Varianty marketingu
1) Matice BCG a nástroje, které se používají ve všech fázích produktu.
nástroj při rozhodování o alokaci zdrojů a při formulaci strategií podniku nebo jednotlivých SBUs.
- budování – otazník, hvězdy
- udržování – dojné krávy
- sklízení – dojné krávy, když se to začne blížit ke 4. kvadrantu
- ústupu / zbavování se – psi
2) Tvorba cen z geografického hlediska
do ceny se promítají náklady na dopravu
- Tvorba cen formou FOB – od okamžiku, kdy je výrobek naložen na dopravní prostředek, náklady na dopravu si hradí zákazník
- Tvorba cen zahrnující dodání – jedná se o střední hodnotu všech cen dopravy
- Zónová tvorba cen – podle zón vzdáleností
- Tvorba cen podle základního bodu – dle např. prodejního skladu
- Tvorba cen absorpcí nákladů – náklady na dopravu hradí výrobce
3) Tvorba dotazníku, zásady, metody, typy otázek.
Zásady a metody:
- Vytvoření seznamu informací, které má dotazování přinést.
- Určení způsobu dotazování.
- Specifikace cílové skupiny dotazovaných osob a jejich výběr.
- Konstrukce otázek ve vazbě na požadované informace.
- Konstrukce celého dotazníku.
- Pilotáž.
Typy otázek:
Otázky s uzavřeným koncem:
- dichotomické otázky – ano, ne,
- mnohonásobný výběr (více než 2 volby),
- Likertova stupnice (míra souhlasu),
- sémantický (významový) diferenciál,
- stupnice přikládaného významu/důležitosti,
- známkovací stupnice (hodnotící škála).
Otázky s otevřeným koncem:
- volné,
- asociační,
- volné dokončení věty,
- dokončení povídky,
- dokončení obrázku,
- dokončení tematického námětu.
Varianta ?
1) B2B, B2C z hlediska marketingového mixu
B2B a B2C jsou součástí place (distribuce) marketingového mixu:
B2C – zkratka z business to consumer – označuje komerční a marketingové aktivity či transakce mezi firmou a konečným spotřebitelem zboží či služby. Spotřebitelem přitom může být jak soukromá osoba, tak firma či podnikatel.
B2B – zkratka z business to business – označuje komerční a marketingové aktivity či transakce mezi firmou a firmou či podnikatelem, kteří zboží či služby kupují převážně za účelem jejich dalšího prodeje či zpracování.
2) CRM + koncepce marketingoveho rizeni
CRM (Customer Relationship Management)
- obchodní koncept, kdy firma získává ucelenou představu o zákazníkovi pro zlepšení vztahu s ním a maximalizaci zisku z něho,
- představuje sadu procesů a technologií podporující tvorbu dlouhodobého ziskového vztahu se specifickým zákazníkem, ústředním cílem CRM je zvýšení hodnoty zákazníka díky lepšímu pochopení jeho individuálních potřeb a preferencí,
- vyjadřuje základní obchodní strategii poskytování produktů a služeb konzistentně a komplexně v celkové šíři vztahu se zákazníkem bez zavádějící vazby na konkrétní produkty či služby,
- marketing je chápán jako vztahy, vazby a interakce.
Koncepce marketingového řízení:
- Plánování (plánovací proces): – stanovení marketingových cílů, – sestavení marketingového plánu.
- – formulování marketingových strategií,
- – marketingová situační analýza,
- Realizace.
- Kontrola.3) Marketingové prostředí
ekonomické | |||||
politicko | |||||
fyzikální | konkurenti | legislativní | |||
dodavatelé | společnost | marketingoví zprostředkovatelé | zákazníci | ||
technolo | veřejnost | sociálně | |||
gické | kulturní | ||||
demografické |
Demografické podmínky – Zákazníci (velikost a tempo růstu populace, věkovou a národnostní strukturu obyvatelstva, postoje, chování i náboženské vyznání obyvatelstva)
Ekonomické prostředí – činitelé, kteří ovlivňují kupní sílu spotřebitele a strukturu jeho výdajů (změny v příjmu obyvatelstva, měnící se struktura spotřebitelských výdajů, inflace, apod.)
