Systémové pojetí světové ekonomiky
jako reálného objektu a vědní disciplíny
- Světová ekonomika jako reálný sociálně-ekonomický systém
- světová ekonomika představuje reálný sociálně-ekonomický systém, jehož základními prvky jsou ekonomiky národních států a vazbami mezi nimi toky zboží, služeb, faktorů výroby a informací
- mezi vlastnosti prvků světové ekonomiky (tj. národních států) patří např.
- vybavenost výrobními faktory
- produkční kapacita a funkce
- stupeň ekonomické vyspělosti
- otevřenost ekonomiky
- sociální charakteristiky (etnika, ideologie, instituce)
- výsledkem existence vazeb homogenizace systému – internacionalizace či přímo globalizace – vznik interdependence mezi prvky a jejich vzájemné sbližování
- cílovou funkcí systému světová ekonomika je zvyšování blahobytu světové populace prostřednict-vím efektivního využívání zdrojů
- světová ekonomika je v interakci s dalšími dvěma systémy globálního rozměru, a to systémem politickým a ekologickým
- politický systém ovlivňuje stav SE uplatňováním moci (např. kolonialismus), systém ekologický tvoří jeho omezení (zdroje, stav ŽP)
- Přístup ekonomické teorie ke světové ekonomice
- teoretickou analýzou a interpretací systému „světová ekonomika“ se zabývá disciplína nazývaná mezinárodní ekonomie (international economics)
- aplikační charakter ME tkví v její schopnosti objasňovat mnohé problémy empirické povahy
- historicky se tato disciplína začala formovat jako „teorie mezinárodního obchodu“ (D. Ricardo)
- mezi poddisciplíny aplikovaného typu, schopné pružněji reagovat na dané problémy, patří zejména:
- mezinárodní politická ekonomie (international political economy)
- mezinárodní podnikání (international business)
- regionální studia, resp. komparace ekonomických systémů (regional studies)
- rozvojová ekonomie (development economics)
- mezinárodní politická ekonomie – začíná se formovat v 70. letech v souvislosti s ropnými šoky, zabývá se interakcí trhu a státu v moderním světě – převažuje tedy hledisko interakce SE s okolím
- mezinárodní podnikání – poskytuje poznatky zejména podnikatelské sféře – mezinárodní ekonomické transakce (dovoz, vývoz, licence, přímé investice, portfolio, úvěry etc.)
- Světová ekonomika jako samostatná vědní disciplína
- předmětem zkoumání vědní disciplíny světová ekonomika je světová ekonomika jako reálný sociálně-ekonomický systém globálního rozměru
- metodologií disciplíny SE je systémová analýza (formulace problému, zkoumání reality, hodnoce-ní, interpretace), která používá verbální, údajové a grafické prostředky
- Světová ekonomika – základy teorie a vývoj
I. Základy teorie světové ekonomiky
- Nárys teorie mezinárodní dělby práce
- Teorie mezinárodní dělby práce
- Tendence k rostoucí internacionalizaci a interdependenci
- mezinárodní dělba práce vzniká proto, že v podmínkách bouřlivého VT vývoje již nelze v jednot-livých ekonomikách efektivně vyrábět a alokovat zdroje
- základní tezí této teorie je, že každá země se specializuje na výrobu zejména takových výrobků (určených pro vývoz), které lze v dané zemi vyrábět s nižšími náklady než v jiných zemích
- 2. Heckscher – Ohlinův teorém
- modifikace teorie komparativních nákladů
- 2 nové myšlenky
- specializace v národním měřítku je dána rozdílným vybavením té které země výrobními faktory
- mezinárodní směna se neobjasňuje jako využívání komparativních výhod, ale jakožto řešení problému všeobecné rovnováhy mezi subsystémy světové ekonomiky
- 3. Teorie mezinárodního životního cyklu zboží a technologie
- nahrazuje komparativní výhody komparativní technickou úrovní a délkou období, v jakém jsou výrobky jednotlivých zemí z hlediska technické úrovně konkurenceschopné v mezinárodním mě-řítku
- nevýhoda: chybí jasná kritéria a ekonomická problematika se směšuje s mimoekonomickou (tech-nickou či přírodovědeckou)
- 4. Teorie periferní ekonomiky
- polemizuje s teorií komparativních nákladů a jejími následnicemi, vytýká jí, že přispívá ke konzer-vaci výrobní struktury RZ, brzdí transformaci jejich ekonomiky a v podstatě fixují jejich nerovno-právné postavení v mezinárodní dělbě práce
- snaží se dokázat a zobecnit jev neekvivalentní směny mezi centrem (RTE+TE) a periferií (RZ)
- 2 školy
- latinskoamerická (Prebish, Zinger)
- africká (Emmanuel, Amin) – bez likvidace neekvivalentní směny není modernizace ekonomi-ky vůbec možná (polemika s LA školou – ta tvrdí, že modernizace ekonomiky zlikviduje ne-ekvivalentní směnu); neekvivalence směny je dána historicky
- 5. Bhagwattiho teorie zbídačujícího růstu
- kritika liberalismu
- specializace může zemi naopak uškodit – přílišná závislost na jedné činnosti
- 6. Teoretická koncepce globální interdependence SE
- základ v díle L. Pearsona „Partneři v rozvoji“
- základním východiskem je poznání, že žádný subsystém se nemůže trvale vyvíjet na úkor druhých subsystémů – mezinárodní dělba práce musí tedy být posuzována podle toho, zda-li posiluje nebo naopak oslabuje tuto cílovou úlohu efektivního fungování SE
- 7. Teorie integrace
- zóna volného obchodu – odbourání cel a kvót, vůči 3. zemím mají jednotlivé země individuální politiku (ESVO)
- celní unie – společná obchodní politika vůči 3. zemím (ČR + SR)
- společný trh – volný pohyb VF (Mercosur)
- hospodářská a měnová unie – společná měna a měnová politika (Eurozóna)
- politická unie – společná fiskální, měnová, zahraniční, bezpečnostní etc. politika (USA)
- 8. Současný vývoj teorie ME a výhled do budoucna
- škola veřejné volby (Buchanan) + škola racionálních očekávání – nechuť k zásahům vlád do ekonomického života – závěry platné pro národní úroveň musí v interdependentním světě platit i globálně
- formy internacionalizace závisí hlavně na stupni hospodářského vývoje a sociálně-ekonomickém prostředí, v němž se tato odehrává
- RTE – internacionalizace postupuje od monopolizaci k transnacionalizaci, k růstu mezinárodního pohybu kapitálu a rozvinutým formám mezinárodní ekonomické spolupráce
- rychlost internacionalizace se zvyšuje především s rychlostí vědeckotechnického pokroku
- internacionalizace je obecně pozitivní rys, neboť podporuje výměnu materiálních i duchovních hodnot, avšak přináší i řadu negativních aspektů, což pak přináší potíže v koordinaci hospodář-ských politik jednotlivých států způsobené rozdílnými mocenskými zájmy3. Vědeckotechnický pokrok
- VT pokrok má velký vliv na rychlost procesu internacionalizace ekonomického života
- těžiště internacionalizačních procesů se přesouvá ze sféry oběhu a rozdělování (tj. mezinárodního obchodu apod.) do sféry výrobní a výzkumné kooperace – závislost obchodní, surovinová, potra-vinová se mění v závislost technologickou
- VT pokrok má na SE dva protichůdné vlivy
- diferenciační – jednotlivé země jsou schopny ho využít v různé míře
- homogenizující – tyto procesy již nelze zvládat jinak než v globálním rámci
II. Vývoj světové ekonomiky
- Vznik a etapy vývoje světové ekonomiky
- formování světové ekonomiky probíhalo ve 4 základních etapách:
- vznik SE – poslední třetina 19. století
- vývoj po 2. světové válce
- rychlý VT rozvoj, základem systému bylo volné podnikání založené na soukromém vlastnictví a námezdné práci – kapitalismus, klasický liberalismus
- dělba práce, specializace a kooperace se projevovala nejprve v národním měřítku, postupem času tento proces začal přerůstat národní hranice a stával se mezinárodním
- 2 hlavní předpoklady pro vznik SE byly:
- vznik samostatných státních útvarů
- mezinárodní dělba práce
- celý proces probíhal nerovnoměrně – ekonomicky silné země (zvané metropole) pronikaly do zemí zaostalejších, mocensky si je podmaňovaly a proměňovaly je ve své kolonie
- kolonie plnily 2 hlavní funkce:
- zdroj surovin
- odbytiště výroby z mateřských zemí
- SE tedy vznikla spolu s koloniálním systémem a byla založena na nerovných vztazích mezi rozvi-nutými metropolemi a zaostávajícími koloniálními periferiemi2. období do 1. světové války
- toto období bylo charakterizováno mohutným ekonomickým vývojem na straně jedné a rostoucími mezinárodními i národními rozpory na straně druhé
- mezi nejvýznamnější rozpory patřily rozpory mezi metropolemi o znovurozdělení již rozdělených kolonií a rozpory sociální. Vyústily v 1. světovou válku a sociální revoluce mj. i ke vzniku socia-lismu v Rusku a vzniku SSSR.3. meziválečné období
- je charakteristické obtížným vývojem světové tržní (kapitalistické) ekonomiky; socialistický expe-riment tehdy ještě nedosáhl globálních rozměrů
- rozpory mezi poraženými a vítězi z 1. sv. války, hospodářské krize a krize koloniální soustavy nakonec vedly ke 2. světové válce
- 50. – 60. léta
- po 2. světové válce se SE rozpadla na dvě světové ekonomické soustavy SSES (světová socialis-tická ekonomická soustava) a STKS (světová tržní kapitalistická soustava)
- STKS zahrnovala asi 20 RTE a přibližně 120 RZ, SSES se skládala ze zemí, které přijaly sovětský ekonomický systém založený na státním vlastnictví a centrálním plánování; některé RZ přijaly také tento systém, ale ekonomicky zůstaly spojeny zejména s RTE
- rozpad koloniální soustavy, vznik nových států
- období poválečné obnovy ekonomik a relativní prosperity
- příznačná je progresivní změna odvětvové struktury ve všech typech států
- v průběhu 60. let vykrystalizovala 3 hlavní centra SE (ZE, USA a Japonsko), za hlavní příčiny úspěchu se považuje
- nalezení forem ekonomických vztahů umožňujících VT rozvoj a výhodnou mezinárodní spolupráci
- vhodně volené státní zásahy do ekonomiky
- mezinárodní ekonomická integrace
- expanze TNK
- 70. – 80. léta
- v SE se objevují do té doby neznámé poruchy, za nejvýznamnější lze pokládat tzv. strukturální krize:
- – energetická (a zejména ropná)
- surovinová (1972-74) – dočasný nedostatek surovin byl podmíněn souběhem konjunktur ve všechropná krize (1973) – 2 faktory vzniku:
- třech centrech SE, prospěch z ní měly zejména surovinově orientované RZ
- politický – boj arabských zemí proti Izraeli
- ekonomický – zneužití monopolu OPECu (1973, 1979-81) – stoletou neúrodou (J, JV Asie, Afrika)
- – předchozí snížení osevních ploch
- – potravinová (1972-74) – vyvolaná 2 hlavními faktory:
- objevily se i nové jevy jako stagflace (kombinace stagnace a inflace) a slumpflace (kombinace poklesu a inflace)
- 80. léta
- charakteristická řadou nepříznivých podmínek, v RTE vysoká inflace a nezaměstnanost
- RTE se z krize dostaly poměrně rychle zejména díky intenzivnější aplikaci VT poznatků, RZ se to povedlo až ke konci dekády
- CPE upadly v 2. pol. 80. let do krize způsobené ekonomickými i politickými aspekty
- 90. létaStrukturální změny v SE
- sledování postavení I., II. a III. sektoru v SE vzhledem k a) podílu na HDP, b) podílu na zaměstna-nosti
- 2 směry vývoje:
- klasická cesta (Anglie, Francie, Německo etc.)
- ASI – AIS (tradiční fáze) – IAS – ISA (industrializační typ struktury) – SIA (moderní struktura)
- strukturální zkratka (USA, Austrálie, NZ)
- ASI – SAI – SIA
Formy mezinárodního pohybu kapitálu
- dělení kapitálu dle vlastnictví
- soukromý (firmy, podniky, TNK)
- státní
- mezinárodních organizací (MMF, WB etc.)
- dělení dle funkce
- PZI
- portfoliové investice
- ostatní investice
- devizové rezervy
- dělení dle času
- krátkodobý (méně než 1 rok)
- střednědobý (1-5 let)
- dlouhodobý (5+ let)
Platební bilance
- Běžný účet
- obchodní bilance (dovoz a vývoz zboží)
- bilance služeb (dovoz a vývoz služeb)
- bilance výnosů (X-M důchodů)
- běžné převody (transfery nevedoucí ke vzniku závazků/pohledávek)
- Kapitálový účet
- jednostranné transfery související s migrací obyvatel (př. pozemky pro ambasády)
- Finanční účet
- PZI – cílem je získat kontrolu nad podnikem
- portfolio investic – investice za účelem zisku, nikoli kontroly
- finanční deriváty – futures, opce
- ostatní investice – obchodní úvěry, finanční půjčky
- Chyby a opomenutí
- Devizové rezervy
- zahraniční měna a zlato držené v CB
Přímé zahraniční investice
- dopady na ekonomiku:
- ekonomický růst
- efekt přelévání (spill-over)
- dopad na obchod a investice – integrace, zvýšení objemu
- rozvoj lidského kapitálu (zejména nepřímý – země se snaží přilákat investory – investuje do školství apod.)
- transfer technologií
- vertikální – v rámci distribučního řetězce
- horizontální
- migrace kvalifikované pracovní síly
- VT park umístěný investorem do dané země
Politiky hostitelské země
- zlepšení MAE podmínek – cenová a fiskální rovnováha, stabilní finanční systém
- odpovídající institucionální a právní prostředí
- zaměření na ochranu duševního vlastnictví
- zlepšení infrastruktury
Politiky země původu
- podpora RZ
- využití synergického efektu
- jako celek je relativně okrajová, protože PZI jsou záležitostí TNK a ne vlády
- Mezinárodní měnový systém
- Formy a funkce světových (mezinárodních) peněz
- existence světových peněz je předpokladem realizace mezinárodních ekonomických vztahů
- hlavním rozdílem mezi používáním peněz vnitrostátně a mezistátně je působení odlišných subjek-tů – samostatných národních ekonomických celků se samostatnými měnovými soustavami
- transakce jednotlivých subjektů mezi sebou jsou zachyceny v jednotlivých platebních bilancích
- světové peníze vystupují na 2 úrovních
- mezinárodní obchodní měna
- slouží k oceňování a zprostředkování mezinárodních obchodních transakcí
- na mezinárodních devizových trzích vystupuje jako předmět koupě a prodeje
- mezinárodní rezervní měna
- vyplývá z kumulativního vztahu dané země vůči zahraničí
- při aktivní platební bilanci objem rezervní měny v dané zemi roste a naopak
- základní funkcí je vytváření rezerv na krytí deficitního salda platební bilance
- Funkce MMS
- hlavní funkcí MMS je zprostředkování plateb mezi jednotlivými ekonomickými subjekty
- prostřednictvím MMS lze rozšiřovat či omezovat intenzitu mezinárodních ekonomických vztahů, přečerpávat ekonomické zdroje z jedné země do druhé či tomu bránit, přelévat obtíže (krizi, infla-ci, nezaměstnanost) mezi jednotlivými zeměmi apod.
