Dohled a regulace nad pojistným trhem v ČR
Státní dozor v pojišťovnictví se vykonává zejména v zájmu ochrany spotřebitele.
Do 1. 4. 2006 byl vykonáván Úřadem státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění. V rámci integrace provádí dozor nad celým pojišťovnictvím ČNB, která převzala agendu Komise pro cenné papíry (KCP), Úřadu pro dozor nad pojišťovnictvím a penzijním připojištěním (ÚDPP) a Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami (ÚDDZ). Spojení dozorových institucí do jednoho funkčního celku odráží vývoj na finančním trhu, kde rovněž dochází ke koncentraci jednotlivých odvětví do skupin a větších konsolidačních celků.
Odpovědnost za přípravu zákonů v oblasti finančního trhu byla svěřena Ministerstvu financí, původně návrhy zákonů v oblasti bankovnictví připravovala ČNB.
Cílem integrace je sjednocení přístupů k dohledu a standardů, což přispěje k větší efektivitě dozoru, k právní jistotě účastníků finančního trhu, k vyšší přehlednosti pro veřejnost a ke stabilitě finančního sektoru jako celku.
Regulaci a dozoru podléhají všechny subjekty, provádějící vymezené činnosti, které podle zákona náleží do pojišťovnictví (zákon č. 57/2006 Sb. o dohledu ČNB nad pojišťovnictvím).
Státnímu dozoru v pojišťovnictví podléhají pojišťovny, které na území České republiky provozují pojišťovací činnost, tuzemské pojišťovny a zajišťovny provozující zajišťovací činnost a právnické a fyzické osoby, které na tomto území provozují zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví, činnost samostatných likvidátorů pojistných událostí a další činnosti související s pojišťovací a zajišťovací činností, a další fyzické a právnické osoby, a to v rozsahu stanoveném zákonem nebo zvláštním právním předpisem.
Při výkonu státního dozoru v pojišťovnictví se spolupracuje s mezinárodními organizacemi, s orgány státního dozoru jiných států, s ústředními správními orgány a organizacemi působícími v oblasti pojišťovnictví.
Každá osoba zúčastněná při výkonu státního dozoru v pojišťovnictví musí splňovat podmínku důvěryhodnosti a k výkonu činnosti musí mít odpovídající odborné i kvalifikační předpoklady. Podrobnosti výkonu této činnosti stanoví organizační řád ministerstva
Působnost dozorčího orgánu lze shrnout do několika činností:
- a) povolovací činnost – uděluje povolení pojišťovacím subjektům
- b) kontrolní činnost – kontroluje dodržování zákona o pojišťovnictví
- c) legislativní činnost – navrhuje legislativní úpravy
- d) ostatní činnosti – poradenská a konzultační činnost pro pojišťovny
ad a) povolovací činnost:
- obchodní plán
- zaměření pojištění dle pojistných odvětví
- základní kapitál
- odborná způsobilost managementu
Obsah žádosti o udělení povolení k provozování pojišťovací činnosti
- – obchodní jméno
- – sídlo
- – stanovy, u akciové společnosti také zakladatelskou smlouvu nebo listinu
- – obchodní plán
- – výše základního kapitálu
- – zakladatelé, členové statutárního orgánu, členové dozorčího orgánu právnických osob
Obsah obchodního plánu
- – pojistné odvětví, pro které má být povolení uděleno, včetně pojistných podmínek
- – metody výpočtu pojistného (u životního pojištění včetně statistických dat, na kterých je založen tento výpočet)
- – metody výpočtu technických rezerv
- – základní principy pasivního zajištění
- – položky, z nichž se sestává minimální garanční fond
- – předpokládané náklady na vybudování provozního systému a obchodní sítě a způsob krytí těchto nákladů
Základní kapitál patří k nezbytným předpokladům k zahájení činnosti pojišťovny (zajišťovny)
Minimální výše základního kapitálu tuzemské pojišťovny je pro provozování pojišťovací činnosti podle
- jednoho nebo více pojistných odvětví životních pojištění 90 mil. Kč,
- pojistných odvětví neživotních pojištění až do výše 200 mil. Kč.