Přírodní podmínky – Omezené zdroje surovin, rostoucí náklady na energii, problémy se znečištěním.
Technologické podmínky – držet krok, výdaje na výzkum a vědu, neomezené marketingové příležitosti.
Politicko-právní prostředí – vymezuje mantinely pro činnost firmy (povinnosti a práva zaměstnavatelů a zaměstnanců, ochrana spotřebitele)
Sociálně kulturní prostředí – národ má svůj kulturní a sociální systém a určité postoje a hodnoty (hmotná x nehmotná).
Varianta L
1) Definujte nákupní výrobky, uveďte jejich druhy (alespoň 3 příklady ke každému druhu). Dále je zařaďte do druhu distribuce podle intenzity.
Výrobek je produkt, hmotného charakteru (tedy nikoliv myšlenka nebo služba).
- Spotřební předměty (pro finálního spotřebitele – z hlediska uvažování spotřebitele)
- výrobky denní potřeby (jídlo, toaletní potřeby)
- výrobky nákupní – srovnávají se s konkurencí atp. (homogenní – máslo, ponožky; heterogenní – šaty, víno)
-
- výrobky zvláštní (léčiva)
- výrobky neviděné (nově neviděné výrobky – nové technologie; pravidelně n. v. – náhrobní kameny, encyklopedie)
- Výrobní výrobky (vystupují v průběhu výrobního procesu do realizace nových produktů)
- Základní prostředky (budovy, pozemky, počítače)
- Příslušenství (kopírky, faxy, telefony)
- Suroviny (zemědělské a přírodní suroviny, které se stávají součástí výrobku)
- Komponenty (polotovary, díly k smontování, doleštění apod.)
- Pomocný a provozní materiál (údržba, úklid, opravy, materiál)
- Odborné služby (poradenské služby, projektantské služby, reklamní agentury)
Druh distribuce podle intenzity:
Intenzivní
- Co největší počet obchodů, značná propagace, prodej bez velkého úsilí (výr. denní potřeby, výr. homogenní).
Výběrová (selektivní)
- Větší počet zprostředkovatelů se značným prodejním úsilím (výrobky heterogenní)
Výhradní (exkluzivní)
- Minimální počet zprostředkovatelů s výhradním zastoupením, tj. nesmí obchodovat se zbožím či službami konkurence
(výrobky zvláštní).
2) Jaké prostředky se využívají u marketingového výzkumu a popište jejich výhody a nevýhody. Jaké jsou metody kontaktování respondentů. (a výhody a nevýhody).
Prostředky využívané u marketingového výzkumu
Pozorování
- bez aktivní účasti pozorovaného,
- se značnou účastí pozorovatele,
- zjišťování otázek evidenčního charakteru,
- kvantitativní analýza výsledků.
- Dotazování (anketa, interview)
- aktivní účast respondentů,
- pokládání otázek v různých formách,
- kvantitativní i kvalitativní analýza dat.
- Experiment
- vědecky nejhodnotnější
- vyžaduje výběr vhodných skupin subjektů a jejich zkoumání pomocí různých postupů a eliminování mimořádných vlivů a ověřování statistické významnosti pozorovaných reakcí na různé podněty
Metody kontaktování:
- Osobně
- Telefonicky
- Poštou
- Elektronicky
3) Popište strategie PUSH a PULL, nakreslete graf a popište metody, které se u jednotlivých strategií využívají.