- Vývoj MMS
- bimetalismus
- převládal v v raných stupních rozvoje kapitalismu, v řadě zemí (USA, Německo, Itálie) se však udržel až do 2. poloviny 19.století
- snahy o stabilizaci bimetalismu – světová měna a měnová unie, obojí neúspěšné
- formy bimetalismu:
- paralelní měna – oba kovy obíhají volně
- dvojí měna – státem určený poměr Au:Ag (nevýhoda – problémy při prudkých výkyvech cen jednotlivých kovů)
- kulhavý bimetalismus – ražba mincí je pod kontrolou státu – pokud cena jednoho kovu klesne, omezí se ražba peněz z tohoto kovu
- monometalismus
- čistý zlatý standard
- volná ražba mincí – každý vlastník zlata dostal po jeho předložení bance zlaté mince stejné hod-noty
- volná směnitelnost v rámci jedné země i mezi státy
- zlatá parita – základ pro stanovení měnových kursů, vyjadřuje poměr množství zlata v peněžních jednotkách jednotlivých zemí
- vysoká stabilita měnových kursů – výkyvy se spekulacemi rychle vyrovnaly
- již v jeho průběhu docházelo k řadě změn, např. byly ve stále větší míře používány neplnohodnot-né bankovky a mince
- čistý zlatý standard se po 1. světové válce i přes velké úsilí nepodařilo obnovit
- zlatý slitkový standard
- směnitelnost bankovek za zlato omezena – zlato se nakupovalo pouze po celých slitcích
- omezené používání zlata pro vnitřní potřeby umožnilo jeho větší využití v mezinárodní sféře
- standard zlaté rezervy – úplná nesměnitelnost peněz za zlato
- standard zlaté devizy (meziválečné období + období po 2. sv.v.)
- národní měny nebyly za zlato směnitelné přímo, ale nepřímo pomocí měn, které si přímou směni-telnost zachovaly
- vlivem tohoto systému začaly být kromě zlata používány v úloze mezinárodní obchodní a měnové rezervy i některé národní peníze
- státy se ve snaze zabránit opakování krizí pokusily upravit vztahy uvnitř MMS pomocí mezinárod-ních dohod
- každá země stanovila a udržovala pevný měnový kurs
- jedinou měnou přímo směnitelnou za zlato byl USD, ale pouze vůči zahraničním CB (tzv. omeze-ná přímá vnější směnitelnost) – vznik zlatého dolarového standardu
- zlato v tomto systému bylo používáno prakticky jen ke krytí deficitů platebních bilancí
- příčiny zániku tohoto systému byly nerovnoměrný ekonomický vývoj mezi USA a ostatním svě-tem a chronické nerovnováhy platebních bilancí jednotlivých zemí
- zánik modifikovaného zlatého standardu
- zlatá měnová soustava uvnitř národních ekonomik zanikla ve všech podobách ve 30. letech v období krize – zánik vnitřní směnitelnosti peněz za zlato, volné ražby mincí a volného vývozu a dovozu zlata mezi zeměmi
- pád zlaté měnové soustavy byl současně doprovázen zánikem pevných měnových kursů
Od Evropského hospodářského společenství k Evropské unii
Základní etapy rozvoje integračního procesu v západní Evropě
- integrační procesy, probíhající v Evropě posledních 50 let, jsou výsledkem politických iniciativ vyvolaných výsledky 2. světové války a logikou působení tržního mechanismu
- mezi válkami bylo klima na kontinentu formováno ekonomickým nacionalismem a obchodněpoli-tickým protekcionismem
- v poválečné historii integračního vývoje lze rozlišit 5 následujících etap:1. Etapa integračních východisek formovaných výsledky 2. sv. v. (1945 – 1951)
- zdůrazňována potřeba poválečné ekonomické, politické i duchovní obnovy Evropy
- v oblasti hospodářskopolitické se hledal kompromis mezi tržním liberalismem a přílišným pláno-váním
- relativně vlivné byly myšlenky na federalizovanou Evropu a „rozpuštění“ národnostních států, ty se však záhy staly okrajovými
- politická sféra se musela vyrovnat zejména s perspektivou poražených států (Německo, Itálie)
- USA proces užší spolupráce Evropanů podporovaly, a to zejména ze dvou důvodů:
- byl jim blízký s ohledem na vlastní historii
- rostoucí vliv SSSR
- OEEC (zal. 1946)
- instituce spravující program Marshallova plánu
- první významný krok na cestě k ekonomické spolupráci evropských států
- Rada Evropy (zal. 1949)
- cíle: upevňovat společné evropské dědictví dodržování lidských práv
- Evropské obranné společenství (1952) + Evropské politické společenství (1953)
- 2. Etapa ekonomického a sociálního rozvoje a integrační dynamiky (1952 – 1973)
- – nestala se jádrem skutečné integrace, a to pro svou přílišnou cílovou rozmáchlost a málo funkční mechanismus vnitřního řízení
- podporovat ekonomický a sociální pokrok
- pokusy o prohloubení politické integrace, které však ztroskotaly, protože se ukázalo, že národ-ní zájmy jsou stále významným faktorem ovlivňujícím chování jednotlivých státůESUO (Evropské sdružení uhlí a oceli, 1952)
- vlastní zárodek ES (dnes EU)
- členskými zeměmi se staly Německo, Francie, Itálie, Belgie, Nizozemí a Lucembursko, Velká Británie odmítla účast, jenžto pro ni nebyla politicky akceptovatelná nadnárodní struktura řízení (přesun kompetencí z národní úroveň na úroveň ESUO)
- cílem bylo zrušit cla a další obchodní omezení na trhu s ocelářskými a hutními výrobky a s uhlím, dále pak volný trh s uvedenými položkami (vše v rámci členských zemí)
- politickým motivem byla kontrola německého ocelářského potenciálu, řízení se konalo čistě na bázi mezivládního charakteruEHS a Euratom (oba 1958)
- návrh na vytvoření společného trhu byl podán ministry zahraničních věcí zemí ESUO na messin-ské konferenci r. 1955; účast byla nabídnuta i ostatním evropským zemím
- Euratom upravoval podmínky spolupráce mírového využívání jaderné energie a jaderné bezpečnosti
- EHS mělo komplexní cíle, zejména:
- vytvoření volného společného trhu zabezpečující volný pohyb VF v řadě sektorů národní ekonomiky během 12-15 let
- zemědělství mělo od začátku specifické postavení, liberalizace zde měla být jen částečná
- motivace:Francie – zájem na stabilní pozici Německa jako demokratické zeměBe+Niz – zvyklost na mezinárodní spolupráci, otevření trhů
- ESVO (ETFA, Evropské společenství volného obchodu, 1959)
- – EHS a Euratom zahájily činnost ve složení totožném se složením ESUO
- Itálie – viz Německo
- Německo – rehabilitace v podobě rovnoprávného vstupu do demokratických struktur, přístup k rozsáhlým trhům
- projekt Velké Británie, které odlišnosti priorit a vizí zabraňovaly vstupu do EHS
- členy byly: VB, Rakousko, Dánsko, Norsko, Portugalsko, Švédsko a Švýcarsko; tyto státy z růz-ných důvodů nechtěly v projektu EHS participovat (neutralita apod.)