Základní kapitál zajišťovny se sídlem v České republice činí nejméně 1 mld. Kč.
Je-li provozována pojišťovací činnost podle dvou nebo více pojistných odvětví neživotních pojištění, pro která jsou stanoveny rozdílné výše základního kapitálu, činí základní kapitál tuzemské pojišťovny nejméně částku, která je stanovena pro to pojistné odvětví, kterému odpovídá nejvyšší částka.
Je-li souběžně provozována pojišťovací činnost podle pojistných odvětví životních a neživotních pojištění, činí základní kapitál tuzemské pojišťovny nejméně částku, která odpovídá součtu částek základního kapitálu tuzemské pojišťovny stanovených pro provozování pojišťovací činnosti podle pojistných odvětví životních a neživotních pojištění.
Základní kapitál tuzemské pojišťovny nebo zajišťovny může být tvořen pouze peněžitými vklady.
Zakladatel tuzemské pojišťovny nebo zajišťovny je povinen vytvořit základní kapitál ve výši stanovené zákonem před podáním žádosti. Rozhodnutí valné hromady akciové společnosti nebo členské schůze družstva o snížení základního jmění je pak podmíněno předchozím souhlasem ministerstva. Ministerstvo může udělit souhlas se snížením základního kapitálu, jestliže tento kapitál neklesne pod hranici výše stanovenou.
Notifikační činnost
Pojišťovny z jiných členských států jsou oprávněny provozovat pojišťovací činnost na území ČR po splnění notifikační povinnosti vůči ČNB prostřednictvím svého domovského orgánu dohledu před zahájením činnosti, a to na základě povolení, které jim bylo uděleno ve státech jejich sídla a které platí pro území celého EHP. Obdobně mohou tuzemské pojišťovny rozšířit
svoji činnost po splnění notifikačních povinností na území jiného členského státu. Pojišťovny se sídlem v jiných členských státech mohou provozovat svoji činnost na území ČR na základě práva zřizovat pobočku nebo na základě svobody dočasně poskytovat služby, a to na základě povolení uděleného příslušným orgánem dohledu svého domovského státu. Ke konci roku 2005 notifikovalo MF 328 pojišťoven a poboček z jiných členských států, které projevily záměr podnikat na území ČR na základě práva dočasného poskytování služeb, a 12 pojišťoven, které hodlají nabízet své produkty prostřednictvím pobočky zřízené na území ČR. Zároveň MF evidovalo ke konci roku 2005 celkem 12 tuzemských pojišťoven, které jsou na základě splnění notifikačních povinností oprávněny provozovat pojišťovací činnost v jiném členském státě na základě svobody dočasně poskytovat služby.
Povolovací činnost
MF v roce 2005 udělilo povolení k provozování pojišťovací nebo zajišťovací činnosti pro dvě nové pojišťovny:
- AEGON pojišťovna, a.s.
- Komerční úvěrová pojišťovna EGAP, a.s.
Odnětí povolení
MF odejmulo v roce 2005 povolení k provozování pojišťovací činnosti v celém rozsahu společnostem:
- ARAG – pojišťovna právní ochrany a.s., na žádost pojišťovny,
- Union, pojišťovna, a.s., z rozhodnutí MF.
ad b) kontrolní činnost
Kontrolní činnost Úřadu vychází zejména ze zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví. Je zaměřena na kontrolu:
- dodržování zákonů
- tvorby a použití technických rezerv
- investičních aktivit
- solventnosti
Kontrola „na dálku“ – jejím cílem bylo vyhodnocení základních ekonomických ukazatelů pojišťoven na základě předkládaných výkazů:
- solventnosti,
- o tvorbě a výši technických rezerv a skladbě finančního umístění aktiv, jejichž zdrojem jsou technické rezervy,
- rozvahy, výkazu zisku a ztráty,
- hodnocení vybraných ukazatelů životního a neživotního pojištění,
- vztahujících se k pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (dále jen „POPV“), pokud jej pojišťovna provozuje,
- týkajících se doplňkového dozoru pojišťovny v rámci skupiny.