- Strategie tlaku (push) – osobní prodej a podpora prodeje
zaměřuje se na bezprostředně následující distribuční mezičlánek, u kterého se snaží co nejvíce prodat, používá různých slev a srážek, zaměřených na zvyšování objemu prodejů propagace výrobků se provádí u distributora
tato strategie se používá na trzích s výraznou konkurencí a se stejnorodými výrobky (výrobky se od sebe příliš neliší)
- Strategie tahu (pull) – reklama a podpora prodeje.
je zacílena na konečného spotřebitele (zákazníka), typická je pro ni snaha přesvědčit zákazníky o výhodnosti nákupu pomocí agresivních reklamních kampaní, soutěží; uplatňována bývá tehdy, když jde o odlišitelné výrobky, renomované značky, výrobky s nepřehlédnutelnou image a tehdy, když lze očekávat velkou poptávku.
Varianta A
1) Model kupního chovaní spotřebitele – popsat; dále popsat jednotlivé podněty
2)Přiřaďte pojmy k marketingovým koncepcím a popište je – vztahový marketing, pásova výroba, marketingová krátkozrakost
Vztahový marketing (sociálně etický marketing)
- M. – představuje praxi budování dlouhodobých, vzájemně prospěšných vztahů mezi klíčovými účastníky – zákazníky, dodavateli a distributory – za účelem udržování dlouhodobých preferencí a obchodních styků. Výsledkem vztahového marketingu je vybudování marketingové sítě.
Pásová výroba (výrobní podnikatelská koncepce)
Zavedl Henry Ford. Jedno a to samé zboží (automobil), malé náklady. Moderní manufaktura.
Marketingová krátkozrakost (výrobková podnikatelská koncepce)
častá chyba některých firem, které zaměňují potřeby a přání, zaměřují se pouze na přání kupujících a nevidí skutečné potřeby lidí, které jsou v pozadí. 3) Maximalizace obratu – popsat, a napsat u jakých výrobků se to používá, určit různé marketingové strategie – proč, u jakých výrobků a popsat na příkladu.
Používá se při vstupu na trh a zavadění nových výrobku. Vysoký obrat, snížení ceny, chtějí prodat hodně výrobků za nízké provozní náklady. Tam, kde je nízká kupní síla obyvatel.
Mkt strategie v etapě zavádění
Mkt strategie v etapě růstu
- růst kvality, další vlastnosti, styl;
- rozšíření sortimentu;
- nové tržní segmenty;
- nové distribuční kanály;
- přechod od info k přesvědčující reklamě;
- snížení ceny.
Mkt strategie v etapě zralosti
- modifikace trhu
- modifikace produktu
- modifikace marketingového mixu
Mkt strategie v etapě poklesu
- zvyšování investic;
- stávající investice;
- výběrové snižování investic;
- sklízení;
- rychlé zbavení se obchodu.
Varianta ?
1) Výrobní koncepce, vysvětlit; nakreslit zkušenostní křivku a vysvětlit
Výrobní podnikatelská koncepce
Historicky nejstarší marketingová koncepce, zákazník preferuje výrobky, které jsou levné a snadno dosažitelné; zároveň je žádoucí dosahovat vysokých objemů výroby při využívání nové techniky a technologie, nižší náklady na jednotku produkce, rozsáhlá distribuce výrobků; cílem podnikatele je dosažení co nejvyššího zisku přes oblast výroby, zejména lepším využíváním techniky a lepší organizací práce, kvalitní a levný výrobek si totiž rád koupí každý zákazník;· v současnosti je vzpomínaný přístup typický v ekonomikách, kde poptávka převyšuje nabídku, zákazník se snaží výrobek spíše získat a nepřemýšlí tolik o jeho vlastnostech.