- koncepce FTA nebyla spojena s nadstátními institucemi a neměla ani širší politické cíle
- r. 1961 vzhledem ke změně vnitropolitické situace podává VB poprvé přihlášku do EHS. Po složitých peripetiích (zapříčiněných zejména Francií) se r. 1973 stávají VB, Dánsko a Irsko členy EHS60. léta
- růst dynamiky ekonomického růstu, jakožto i životní úrovně
- rozvinutí společné zemědělské politiky, jejímž hlavím cílem bylo udržet odpovídající úroveň důchodů v zemědělství a maximální potravinovou soběstačnost ES
- uvnitř ES se začaly projevovat zájmové střety, zejména o koncepci rozvoje integračního procesu:
- důraz na federalizovanou Evropu a růst role nadstátních orgánů (SRN, Nizozemí, Itálie)
- rozvoj mezinárodní spolupráce bez posilování role nadstátních orgánů (Francie)
- výše uvedené rozpory byly vyřešeny r. 1966 tzv. Lucemburským kompromisem. kde si Francie vynutila trvalé právo veta v otázkách, které pro sebe země považovaly za životně důležité
- v tomto období byly navazovány vztahy s s řadou bývalých kolonií, ty byly po r. 1975 komplexně upraveny sérií tzv. Loménských dohod, umožňující signatářům snazší vzájemný přístup na trhy
- od roku 1967 se pro EHS, Euratom a ESUO začal užívat název Evropská společenství3. Etapa stagnace integračního procesu a strukturálních krizí (1973 – 1985)
- období těchto více než 10 let bylo poznamenáno vnějšími vlivy přicházející z SE a mezinárodního měnového systému
- nákladová struktura evropského průmyslu byla ovlivněna prudkým růstem cen ropa, zemního ply-nu a dalších energetických zdrojů
- EHS dostal novou konkurenci v podobě Japonska a NIZ, což vedlo k oslabení jeho konkurence-schopnosti, poklesu dynamiky ekonomického růstu a dlouhodobé nezaměstnanosti (7-10%)
- řada odvětví průmyslu ES procházela krizí (hutní, ocelářský, textilní, automobilový aj.); zesílily sociální konflikty, což se vlády snažily řešit zvýšením G, což však vedlo k vysokým rozpočtovým schodkům; rostla též inflace
- další formou řešení těchto problémů byl důraz na regionální politiku a restrukturalizace některých postižených oborů (ocel, textil)
- v roce 1978 byla podepsána dohoda o Evropském měnovém systému, který měl za cíl stabilizo-vat směnné kurzy a podpořit rozvoj dalšího obchodu mezi členskými státy. Byla zavedena zúčto-vací košová měnová jednotka ECU.
- v této době se stala vedoucím a jednotícím prvkem integrace zejména silná německá ekonomika, význam DEM roste a hospodářskopolitickou koncepci kopíruje po r. 1983 i Francie, která se snaží o stabilní relaci franku vůči DEM
- 1. polovina 80. let byla v orgánech ES obdobím tzv. kritické sebereflexe, hledající příčiny i řešení problémů s klesající konkurenceschopností
- byla to právě ekonomická krize, která vytvořila politické klima vhodné k vypracování nových integračních iniciativ, jejíž společným jmenovatelem se stal jednotný vnitřní trh4. Etapa oživení integrační dynamiky a rozšíření jejího integračního rozměru (1986 – 1992)
- významným integračním krokem bylo rozšíření ES o Řecko (1981), Španělsko a Portugalsko (1986); vzájemná jednání o přistoupení trvala přibližně 7 let
- jihoevropské země byly již dříve pevně zakotveny v evropské dělbě práce; jižní rozšíření ES bylo náročné na rozpočet ES, na strukturální fondy (zemědělství). Z tohoto důvodu byla vyjednána
- dlouhá adaptační období, během nichž se rozdíly postupně vyrovnávaly
- zájem ze strany ES na zapojení těchto zemí do integračního procesu byl značný (politické motivy), převážil nad vyššími ekonomickými náklady spojenými s financování nově se rozrostlého spole-čenství
Jednotný vnitřní trh
- podkladem pro realizaci projektu jednotného vnitřního trhu se stala tzv. Bílá kniha (1985) a Jed-notný evropský akt (1986) jakožto doplnění právního rámce ES
- projekt JVT byl časově rozvržen na několik let (do 1992) s cílem vytvořit trh bez vnitřních hranic
- projekt JVT se zaměřoval na 5 oblastí:
- vytvoření velkoprostorového vnitřního trhu (ve své době 12 ekonomik)
- vytvoření hospodářskopolitické strategie zdůrazňující součinnost sociálních partnerů a pružnost na trhu práce
- technologická spolupráce ve větším rozsahu a vyšší kvalitě
- prohlubování ekonomické soudržnosti (zejména po rozšíření ES o některé relativně zaostalejší oblasti)
- sociální otázky spojené s integračním procesem
- Cecchiniho zpráva – předpoklad, že JVT vytvoří bázi pro ekonomický a technologický růst a pro zvýšení zaměstnanosti
- smyslem JVT bylo překonání tří základních druhů překážek volného obchodu:
- fyzické (věcné) překážky
- odstranění těchto překážek spočívalo ve zrušení vnitřních hraničních kontrol osob a zboží
- hraniční kontrola měla však řadu opodstatnění (finanční – daně, cla, obchodněpolitických – res-trikce, zdravotních, bezpečnostních a statistických); nahrazení funkce vnitřních kontrol je řešeno zejména koordinací předpisů
- odstraněním fyzických překážek vznikají problémy, které se řeší:
- pohyb osob – zajištění ochrany vnější hranice ES se děje pomocí koncepce jednotného evropské-ho pasu a sjednocení vízové a azylové politiky
- pohyb zboží – komplexní sladění předpisů, zvláštní důraz na zemědělskou produkci, nahrazení kontroly dopravy je spojeno s dopravní politikou a bezpečnostními opatřeními každé země ES
- Schengenská dohoda (1985)
- základní východisko pro volný pohyb osob
- původní signatáři – Německo, Francie, Nizozemsko, Belgie, Lucembursko; později – Itálie, Portugalsko, Španělsko, Rakousko, Finsko a Švédsko
- uplatňování pravidel Schengenské dohody započalo v březnu 1995, v Itálii, Rakousku a Řecku od r. 1997
- VB a Irsko ji nepodepsaly, Dánsko má vyjednané výjimky
- technické překážky
- odstranění technických překážek předpokládá sladění národní legislativy, která se týká např. následujících otázek:
- svobodné volby místa povolání, uznávání diplomů, spolupráce mezi VŠ, stáže
- zpřístupnění veřejných konkurzů zájemcům ze všech zemí ES
- normotvorné politiky a předpisy – JEA přichází s dvojím řešením při postupu ve slaďování norem:
- tvorba jednotných evropských norem
- vzájemné uznávání existujících norem
- daňové překážky
- překážkou při volném pohybu zboží jsou rozdílné sazby nepřímých daní v jednotlivých členských zemích ES
- daně se již nevybírají na hraničních přechodem mezi zeměmi ES, ale u místních úřadů v dané zemi
- vzhledem k tomu, že Bílá kniha neřešila sociální dopady JVT, byla schválena tzv. Sociální charta (1989), jejíž závaznost však s Bílou knihou zdaleka nelze srovnávat
- výsledky realizace Jednotného evropského aktu
- po r. 1992 se ukázalo, že vytvoření zcela homogenního jednotného vnitřního trhu bude trvat déle, než se v 80. letech předpokládalo
- problémy trvají v odstraňování vnitřních hraničních kontrol, např. VB Schengenskou dohodu nepodepsala a trvá na zachování hraničních kontrol; problematické je také slaďování sazeb ne-přímých daní
- dalšími nedoladěnými oblastmi jsou energetika, telekomunikace a pošty, dopravaEvropský hospodářský prostor (EHS)
- přitažlivost projektu byla tak vysoká, že i nečlenské země ES hledaly možnost, jak výhod plynou-cích z JVT využít, aniž by se staly členy