Kontrola „na místě“ – v roce 2005 bylo v pojišťovnách zahájeno 20 kontrol „na místě“, přičemž 15 z těchto kontrol bylo ukončeno předáním protokolu o kontrole v roce 2005. Zbývajících pět kontrol zahájených v průběhu roku 2005 bylo dokončeno až po 31. prosinci 2005. Doba trvání kontroly se pohybovala v závislosti na rozsahu a povaze zjištěných skutečností, ve většině případů proběhla v rozmezí 1-2 týdnů. Předáním protokolu o kontrole bylo v roce 2005 také ukončeno 5 kontrol zahájených již v roce 2004. Kontroly byly zaměřeny především na:
- dodržování ustanovení zákona o pojišťovnictví a souvisejících předpisů,
- celkové hospodaření pojišťoven z hlediska zabezpečení splnitelnosti jejich závazků, což je v tomto smyslu chápáno jako schopnost pojišťoven uhradit v daném okamžiku všechny závazky vzniklé z provozované pojišťovací nebo zajišťovací činnosti,
- dodržování ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, včetně souvisejících vyhlášek,
- způsob tvorby a použití technických rezerv a finanční umístění aktiv, jejichž zdrojem jsou technické rezervy, podle vyhlášky č. 303/2004 Sb.
ad c) legislativní činnost
- návrhy právních předpisů
- připomínkové řízení v legislativě
Zprostředkovatelská činnost – v období do konce roku 2004 byli makléři, kteří se zabývali zprostředkováním v pojišťovnictví registrováni u MF podle zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví. V roce 2005 došlo k výraznému posunu v oblasti zprostředkování pojištění. V souladu s harmonizací českých právních předpisů se směrnicemi EU byl vydán a od 1.1.2005 začal platit zákon č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí a o změně živnostenského zákona, který byl později změněn a doplněn zákonem č. 444/2005 Sb., a zákonem č. 57/2006 Sb. Před nabytím účinnosti zákona č. 38/2004 Sb., registrovalo MF celkem 592 makléřů. Zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví může za podmínek stanovených tímto zákonem provozovat na území České republiky právnická nebo fyzická osoba jako:
- pojišťovací makléř,
- pojišťovací agent ,
- výhradní pojišťovací agent,
- vázaný pojišťovací zprostředkovatel,
- podřízený pojišťovací zprostředkovatel.
- pojišťovací zprostředkovatel, jehož domovským členským státem není ČR
Zákon zavedl novou kategorii – samostatný likvidátor pojistných událostí , který také podléhá registraci.
ad d) ostatní činnosti
- poradenská činnost
- konzultační činnost
Zákon o pojišťovnictví umožňuje dozorčímu orgánu pro řešení problémů v komerční pojišťovně použít tato opatření:
- – uložit opatření k odstranění nedostatků,
- – nařídit snížení základního kapitálu – pojišťovna by pak nemohla vykonávat nějakou činnost nebo by nemohla podnikat v daném odvětví; došlo by ke snížení NH akcií pojišťovny.
- – nařídit vytvoření ozdravného plánu – v případě, že jsou zjištěny nedostatky, které by mohly vést k ohrožení schopnosti pojišťovny dostát svým závazkům. Vlastní zdroje by poklesly pod min. míru solventnosti, ale stále jsou nad garančním fondem — solventnost > P > garanční fond.
- – zavést v pojišťovně nucenou správu – v případě přímého ohrožení splnitelnosti závazků. Nucená správa končí 24 měsíců po jejím zavedení, likvidací nebo rozhodnutím dozorčího orgánu o tom, že již pominuly důvody pro trvání nucené správy.
- – pozastavit pojišťovně oprávnění k uzavírání smluv a rozšiřování závazků,
- – nařídit převod pojistného kmene – pojistný kmen = soubor uzavřených pojistných smluv. Pojišťovna o to může sama požádat, nesmí však dojít k poškození klienta.
- – uložit předběžné opatření – bez souhlasu dozorčího orgánu nemůže pojišťovna nakládat se svými aktivy, nesmí rozhodovat její představenstvo apod.
- – uložit pokutu,
- – odejmout povolení k činnosti – sloučení, splynutí, přeměna nebo rozdělení; likvidace pojišťovny nebo zajišťovny.