Zkušenostní křivka
Pokles jednotkových nákladů v závislosti na akumulovaných výrobních zkušenostech
- Získání zkušeností množstvím vyrobené produkce
- Zdokonalení výrobních postupů
- Pokles jednotkových nákladů
2) Strategie pro fázi zavádění produktu, vysvětlit
strategie rychlého sbírání
- firma zavede na trh nový produkt, který je prodáván za vysokou cenu a jehož vstup na trh je provázen nákladnou reklamní kampaní
- vysoká cena je zdrojem vyššího zisku z prodaného kusu a silná propagace má přispět ke zvýšení zájmu spotřebitelů
- tato strategie se uplatňuje tehdy, když větší část trhu o produktu neví, a ti, kdo o produktu vědí jsou ochotni zaplatit požadovanou cenu
- může přispět k posílení image značky v očích spotřebitelů – Škoda Superb
strategie pomalého sbírání
- produkt, který se prodává draze, avšak propagace se udržuje na nízké úrovni
- důvodem stanovení vysoké ceny je pochopitelně snaha utržit co nejvíce z každého prodaného kusu(tedy opět sesbírání poptávky na nejvýnosnějším segmentu trhu)
- střízlivá propagace však šetří prostředky určené na marketing(jež lze využít např. při posílení distribučního systému)
- strategie pomalého sbírání má smysl tehdy, je-li velikost trhu omezen, spotřebitelé o produktu vědí, jsou ochotni zaplatit vysokou cenu a podniku nehrozí nebezpečí ze strany konkurenčních výrobců – Mercedes
strategie rychlé penetrace
- někdy firma potřebuje velmi rychle proniknout na co největší část trhu – v takovém případě obvykle ocení produkt nižší počáteční cenou a investuje do intenzivní propagace
- uplatnění strategie rychlé penetrace je opodstatnělé pouze tehdy, jestliže je trh velmi rozsáhlý, spotřebitelé zatím produkt neznají, jsou cenově orientovaní, konkurence je velmi ostrá a firma má důvod předpokládat, že náklady budou s rostoucím rozsahem výroby a s nahromaděnými zkušenostmi prudce klesat – Electroworld
strategie pomalé penetrace
- produkt je prodáván od počátku velmi levně a propagace je velmi střídmá
- vhodná v případech, kdy je trh dostatečně rozsáhlý, spotřebitelé o produktu vědí, jsou silně cenově orientovaní a buď konkurence není významná, nebo je produkt velmi odlišný od ostatního zboží dané kategorie – Tesco výrobky
3) Opravit chyby v dotazníku
- Zahájení dotazníku osobními a důvěrnými otázkami.
- Předpojaté otázky.
- Vágně vymezené údaje.
- Slova s citovým zabarvením.
- Vícenásobné otázky.
Varianta ?
1) Kupní chování spotřebitele, napsat sociální faktory
vlastní kupní rozhodování = kupní rozhodovací proces
Rozhodování:
- zjištění určitého problému,
- zkoumání možností,
- vlastní rozhodnutí o nákupu,
- hodnocení výsledků nákupu užíváním produktu – ponákupní rozhodování.
2) seznam pojmů – napsat jejich definice; MM, komunikační mix,propagace,reklama,podpora prodeje, identifikační media,atd.
MM
Soubor marketingových nástrojů, které firma využívá k tomu, aby dosáhla marketingových cílů na cílovém trhu (Product – výrobková politika; Price – cenová politika; Place – distribuční politika; Promotion -marketingová komunikace)
KM
Soubor nástroje, které firmy používají jako nosiče cílených informací na trhu (reklama, osobní prodej, podpora prodeje,public relations, přímý marketing)
Propagace
Způsoby jak informovat zákazníka o produktech a jeho vlastnostech. Je součástí marketingového mixu.
Reklama
Reklama je jakákoliv propagace (obvykle placená, někdy i klamavá) výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky mající za cíl především zvýšení prodeje. Reklama může být televizní, novinová, rozhlasová, plakátová nebo jiná.
Podpora prodeje
Krátkodobé stimuly, které mají povzbudit zákazníka k vyzkoušení výrobku nebo služby nebo k jejich nákupu.
Identifikační média
Jednotný a lehce srozumitelný identifikační prvek (dopisní papíry, brožury, nápisy, obchodní formuláře, obchodní průkazy, uniformy a oděvy, vozový park).