- r. 1985-6 byly podepsány dohody o VT spolupráci mezi ES a 5 zeměmi ESVO, v 1989 i s Islan-dem
- r. 1987 se zjednodušily hraniční formality mezi zeměmi ES a ESVO
- v květnu 1992 byla podepsána mezi zeměmi ES a ESVO Dohoda o založení Evropského hospodářského prostoru, která měla vstoupit v platnost 1.1. 1993; Švýcarsko však v referendu účast v EHS odmítlo, v důsledku čehož vstoupila dohoda v platnost až v r. 1994
- realizace EHP představuje:
- propojení 2 evropských integračních procesů ES a ESVO s téměř 380 miliony obyvatel
- realizaci volného pohybu zboží (zatím pouze průmyslových výrobků) a cílově služeb, kapitálu a pracovních sil
- potenciální vznik největší hospodářské velmoci v SE s více než 40% podílem na vývozu i do-vozu
- význam ESVO silně poklesl po vstupu Finska, Rakouska a Švédska do EU v r. 1995
- jako státy ESVO se na EHS podílejí od r. 1995 pouze Island, Norsko a Lichtenštejnsko5. Etapa formování Evropské hospodářské, měnové a politické unie
- zájem na integraci byl na počátku 90. let posílen rozpadem komunistického bloku a sjednocením Německa
- na základě těchto událostí se pro země ES stalo základním politickým cílem vytvoření hospodář-ské a měnové unie
- v rámci ES nebyl definován společný postup v zahraničněpolitických a bezpečnostních otázkách; ES se rozrůstala i do dalších oblastí – VT, ŽP, vzdělávání apod. Vzhledem k tomu, že nic z toho nebylo zakotveno v zakládající Římské smlouvě, vznikla potřeba Římskou smlouvu upravit
- 7. 2. 1992 byly představiteli všech 12 zemí ES v nizozemském Maastrichtu podepsány 2 význam-né dokumenty: Smlouva o Evropské Unii a Smlouva o založení Evropského společenství. Tyto a další dokumenty jsou souhrnně označovány termínem „Maastrichtská smlouva“
Smlouva o Evropské unii
- EU je ve smlouvě charakterizována jako nová integrační etapa, založená na původním ES rozšíře-ném o politiku a formy spolupráce uvedené v této smlouvě
- na základě této smlouvy EU zaměřuje svou činnost do 3 oblastí, tvořících „tři pilíře“ její činnosti a představujících překročení rámce původní Římské smlouvy
I. pilíř – ekonomická oblast
- cílem je podporovat ekonomický a sociální pokrok vytvořením prostoru bez vnitřních hranic a zavedení hospodářské a měnové unie, která bude zahrnovat jedinou měnu
II. pilíř – zahraničněpolitická a bezpečnostní oblast
- země EU se zavazují provádět společnou Z a B politiku s cílem:
- zabezpečit základní hodnoty, zájmy a nezávislost EU
- posilovat bezpečnost EU a jejích členských států ve všech směrech
- zachovat mír, posilovat mezinárodní bezpečnost a spolupráci
- upevňovat a rozvíjet demokracii a právní stát
III. pilíř – oblast justice a vnitřních věcí
- smlouva zde, stejně jako ve 2. pilíři, zakotvuje pouze spolupráci jednotlivých členských zemí
- její potřeba souvisí s volným pohybem osob v rámci EU, proto se za věci společného zájmu považuje následující:
- azylová politika
- pravidla kontroly na vnějších hranicích EU
- přistěhovalecká politika včetně boje proti nelegální imigraci
- boj proti drogové závislosti a podvodům v mezinárodním měřítku
- policejní spolupráce za účelem boje proti mezinárodnímu zločinu
- spolupráce soudů a celní spolupráce
- vedle uvedených 3 oblastí zavádí Smlouva o EU občanství Unie, které dává každému občanovi kteréhokoli členského státu veškerá práva na území celé Unie i vůči všem jejím institucím a orgá-nům
- znamená to tedy možnost volně se pohybovat se, žít, pracovat, volit i kandidovat v obecních vol-bách a ve volbách do Evropského parlamentu, být chráněn jurisdikcí v kterémkoli členském státě a možnost obracet se se svými stížnostmi na Evropský parlament a další orgány ES
- smlouva byla uzavřena na dobu neurčitou a vstoupila v platnost 1. 11. 1993.
Smlouva o založení Evropského společenství
- tato smlouva je rozšířením původní Římské smlouvy o založení EHS z r. 1957, původní EHS se přejmenovalo na Evropské společenství
- hlavními oblastmi, o něž je smlouva rozšířena, jsou:
- nové sféry činnosti doplňující kompetence ES
- hospodářská a měnová unie
- změny v rozhodovacích procesech ES
- nové sféry činnosti ES
- mnoho z nových činností bylo zakotveno již v r. 1986 v JEA, Smlouva o založení ES je přejímá a podrobně charakterizuje
- nejde o společné politiky, nýbrž o koordinaci a doplňování aktivit jednotlivých členských zemí
- základním motivem je prohloubení sociální dimenze integračního procesu – vzdělávání, zdravot-nictví, ochrana spotřebitele, V&T, zaměstnanost, ŽP apod.
- hospodářská a měnová unie
- smlouva představuje časový harmonogram vytváření HMU a termín zavedení společné měny
- vymezuje se zde také funkce měnových institucí a uvádí se, že Dánsko a VB se nezúčastní 3. zá-věrečné etapy přechodu k MU a nezavedou společnou měnu
- změny v rozhodovacích procesech ES
- týkají se zejména Evropského parlamentu, který tímto získal širší pravomoc
- jeho souhlas se vyžaduje u všech mezinárodních smluv, změn ve statutu měnových institucí apod.
- nově zavedený postup tzv. spolurozhodování dává právo parlamentu absolutní většinou odmítat opatření schválená Radou a navrhnout změny
- smlouva byla uzavřena na dobu neurčitou a vstoupila v platnost v listopadu 1993
Amsterodamská smlouva
- podepsána 15 představiteli zemí ES v červnu 1997, vstoupila v platnost 1. 5. 1999
- je považována za novelu maastrichtské Smlouvy o EU
- konsoliduje jednotlivé pilíře Smlouvy o EU a stanovuje 4 základní cíle:
- postavit do středu pozornosti EU problematiku zaměstnanosti a občanských práv
- odstranit poslední překážky volného pohybu osob a posílit vnitřní bezpečnost
- dát Evropě silnější postavení v mezinárodních vztazích
- vytvořit efektivnější institucionální strukturu EU
Evropská měnová unie
Příprava hospodářské a měnové unie
- otázkami MU se ES začala zabývat již v 70. letech, v r. 1972 si představitelé zemí ES dali za cíl postupné uskutečňování hospodářské a měnové unie
- úvahy o EMU byly oživeny v souvislosti s JEA; po postupném zavedení volného pohybu osob, zboží a služeb se jednou z posledních překážek fungování skutečně jednotného trhu staly rozdílné národní měny
- harmonogram přechodu k HMU byl vytvořen na přelomu 80. a 90. let a byl součástí tzv. Delorso-vy zprávy, na jejím základě Evropská rada stanovila zahájení první fáze vytváření MU na 1.7. 1990
- definitivní podoba EMU byla schválena na zasedání Evropské rady v prosinci 1991
Konvergenční kritéria
- jeden za základních předpokladů vytvoření MU
- zajišťují sblížení podmínek ekonomického vývoje členských zemí
- jsou tvořena kritérii měnovými a fiskálními
- měnová kritéria
- kritérium cenové stability
- průměrná míra inflace během jednoho roku před šetřením nesmí přesáhnout o více než 1,5 procenta průměrnou roční míru inflace 3 cenově nejstabilnějších zemí
- kritérium konvergence úrokových sazeb
- průměrná dlouhodobá nominální úroková sazba nesmí v průběhu jednoho roku před šetřením překračovat o více než 2 procentní body průměrnou úrokovou sazbu 3 cenově nejstabilnějších zemí
- kritérium účasti v mechanismu měnových kurzů Evropského měnového systému
