádem jsou paprsky předmětu po průchodu spojkou rovnoběžné a předmět se nám jeví jako v nekonečnu -> není potřebná žádna akomodace oka, nebo před ohnisko lupy -> obraz předmětu je zvětšený(plyne z vlastností spojky)
- v obou případech se zvětší zorný úhel
Lupa
– d je konvenční zraková vzdálenost a f je ohnisková vzdálenosti čočky
- z vztahu plyne, že není-li ohnisková vzdálenosti lupy menší konveční zraková vzdálenost lupa nezvětšuje – to výrazně omazuje zvětšovací potenciál lupy, lupa je schopna zvětšit předmět max. 6x
- skládá se z objektivu a okuláru
- objektiv – blíže k předmětu, vytváří obraz pozorovaného předmětu, proto musí vytvářet skutečný obraz -> spojka, ! u spojky vzniká skutečný obraz jen pokud je a > f1 ! -> předmět musí být před ohniskem
- okulár – blíže k oku, ze stejných důvodů jako u objektivu se musí jedna o spojku, jeho funkce je vytvořit obraz předmětu v nekonečnu, protože při pozorování předmětu v nekonečnu se oko neakomoduje a proto se nenamáhá -> umisťuje se tak, aby obraz vznikající objektivem byl v jeho ohnisku(ohnisková vzdálenost okuláru – f2)¨
- úhlové zvětšení mikroskopu:
Mikroskop
– – optický interval mikroskopu = vzdálenost obrazového ohniska objektivu a předmětového ohniska okuláru
- maximální zvětšení je asi 2000 – 2500 u optických mikroskopů, větší zvětšení není možné, kvůli ohybu světla
- optický přístroj, který slouží k zobrazování předmětu v nekonečnu
- složen z objektivu a okuláru, objektiv má větší ohniskovou vzdálenost než okulár(f1 > f2)
- dělí se na:
Dalekohled
refraktory – objektiv je čočka – Keplerův(spojka+spojka), Gallieův(spojka+rozptylka)
reflektory – objektiv je duté zrcadlo – Newtonův dalekohled
Refraktory
Keplerův dalekohled(hvězdářský)
- objektiv i okulár jsou spojky umístěny tak, aby obrazového ohnisko objektivu bylo zároveň předmětovým ohniskem okuláru -> předmět v nekonečnu se zobrazí v ohniskové rovině díky objektivu, okulár zobrazí předmět v ohniskové rovině opět v nekonečnu, ale pod větším zorným úhlem
- předmět vidíme převracený – ve vesmíru nevadí, při pozorování na zemi se upravuje optickými hranoly
- objektiv je spojka, okulár je rozptylka, objektiv a okulár jsou umístěny tak, aby obrazové ohnisko objektivu(spojky) bylo zároveň předmětovým ohniskem okuláru(rozptylky – !předmětové ohnisko rozptylky je obrazovém prostoru!) – předmět v nekonečnu se po průchodu spojkou se zobrazuje v ohniskové rovině, pokud máme předmět v předmětové ohniskové rovině rozptylky zobrazí se opět v nekonečnu, ale není převrácený
- objektiv je duté zrcadlo
- paprsky jdou z nekonečna, takže dopadají na zrcadlo rovnoběžně -> odráží se do ohniska, aby bylo možné sledovat obraz, umístí se před ohnisko rovinné zrcadlo, které pouze obraz stranově otočí, nezmění nějak jeho vlastnosti
Gallieův dalekohlled(pozemský)
Newtonův dalekohled