3)Prodejní marketingová strategie; výrobek, který ji reprezentuje a zařadit ho do spotřebního zboží a druhu distribuce podle intensity.
Prodejní marketingová strategie:
- vyplývá z hromadné výroby, která potřebuje masovou distribuci a prodej
- cílem výrobce je prodat to, co vyrobil, nikoliv vyrábět to, co by prodal
Toaletní papír – předměty denní potřeby, distribuce intenzivní
Varianta ?
1) Společenská marketingová koncepce a příklady, jaké jsou markt. strategie ve fázi zralosti + popis
Společenská marketingová koncepce (eticko-sociální marketing)
Nejnovější marketingová koncepce, která se snaží dát do souladu potřeby a zájmy zákazníků s dlouhodobými sociálními a etickými zájmy společnosti (zejména ze strany ochránců životního prostředí). Sociální marketing předpokládá, že podniky budou ve svých marketingových aktivitách brát v úvahu rovnováhu tří důležitých faktorů: zisku firmy, uspokojení přání zákazníků a veřejný zájem.
Strategie ve fázi zralosti
modifikace trhu
- rozšíření trhu pro své značky:
- objem prodeje může být také zvýšen větším pravidelným užíváním značky:
modifikace výrobku
- podněcování prodeje prostřednictvím modifikování důležitých vlastností výrobku
modifikace marketingového mixu
- podnícení prodeje pomocí modifikace jedné nebo více proměnných marketingového mixu
2) charakteristika fáze plánování marketingového výzkumu
- informační zdroje (sekundární a primární zdroje dat)
- výzkumné přístupy (pozorování, dotazování, experimentování)
- nástroje výzkumu – metody (dotazník, technické prostředky – people-metry apod.)
- plány výběru respondentů (určení výběrové jednotky, velikost výběrového souboru, vytváření výběrového souboru)
- metody kontaktování respondentů (osobně, telefonicky, poštou, elektronicky)
3) Typy otázek v dotazníku
Otázky s uzavřeným koncem
- dichotomické otázky – ano, ne,
- mnohonásobný výběr (více než 2 volby),
- Likertova stupnice (míra souhlasu),
- sémantický (významový) diferenciál,
- stupnice přikládaného významu/důležitosti,
- známkovací stupnice (hodnotící škála).
Otázky s otevřeným koncem
- volné,
- asociační,
- volné dokončení věty,
- dokončení povídky,
- dokončení obrázku,
- dokončení tematického námětu.
Varianta ?
1) Pozorování – charakteristiky + výhody a nevýhody této metody
- bez aktivní účasti pozorovaného,
- se značnou účastí pozorovatele,
- zjišťování otázek evidenčního charakteru,
- je třeba předem určit:
- objekt pozorování
- jeho charakteristiku
- časové rozložení
- a způsob pozorování Firma se nesnaží oslovit všechny zákazníky, ale hledá významné skupiny a rozhoduje se, kterou z nich osloví a orientuje na ni marketingový mixTržní cílení
- Volba cílových trhů:
- Součást cíleného marketingu. Volba jednoho nebo více tržních segmentů vhodných pro vstup.
- Cílený marketing
- 2) Rozdíl mezi cíleným marketingem a tržním cílením + schéma přístupů k volbě cílových trhů
- kvantitativní analýza výsledků.
- velikost a síla segmentu;
- růst segmentu;
- image firemního výrobku;
- posouzení konkurence.