- směnný kurz národní měny je nutno udržovat v povoleném fluktuačním pásmu bez devalvace po dobu 2 let před šetřením. Měnové fluktuační pásmo bylo počátkem 90. let rozšířeno z ±2,25% na ±15%
- fiskální kritéria
- kritérium deficitu veřejných financí
- plánovaný nebo skutečný schodek nesmí přesáhnout 3% HDP s výjimkou menších a dočasných odchylek či podstatného snížení úrovně na hladinu blížící se oněm 3%
- kritérium veřejného zadlužení
- poměr veřejného zadlužení k HDP nepřekračuje 60%
Proces vytváření EMU
Etapa první (1.7. 1990 – 31.12. 1993)
- cílem první etapy bylo odstranit poslední překážky volného pohybu kapitálu uvnitř ES
- členské země zúžily fluktuační pásma měn a upevnily spolupráci jednotlivých národních bankEtapa druhá (1.1. 1994 – 31.12 1998)
- cílem bylo vytvoření Evropského měnového institutu (EMI) a plnění konvergenčních kritérií
- EMI se sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem byl založen v r. 1994
- koncem roku 1996 nesplňovala požadovaná kritéria většina zemí, zahájení třetí etapy bylo tedy určeno až na 1.1. 1999Etapa třetí (1.1 1999 – 1.3. 2002)
- EMU svou existenci zahájila 1.1. 1999, členy se stalo 11 zemí kromě VB a Dánska (vyžádaly si výjimky při maastrichtských jednáních), Řecko (nesplnilo konvergenční kritéria) a Švédsko nesplnění kritéria účasti v mechanismu měnových kurzů + politické důvody)
- Řecko se na základě splnění konvergenčních kritérií stalo 1.1. 2001 12. zemí EMU
- Švédsko na rozdíl od VB a Dánska žádné výjimky vyjednáno nemělo a porušilo tak svým posto-jem Maastrichtskou smlouvu
- svoji činnost zahájila Evropská centrální banka, která má odpovědnost za provádění společné mě-nové politiky a začal fungovat Evropský systém centrálních bank
- 3. etapa má 2 fáze:
- 1.1. 1999 – 31. 12. 2001
- v této fázi se euro používá pouze jako bezhotovostní měna, národní bankovky a mince zemí EMU jsou i nadále v oběhu a běžně používané pro hotovostní styk; některé transakce už probíhají pouze v eurech (kapitálový trh)
- 1.1. 2002 – 1.3. 2002
- na počátku bylo euro puštěno do oběhu a postupně začaly být stahovány národní měny členských zemí EMU
- 1.3. 2002 se euro stává v členských zemích EMU jedinou platnou měnou
Orgány EU
Evropský parlament
- od r. 1979 jsou členové EP voleni přímým všeobecným právem
- v současnosti má 626 členů
- hlavním úkolem je tvorba legislativy a kontrola Evropské komise
- možnosti EP zasahovat do legislativního procesu jsou nejsilnější v otázkách JVT, v r. 1993 k tomu přistoupily některé otázky sociální politiky
- významná kompetence se týká schvalování nových žádostí o členství v EU a asociačních dohod
- EP má také právo rozpustit Komisi (2/3 většinou), může klást Radě a Komisi otázky, má právo zakládat dočasné vyšetřovací výbory
- sídlo Evropského parlamentu je ve Štrasburku, další zasedání se konají též v Bruselu; sekretariát se nachází v Lucemburku
Rada ministrů
- má hlavní pozici ve faktické rozhodovací hierarchii EU
- jsou v ní zastoupeny vlády jednotlivých zemí EU
- v otázkách legislativy EU platí, že co bylo v Radě rozhodnuto, nemůže být na národní úrovni zrušeno
- zasedání Rady se účastní minimálně jeden člen Komise; Rada se schází na úrovni ministrů zahraničí
- předsednictví Rady rotuje v půlročních intervalech
- Rada schvaluje legislativu, kterou připravuje Komise; zákonodárství EU má tři základní podoby: rozhodnutí, nařízení a směrnice (tzv. sekundární legislativa), které musí vycházet z litery Maas-trichtské smlouvy (primární legislativa)
- v závislosti na oblasti, o které Rada rozhoduje, se hlasuje buď na základě konsensu nebo na zákla-dě tzv. kvalifikované většiny hlasů (aspoň 62 hlasů z celkového počtu 87, jednání nemůže zablo-kovat jediná země)
Evropská rada
- v zakladatelských smlouvách ES se s ní vůbec nepočítalo, pod tlakem problémů se však ER, složená z nejvyšších představitelů států a vlád, od r. 1974 stala nejvyšším politickým orgánem Unie
- Evropská rada nemá legislativní pravomoci, poskytuje však EU podněty potřebné pro její rozvoj a definuje obecnou politiku pro celou Unii
- zasedání se konají 2x do roka, vždy zemi, která zrovna předsedá Radě ministrů
- ER je též vyšší instancí, ke které se může Rada ministrů nebo Komise odvolat ve složitých případech
Evropská komise
- výkonný orgán EU, v současnosti má 20 členů, kteří jsou nezávislí na svých vládách, ačkoli je tyto do EK musí navrhnout
- mandát Komise trvá 5 let a je souběžný s mandátem Evropského parlamentu, který potvrzuje uvedení EK do funkce a tím potvrzuje její legitimitu
- nejdůležitější funkce Komise
- zodpovědnost za dodržování statutu a smluv
- zákonodárná iniciativa
- ukládá sankce zemím, které naruší legislativu EU nebo nejsou v její implementaci aktivní
- spravuje 98% rozpočtu EU
- má značné pravomoci v oblasti dodržování pravidel hospodářské soutěže a při řízení společ-ných politik EU a JVT
Soudní dvůr
- opírá se o vlastní právně zavazující smlouvy
- smlouvy a zákony se stávají součástí legislativy jednotlivých členských zemí
- je nejvyšší soudní instancí EU, zaručuje, aby evropské právo bylo jednoznačné a aby si jej jednot-livé země nevykládaly po svém
- nemá pravomoc v oblastech, kterých se dohody ES-EU netýkají
Účetní dvůr
- základní role spočívá v dodržování rozpočtového režimu a disciplíny všech institucí EU a v dodr-žování regulérnosti všech rozpočtových transakcí
Konsultativní orgány
Hospodářský sociální výbor
- složen z představitelů hospodářského a sociálního života (výrobci, zemědělci, dopravci, veřejnost)
- v řadě otázek jsou Komise a Rada povinny konsultovat Výbor pokud to stanoví smlouva, jinak jej mohou o radu požádat dobrovolně, což se v praxi stává poměrně velmi často
- Výbor regionů
- poradní orgán složený ze zástupců regionů členských států EU
- má poradní roli v oblastech jako školství, kultura, zdravotnictví, dopravě, telekomunikacích, ener-getice apod.
Evropská investiční banka
- úkolem je přispívat k rozvoji společného trhu v rámci EU
- nevýdělečným poskytováním půjček a záruk usnadňuje financování projektů, které jsou iniciová-ny EU a které pro svůj rozsah nebo povahu nemohou být plně financovány prostředky členských států
Evropský měnový institut
- byl ustaven r. 1994 jako součást projektu Evropské hospodářské a měnové unie
- Americké centrum
- Předpoklady dominantní pozice USA v SE po 2. sv. v.
- dlouhodobé geograficko-ekonomické podmínky – dostatek surovin, dynamické pracovní síly, rozsáhlý trh, stabilní kapitalistické výrobní vztahy
- konkurenční centra byla po válce značně oslabena
- na počátku 50. let přestavovala americká ekonomika 1/3 světového HDP, poptávkové efekty války zvýraznilo vedoucí postavení většiny průmyslových oborů USA, zemědělské výroby i sektoru služeb
- ekonomika USA byla válkou v negativním smyslu nesažena, udržení jejího vývoje však vyžadova-lo odpovídající hospodářská opatření
- v souvislosti s těmito úkoly je patrný posun úlohy státních zásahů do ekonomiky. Na počátku 30. let byly USA považovány za klasický příklad liberální ekonomiky, určitý průlom znamenal Roo-seveltův New Deal, nárazově vzrostly státní zásahy v průběhu války.
