Filosofie 19. století
- = poklasická filosofie
- nastupující filosofie po Hegelovi – zdání konce filosofie
- odpor proti racionálnímu duchu osvícenství
- rozpad tradiční společnosti – společenská deziluze
- hlavním tématem se stává člověk, tradiční metafyzické otázky ustupují do pozadí
- vznik filosofické antropologie
- rozpad Hegelovy školy
- ü starohegelovci
- konzervativní křídlo
- výklad Hegela proti Schellingovi
- ü mladohegelovci
- snaha očištění od ústupků vůči křesťanství
- vycházejí z Hegelovi Dialektiky
- hlavní filosofické směry
- ü scientistní
- důraz na vědecký přístup a poznání
- positivismus, marxismus
- ü iracionalistické
- zavrhování rozumu
- upřednostňování citu a víry
- Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche
- ü scientistní
- ü starohegelovci
- Ludwig Feuerbach (1804 – 1872)
- ü mladohegelovec – protikřesťansky zaměřen
- ü náboženství vzniklo z lidského egoismu a touhy po štěstí
- člověk do osoby boha promítá svůj vlastní ideál
- ü nutnost základ nového náboženství – náboženství člověka
- ü dílo:
- Podstata křesťanství
- staví rozdíl mezi člověkem a zvířetem
- Podstata křesťanství
Marxismus
- Karel Marx (1818 – 1883) a Bedřich Engels
- scientisní směr
- podstatou světa je materiální skutečnost a ideje jsou jen jejím odrazem v lidském vědomí
- podstatou člověka je práce
- třídní boj
- ü ekonomické vztahy jsou hybnou silou lidstva
- ü směřování k beztřídní společnosti – proletářská revoluce
- historický materialismus
- ü určující je jak společnost vyrábí
- dáno výrobními sílami a výrobními vztahy
- 3 části
- 1) dialektická a historický
- 3 základní dialektické zákony
- zákon jednoty a boje protikladů
- zákonu přechodu změn kvantitativních ve změny kvalitativní
- zákon negace negace
- než dojde k revoluci, probíhá řada změn – svým obsahem nemění podstatu
- à v revoluci jedna skutečnost zanikne
- à dále existují protiklady
- 3 základní dialektické zákony
- 2) ekonomická teorie
- 3) vědecký socialismus
- zkoumání společenských jevů jako struktury: ekonomika – politika – filosofie
- ü určující je jak společnost vyrábí
Positivismus
- scientistní směr[1]
- staví se negativně k nadřazování rozumu nad skutečnost
- Auguste Comte (1798 – 1857)
- ü dílo:
- Kurs positivní filosofie
- ü 3 stadia vývoje vědění
- teologické
- lidé se zabývají konečnými a prvními příčinami a představují si je jako nadpřirozené činitele
- metafyzické
- lidé nahrazují nadpřirozené činitele abstrakcemi
- positivní
- vědění se stane věcným a určitým
- ü odklon od metafyziky – pozornost věnuje faktům
- ü klasifikace věd a jejich řazení podle předmětu a metody zkoumání
- matematika, astronomie, fyzika, chemie, biologie a sociologie
- ü ustanovuje sociologii
- teologické
- positivismus v Anglii
- ü Anglie tradičně empiristicky orientovaná à uchycení Comteho myšlenek
- ü John Stuart Mill (1806 – 1873)
- přihlédnutí k psychologii, kterou Comte odmítal
- utilitarismus[2] a liberalismus
- ü Herbert Spencer
- inspirován Charlesem Darwinem
- ü dílo:
Iracionalismus
- podstata světa lze pochopit pouze vůlí, citem, intuicí, vírou…
- negativní postoj k Hegelově filosofii
- Arthur Schopenhauer (1788 – 1860)
- ü německý filosof
- ü jako osobnost velice nesnášenlivý
- ü vychází z Kanta a indické mystiky
- ü voluntarismus[3]
- vůle vytváří pohyb tím, že nás tlačí před sebou
- ü svět se nám jeví jako představa – cestou rozumu se za představu nelze dostat
- ü tělo
- představa
- vůle – tělo je vůle objektivizovaná v čase a prostoru
- ü „Život ani nestojí za to, aby byl žit.“
- 2 řešení:
- estetická cesta vysvobození[4]
- asketická cesta – vychází z indického myšlení
- ü „Rozum je pouze hladina hluboké tůně.“
- 2 řešení:
- Sören Kierkegaard (1813 – 1855)
- ü dánský filosof a náboženský myslitel
- ü velké obecné otázky – pravdy, smyslu života, existence…
- ü především etické otázky
- ve svých dílech se dotýká např. problematiky zabití vlastních dětí ve prospěch společnosti – osoby Abraháma,
- ü pojem existence[5] = naše nejniternější já
- ü naváže na něj filosofie existence
- Friedrich Nietzsche (1844 – 1900)
- ü německý filosof
- ü základní životní princip – individuální vůle k moci
- představa nadčlověka jako rozchodu s tradičními hodnotami
- ü požadavek přehodnocení všech hodnot
- ü „bůh je mrtev“
- výzva k odklonu od pseudojistot metafyzických pojmů
- ü dílo:
- Zrození tragédie z ducha hudby
- Nečasové úvahy
- Radostná věda
- Tak pravil Zarathustra
- Vůle k moci – nedokončeno
- ü východisko jeho filosofie – Herakleitos, Schopenhauer a Wagner
- ü nazýván „filozofem s kladivem“ – rozbil staré hodnoty
- 1) období velblouda – přijímání hodnot autorit
- 2) období lva – tvrdá kritika a negace přijatých hodnot
- 3) období dítěte – utváření vlastních hodnot
- ü filosofie zneužita fašismem
[1] i přes to, že k racionalismu se staví negativně
[2] hodnocení jevů z hlediska jejich užitečnosti
[3] základem všeho bytí je vůle
[4] protežování hudby Richarda Wagnera
[5] pro změnu se tady tomu říká „svojskost“