3) Výrobní prostředky a jejich rozdělení + schéma distribučních cest výrobních prostředků
Jako výrobní prostředky jsou označovány ty produkty hmotné povahy, které vstupují v průběhu výrobního procesu do realizace nových produktů:
- základní prostředky – výrobky dlouhodobé spotřeby, které se nekupují příliš často, počet zákazníků bývá velice malý, cena vysoká, přednost leasingu nebo pronájmu(budovy, pozemky, počítače)
- příslušenství – nástroje a vybavení, které se používá pro činnost provozu kanceláří(kopírky, faxy)
- suroviny – zahrnují zemědělské nebo přírodní suroviny, při výrobě se stávají součástí výrobku a jsou nákladovými položkami (nezpracované kmeny stromů, obilí)
- komponenty – dokončené – díly připravené pro smontování, téměř dokončené – vyžadují malé opracování
- pomocný a provozní materiál – údržba – vymalování, úklid; opravy – filtry; operační materiál – mazací oleje, uhlí
- odborné služby – poradenské služby, projektantské služby, reklamní agenturyDistribuční cesty výrobních prostředkůV – PD – O PD – průmyslový distributor V – PP – /PD/ – O PP – prodejní pobočka podniku
- V – OA – /PD/ – O OA – obchodní agent
- V – O O – odběratel
Varianta ?
1) Popsat proces tvorby ceny
- Definování cílů cenové politiky
- Určení poptávky
- Určení nákladů
- Analýza konkurenčních cen a nabídek
- Výběr metody stanovení ceny
- Konečná úprava ceny
2) Co je podpora prodeje, příklady a užití
Krátkodobé stimuly, které mají povzbudit zákazníka k vyzkoušení výrobku nebo služby nebo k jejich nákupu.
- Přitahuje pozornost.
- Motivuje.
- Je výzvou k uskutečnění nákupu právě teď.
Příklady a užití
- soutěže, hry, loterie, sázky,
- odměny a dárky,
- vzorky,
- výstavy a veletrhy,
- přehlídky,
- ukázky,
- úvěry s nízkým úročením,
- odkoupení staré verze při nákupu nové,
- ochutnávky,
- kupóny.
Užívá se při metodách push a pull a ve fázi zavádění.
3) Metody MV, výhody a nevýhody
Prostředky využívané u marketingového výzkumu
- Pozorování
- Dotazování
- Experiment
Pozorování
- bez aktivní účasti pozorovaného,
- se značnou účastí pozorovatele,
- zjišťování otázek evidenčního charakteru,
- kvantitativní analýza výsledků.
- Dotazování (anketa, interview)
- aktivní účast respondentů,
- pokládání otázek v různých formách,
- kvantitativní i kvalitativní analýza dat.
- Experiment
- vědecky nejhodnotnější
- vyžaduje výběr vhodných skupin subjektů
- jejich zkoumání pomocí různých postupů
- eliminování mimořádných vlivů
- ověřování statistické významnosti pozorovaných reakcí na různé podněty
Varianta ?
1) Co je to neviděné zboží, jak se distribuuje a prodávají
Výrobky neviděné – výrobky, které potenciální zákazníci zatím nechtějí, nebo o nich nevědí – nově neviděné výrobky, pravidelně neviděné výrobky – zůstávají neviděny, ale nepatří mezi nikdy nakupované (př. náhrobní kameny, encyklopedie)
Distribuce a prodej – exkluzivní
2) Algoritmus tvorby ceny
- Definování cílů cenové politiky
- Určení poptávky
- Určení nákladů
- Analýza konkurenčních cen a nabídek
- Výběr metody stanovení ceny
- Konečná úprava ceny
3) Intenzita distribuce – typy, výhody, nevýhody
Druh distribuce podle intenzity
Intenzivní
- Co největší počet obchodů, značná propagace, prodej bez velkého úsilí (výr. denní potřeby, výr. homogenní).
Výběrová (selektivní)
- Větší počet zprostředkovatelů se značným prodejním úsilím (výrobky heterogenní)
Výhradní (exkluzivní)
- Minimální počet zprostředkovatelů s výhradním zastoupením, tj. nesmí obchodovat se zbožím či službami konkurence
(výrobky zvláštní).
Varianta ?
1) Podpora prodeje, příklady užití, (v jaké fázi životního cyklu výrobku a proč)
Viz výše.
2) Rozdělení výrobních prostředků na do kategorií a subkategorií, příklady
Viz výše.