- po válce byly přímé zásahy odvolány, ale rostl nepřímý státní vliv pomocí nástrojů fiskální a mo-netární politiky – rozvoj neokeynesiánství3.2. Hospodářská politika a vývoj v 50. a 60. letech
- největším vnitřním problémem USA byla nedostatečná vnitřní poptávka, ZE RTE pociťovaly nao-pak nedostatek na straně nabídky
- základní úkol hospodářské politiky tedy byl udržet přijatelný růst a plnou zaměstnanost prostřed-nictvím stimulace AD
- hlavními prostředky této politiky byly fiskální nástroje (G, TR, TA), monetární politika hrála v tomto období menší úlohu
- na konci 40. a v průběhu 50. let zaznamenala americká ekonomika zpomalení růstu, cíle hospodář-ské politiky byly nejprve podpora ekonomiky v sestupné fázi a následně regulaci ekonomického cyklu jako celku
- politika používala jednak vestavěné stabilizátory (progresivní a degresivní působení daní a plateb SP), jež brzdily či naopak povzbuzovaly ekonomiku; mimoto byla využívána i záměrná opatření: G, TR, TA, které působily podobným způsobem
- hospodářská politika se mj. začínala soustředit na sociální oblast – zvyšovala se podpora v neza-městnanosti a rostly výdaje na sociální účely
- na počátku 60. let se autoritám hospodářský růst zdál v porovnání s ostatními RTE příliš pomalý (3,9 %), míra nezaměstnanosti byla také relativně vysoká, proto se cíle hospodářské politiky změ-nily z pouhého omezování hospodářských výkyvů na daleko komplexnější ovlivňování faktorů ekonomického růstu
- tato politika růstu byla prováděna v rámci programu „New Economics“ započaté prezidentem Kennedym
- sociální opatření byla shrnuta v programu „Great Society“
- období 60. let bylo díky výše zmíněným opatřením charakterizováno největším tempem růstu poválečné ekonomiky (4,3 %).
- negativním dopadem byl ovšem rychle rostoucí deficit SR. Nadměrné stimuly (mj. i válka ve Viet-namu) nakonec vyústily do přehřátí konjunktury a nastartování inflace.3.3. Hospodářská politika a ekonomický vývoj v 70. a 80. letech
- keynesiánství
- změna ekonomické situace na přelomu 60. a 70. let si vyžádala úpravy hospodářské politiky
- hlavním úkolem bylo zastavit rostoucí inflaci, to zejména prostřednictvím zpomalení růstové dynamiky – tzv. gradualistická politika prezidenta Nixona
- eliminovat inflaci se v USA nepodařilo, zato se však dostavila růstová stagnace; v ekonomice USA se tak objevila dosud neznámá situace – stagflace
- průměrné roční přírůstky v 70. letech činily 2,6 %
- na zpomalení růstu reagovala hospodářská politika i nadále stimulací AD, celkově volnější mone-tární politika měla zvýšit poptávku po C+I; tato politika však nečinila tlak na potřebné strukturální změny výroby
- dílčí opatření k posílení změn nabídkové strany učinila až administrativa prezidenta Cartera ve 2. polovině 70. let (podpora podnikatelské aktivity snížením daní, omezení přerozdělování zdrojů pomocí SR, úsporná energetická politika)
- v roce ´79 si výrazné vzedmutí inflace vyžádalo obrat k razantní restriktivní politice
- vývoj v 70. letech naznačoval vyčerpání možností keynesiánské politiky, resp. jejího poptávkové-ho přístupu. Během této dekády tak definitivně uzrály předpoklady pro zásadní změnu hospodář-ské politiky
- nástup neokonzervativní politiky
- v 80. letech se v USA ujal nový směr hospodářské politiky – neokonzervatismus. Tato politika odráží základní neoklasické principy: podnikatelskou svobodu, volný trh, přirozenou schopnost ekonomiky vytvářet dlouhodobou rovnováhu, minimalizaci ekonomických funkcí státu
- neokonzervatismus usiloval o maximální redukci přímých státních zásahů a rehabilitoval důležitou roli monetární politiky jako nástroj stabilizace růstu oběživa a prostředku tvorbu neutrálního inflačního prostředí; na druhé straně omezil aktivní fiskální politiku, především její krátké anticyk-lické působení; důležitým cílem se stala vyrovnanost fiskální sféry.
- uvedené principy se promítly do hospodářské politiky zahájené republikány pod vedením prezi-denta Reagana r. 1981. Tzv. Reaganomika měla tyto hlavní cíle:
- snížení rozpočtových výdajů (škrty především v sociální oblasti)
- pokles daňových sazeb
- restriktivní monetární politika omezující inflaci
- zamýšlená stimulační daňová politika nenaplnila vysoká očekávání; nástup r. 1983 byl zapříčiněn spíše rostoucí spotřebitelskou poptávkou a přílivem kapitálu lákaného vysokou úrokovou mírou
- 80. léta byla po 60. letech druhým nejdelším obdobím růstu
- neokonzervativní rozpočtová politika přinášela kontroverzní výsledky – pokles daňových sazeb přinesl pokles příjmů SR vzhledem k HDP, na druhé straně se však nepodařilo dostatečně zredukovat výdaje v sociální oblasti, což ve výsledku vedlo k prohloubení deficitu SR
- 2. polovina 80. let přinesla určitou korekci ortodoxní neokonzervativní politiky, monetární politika se stala méně restriktivní
- na konci 80. let se začal projevovat negativní vliv zpomalení růstu, proto vláda sáhla k dříve odmí-tané AD stimulaci
- přes mnohé komplikace lze neokonzervativní hospodářské politice přičíst dlouhodobý pozitivní vliv, a to ve dvojím směru:
- uvolnění prostoru pro působení trhu a soukromé iniciativy napomohlo urychlení strukturálních
- posunů výroby
- spontánní vnější efekty – vysoká úroková míra jako výsledek specifické monetární i fiskální politiky posílila příliv kapitálu, vysoký kurs dolaru stimuloval import a omezoval export. Zvý-šila se tak závislost ekonomiky USA, její provázanost s SE. Neokonzervatismus tak ve svých důsledcích představoval důležitý krok USA k posílení internacionalizace jejich hospodářství jako nutného předpokladu udržení/zvýšení konkurenční schopnosti a významného mezinárod-ního ekonomického postavení.3.4. Hospodářská politika a ekonomický vývoj v 90. letech
- výsledky neokonzervativní politiky znamenaly na počátku 90. let neinflační vývoj, poměrně dlou-hodobý růst, ale vysoké vnitřní i vnější zadlužení
- na počátku 90. let bylo třeba se vypořádat s ekonomickou stagnací (recese zasáhla USA jako první z RTE) a chronickou nezaměstnaností
- ve srovnání s reaganomikou se nová hospodářská politika vyznačovala zejména větší mírou státní-ho vlivu; šlo o syntézu toho nejlepšího z neokeynesiánství (sociální prvky, podpora ek. růstu) a neokonzervatismu (klíčová role soukromého sektoru)
- převahu v tomto období měla fiskální politika
3.5. USA – globální velmoc
- přes relativní pokles jejich váhy vůči Japonsku a ZE, USA stále hrají ve světové ekonomice dominantní roli
- postavení USA je dáno nejen pozicí ekonomickou, ale i vojenskou a politickou
- v průběhu 80. let rostla závislost USA na světových trzích zboží i na dovozu kapitálu
- faktory, které oslabily hegemonní postavení USA v SE:
- pokles konkurenceschopnosti amerických výrobků na světových trzích
- relativně pomalejší tempo růstu HDP s oběma ostatními centry
- využití VT pro vojenské účely, což odčerpalo zdroje sektoru soukromého
- nepříznivá situace na počátku 80. let (inflace a nezaměstnanost)
- vysoké vnitřní zadlužení3.6. Zahraničněpolitická strategie USA
- prvky ovlivňující zahraničněhospodářskou strategii USA:
- vnější chování USA je podmíněno vnitřní situací; takto se sice chovají v podstatě všechny státy, ale vzhledem k velikosti americké ekonomiky má toto vliv na celou SE
- zejména od rozpadu brettonwoodského systému se projevuje relativní pokles váhy USA v SE (zej-ména finanční oblast – největším světovým věřitelem je již Japonsko. Na tuto situaci USA reagují rostoucím zájmem o mezinárodní hospodářskopolitickou koordinací
- odklon od mnohostranných řešení k řešení bilaterálním a regionálním, kde mohou USA lépe uplat-nit svůj vliv
- pozornost vůči mezinárodně měnovým faktorům, které ovlivňují kurs dolaru
NAFTA
- ´89 – Kanada + USA, Mexiko – ´92 (podpis), ´94 (platnost)
- cílem byla podpora růstu vzájemné obchodní výměny, ta už však mezi USA a Kanadou byla na vysoké úrovni, tudíž smlouva příliš nového nepřinesla
- 1. zóna, kde jsou sdruženy RTE + RZ
- 400 mil. spotřebitel, volný pohyb zboží a kapitálu, ne pracovních sil a zemědělských komodit
- cíle:
- odstranit překážky obchodu a investování
- intenzivnější konkurenční prostředí
- ochrana duševního vlastnictví
- motivy:
- USA
- snaha vytvořit protiváhu EU
- vleklá jednání GATTu
- nedostatečná liberalizace obchodu s Kanadou
- Mexiko = nové odbytiště, investiční příležitosti
- růst počtu pracovních míst (pod vlivem nové poptávky z Mexika)
- Kanada
- motivace nebyla příliš velká – obchod s USA již vcelku dostatečně liberalizován
- šlo zejména o image Kanady jako průkopníka liberalizace a snaha nezůstat stranou
- Mexiko
- snazší přístup na trh USA
- politické důvody – ukotvení v NAFTA zárukou reforem
- příliv PZI
- výsledky fungování NAFTA
- nepříliš úspěšné
- pokles zaměstnanosti v USA – levná pracovní síla v Mexiku
- PZI v Mexiku pouze v příhraničních zónách
- přínos NAFTA nemůže být příliš velký, pokud nebude obsahovat i sociální aspekty