3) Postup (algoritmus) stanovení ceny, cenové politiky, význam ceny
Viz výše.
Cíle cenové politiky:
- přežití
- maximalizace běžného zisku
- maximalizace běžných příjmů
- růst objemu prodeje
- maximalizace využití trhu
- získání vedoucího postavení kvalitou výrobku
Význam ceny
Na rozdíl od zbývajících nástrojů marketingového mixu, které peněžní prostředky pouze odčerpávají, je cena jediným prvkem, který vytváří pro firmu nezbytné příjmy. Cena je také důležitým faktorem pro zákazníka při výběru produktu.
Varianta Á
1) Model nákupního chování spotřebitele a popis všech faktorů.
Model kupního chování spotřebitele
Černá skříňka spotřebitele
Faktory ovlivňující kupní chování
2) Postup při vývoji účinné komunikace + rozepsat se k tomu.
- určení příjemce zprávy
- stanovení cílů komunikace
- sestavení zprávy
- výběr komunikačních cest
- vypracování rozpočtu na propagaci
- rozhodnutí o propagačním mixu
- měření výsledků marketingové komunikace
- řízení a koordinace procesu marketingové komunikace3) Jaký je rozdíl mezi cíleným marketingem a tržním cílením a popsat cílové segmenty.Viz výše.
Varianta ?
1) Referenční skupina, chování spotřebitele, co ovlivňuje nákup
Viz výše.
2) Diskriminační tvorba cen, příklady
- Ceny pro různé segmenty.
- Ceny pro různé formy výrobků.
- Dle image výrobku.
- Tvorba ceny podle místa.
- Tvorba ceny podle doby.
3) Matice BCG, popsat, porovnat s životním cyklem
Matice BCG – viz. výše.
Porovnání s ŽC – podobné jako životní cyklus (jen jiné názvy)
Varianta ?
1) Sestavení plánu výzkumu a jaké hlavní dvě skupiny otázek jsou. Co
obsahují typy otázek.
Viz výše
2) Matice cena x kvalita, nakreslit a popsat.
3) Distribuční cesty spotřebních výrobků, napsat, potom když jsou tři
dodavatelé a pět zákazníků kolik je cest přímo a nepřímo. Výhody a
nevýhody mezičlánků atd.
Viz výše
Varianta ?
1) Cílený marketing – proces STP
Firma se nesnaží oslovit všechny zákazníky, ale hledá významné skupiny a rozhoduje se, kterou z nich osloví a orientuje na ni marketingový mix.
Můžeme jej členit na:
- koncentrovaný marketing – specializace na jeden či několik málo segmentů a vytváří jeden speciální marketingový mix
- diferencovaný marketing – vybere všechny významné segmenty a pro každý z těchto segmentů vytváří speciální marketingový mix
Cílený marketing zahrnuje tři kroky (proces STP):
- segmentace trhu – identifikování a charakterizování odlišných zákaznických skupin, které vyžadují odlišné produkty nebo odlišné marketingové programy
- tržní cílení – volba jednoho nebo více tržních segmentů vhodných pro vstup
- tržní umísťování – specifikování klíčových vlastností produktů a jejich sdělování potenciálním zákazníkům2) Typologie marketingu z hlediska poptávky
- konverzní
- stimulující
- rozvojový
- remarketing
- synchromarketing
- udržující
- demarketing
- protipůsobící
Byla zadaná tabulka, kde byly jen některé charakteristiky konkrétního marketingu a ostatní se měly doplnit.
Např: název – demarketing; fáze živ. cyklu – zavádění; poptávka – nadměrná; cíl – poptávku snížit; metody – zvýšení ceny a snížení propagace.
3) Cenové zvýhodnění a slevy
- Hotovostní slevy.
- Množstevní slevy.
- Sezónní slevy.
- Funkční slevy.
- Odpočty.
Varianta B
- Cílený marketing, proces STP; Popsat
Viz výše
- Rozdělit různé činnosti firmy podle komunikačního mixu (byli zadané: letáky, oběžník, krizová komunikace, CRM, ochutnávky, výstavy a veletrhy, dárky). Popsat jednotlivé složky KM a popsat které se používají v různých fázích ŽČ a proč.
komunikační mix
reklama
- reklamou rozumíme placenou formu neosobní masové komunikace
- jejím cílem je informování spotřebitelů o výrobcích nebo službách a záměr ovlivnit jejich chování ke koupi
- nástroje:
- inzerce, televizní spoty, rozhlasové spoty, reklama v kinech, katalog, prospekt, poutače, plakáty, letáky
- osobní prodej
- osobní prodej je jednání tváří v tvář s jedním nebo více potenciálními kupci za účelem prezentace výrobku, zodpovězení dotazů a získání objednávky
- osobní prodej je nejvhodnějším nástrojem marketingového mixu v pozdějších stadiích procesu nakupování,
- nástroje:
- představení výrobků obchodními agenty firmy, obchodní setkání, veletrhy a výstavy
- podpora prodeje
- propagace prodeje je soubor krátkodobých stimulů, který má povzbudit zákazníka k vyzkoušení výrobku nebo služby nebo k jejich koupi
- mezi hlavní přednosti patří:
- úspěšně přitahuje pozornost spotřebitele, je motivem k rychlé koupi
- hlavními nástroji jsou:
- prodejní soutěže, ochutnávky zboží, spřažené slevy(poskytnutí slevy na jiný výrobek, který s prodávaným výrobkem těsně souvisí), výprodejní slevy, množstevní slevy, běžné slevy, poukázky, kupóny, bezplatné vzorky, bezplatné dárky, prémie, loterie, zábavní akce, kluby a další
- uplatnění podpory prodeje v jednotlivých fázích ŽC:
- fáze zavádění – následuje za reklamou a PR
- stadium růstu – snížení všech nástrojů propagace
- stadium zralosti – zvyšuje význam propagace
- fáze útlumu – podpora prodeje zůstává intenzivní
- public relations
- PR je řada programů pro zlepšení, udržení nebo ochranu image firmy nebo výrobku
- význam metod PR je založen na třech kvalitativních prvcích:
- vysoká věrohodnost, schopnost zaujmout nakupujícího, zdůrazňování důležitosti(firmy, výrobku)
- dle typu můžeme PR členit na:
- mezifiremní komunikace – zahrnuje i komunikaci s obchodní veřejností
- oborové – komunikace mezi výrobci a poskytovateli zboží a dalšími partnery
- spotřebitelské/produktové – se soukromými zákazníky
- firemní – komplexní prezentace firem a organizací – finanční PR, komunikace se zaměstnanci, veřejné záležitosti a lobbying, krizová komunikace
- nástroje:
- tiskové zprávy, tiskové konference, rozhovory, výroční zpráva, sponzorské dary společenské, sportovní a charitativní akce, semináře, prezentace, veletrhy a výstavy
- přímý marketing
- přímý marketing spočívá ve využívání poštovních zásilek, telefonu, faxu, emailu a dalších neosobních prostředků kontaktu pro bezprostřední předávání zpráv a získání přímých odpovědí od určitých zákazníků a průzkum jejich názorů
- nástroje:
- prospekty, katalogy, telefonní seznamy, tištěné adresáře, časopisy pro zákazníky apod.
- sponzoring a nová média
- založen na principu služby a protislužby – sponzor dává k dispozici finanční částku nebo věcné prostředky a za to dostává protislužbu, která mu pomůže k dosažení marketingových cílů
- druhy sponzoringu:
- sportovní – zajišťuje publicitu i prezentaci loga při různých sportovních příležitostech
- kulturní – sponzorování festivalů, kulturních akcí, divadel atd.
- sociální – sponzoring nadací, nemocnic, výborů, linek důvěry atd.
- Popsat diskriminační tvorby ceny a vysvětlit kdy se používají a proč.
Viz výše