- Japonské centrum
4.1. Situace po 2. sv. v.
- ekonomika Japonska byla na rozdíl od ekonomiky USA v průběhu války fyzicky destruována, proto byl hlavní cíl co nejrychlejší obnova a modernizace průmyslu a infrastruktury
- Japonsko spatřovalo řešení svého problému v potlačení domácí poptávky a silné proexportní ori-entaci
- v praktické hospodářské politice se mísily jak neokeynesiánské, tak neokonzervativní přístupy4.2. Hospodářská politika a ekonomický vývoj v 50. a 60. letech
- cílem spojeneckých mocností bylo obnovení lidských práv a zabránění oživení japonského milita-rismu, proto bylo Japonsko pod okupační správou až do r. 1951
- 3 hlavní úkoly po skončení války byly:
- přestavba nedemokratických institucí
- odstranění nekontrolovatelného růstu inflace
- zvýšení objemu produkce
- v r. 1948 se Japonsko stává partnerem a spojencem USA
- Dodgeova linie
- stabilizační program japonské ekonomiky
- klasický liberalismus, svobodná tržní ekonomika, Japonsko musí být samostatné, nikoli spolé-hat na USA
- zaměření investic do 4 nosných odvětví průmyslu (uhelný, ocelářský, energetický a loďařský průmysl)
- v r. 1951 byl proces rehabilitace a obnovení japonské ekonomiky dokončen
- za první rok vlastní hospodářskopolitické strategie je považován rok 1954; cílem byl urychlený průmyslový a ekonomický růst
- důležité bylo zvýšit životní úroveň obyvatelstva, která za ekonomickou pozicí Japonska zaostáva-la, konkrétní plán byl vypracován r. 1986 – tzv. program strukturální adaptace
- Japonsko začalo využívat levnou pracovní sílu ze zemí J a JV Asie, což snižovalo nákladovost její produkce
- významným se stal nárůst produktivity práce
- v 80. letech se vláda snažila podporovat domácí poptávku oživením I pomocí snižování daňové zátěže podnikatelského sektoru a výdaji na rozvoj veřejné a sociální infrastruktury
- 2. polovina 80. se nesla ve znamení výrazné konjunktury, ta byla však do určité míry zapříčiněna i spekulativním přehřátím finančních trhů, proto se někdy nazývá „bublinovým boomem“.4.4. Hospodářská politika a ekonomický vývoj v 80. letech
- problémy z poloviny 80. let se počátkem 90. let ještě více vyhrotily, životní úroveň japonského obyvatelstva, rostla v porovnání s ekonomickým rozvojem pomalu; situace byla nazývána paradoxem prosperity“
- nový hospodářský program měl 2 cíle
- zvýšit zapojení Japonska do SE
- prosadit reformy ve vnitřní ekonomice
- r. 1992 došlo v Japonsku k recesi, její význam spíše než v hloubce byl ve výjimečnosti: byla to první recese po dvaceti letech a druhá v poválečném vývoji Japonska vůbec. Vzhledem k význam-nému postavení Japonska v SE měla tato recese negativní vliv na světovou ekonomiku jako celek.
- východiskem z recese mělo být užívání nástrojů jak fiskální, tak monetární politiky
- programy obnovy byly zaměřeny na:
- podporu rozvoje domácího trhu, vzestup domácí poptávky
- stimulace ekonomického rozvoje a zlepšování ŽP4.5. Silné a slabé stránky postavení Japonska ve světové ekonomice
- na rozdíl od USA a ZE představovalo pro Japonsko celé pováleční období prakticky nepřetržitý ekonomický růst, což také vysvětluje, proč Japonsko obě zbylá centra dohánělo i přes nepříznivé výchozí podmínky
- největší nevýhodou Japonska je nedostatečná surovinová základna, z čehož plyne vysoká dovozní závislost a zranitelnost
- další nevýhodou je přílišná závislost Japonska na mezinárodní dělbě práce (na exportu)
- z výše uvedeného vyplývá zahraničněobchodní asymetrie: vývoz zejména výrobku zpracovatel-ského průmyslu; dovoz zejména surovin, paliv a potravin
- nejvýznamnějšími partnery Japonska jsou USA, SRN, Jižní Korea, Tchajwan, Hongkong, GB, Čína, Singapur, Austrálie, Kanada apod.
- faktory přispěvší k současné silné pozici Japonska:
- cílevědomá role státu, jehož hospodářská politika dobře slaďovala přednosti tržního hospodář-ství a jeho současné regulace
- okupace Japonska USA nejen že podnikatelskou sféru nebrzdila, ale naopak jí vytvořila vhodné institucionální zázemí
- kulturně-společenská specifika – cílevědomost, pracovitost, spořivost4.6. Nová rozvojová strategie
- hlavní prvky současné hospodářskopolitické strategie Japonska jsou:
- snižování závislosti na exportu zboží
- zvyšování expanze v jiných formách kapitálu
- posilování vnitřní poptávkové funkce trhu (kvůli přílišné exportní závislosti)
- zájem na mezinárodní ekonomické koordinaci a činnosti v příslušných institucích
Důvody japonské krize
- hlavním motorem růstu byly investice do IT – přílišná specializace, do investování se nezapojily MSP, nízká očekávání = nízké I
- nízká spotřeba obyvatelstva – obavy o budoucnost (růst nezaměstnanosti), deflace – ta zhoršuje postavení dlužníků, jimiž je většina Japonců (hypotéky)
- špatné úvěry, špatný stav finančního sektoru, vysoké zadlužení
- Centrálně plánované ekonomiky, jejich přeměny a postavení ve světové ekonomice
- Vznik a vývoj světové socialistické ekonomické soustavy
- Transformace CPE v tržní ekonomiky
- vznik SSSR – 1922, vznik SSES po 2. světové válce – vyhlášení lidově demokratických republik v zemích jako ČSR, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Polsko, NDR. Tyto státy + SSSR = zakládající členové Varšavské smlouvy (Albánie až 1955, Jugoslávie – Hnutí nezúčastněných zemí).
- ekonomický systém stál na zestátnění a centrálním řízením národního hospodářství
- podobný vývoj probíhal na konci 50. let ve východní Asii, na přelomu 50. a 60. let se tento systém prosadil na Kubě
- v r. 1950 žilo v SSES 35% obyvatelstva, podíl na průmyslové výrobě byl však pouze 12%
- polarizace politických sil a ideologií vedla záhy k přetrhání předválečných ekonomických a politických vztahů a vzniku bipolárního světa
- snaha překonat nízkou ekonomickou úroveň těchto zemí měla 2 podoby:
- extenzivní růst ekonomiky – byl možný vzhledem k dostatku zdrojů; časem však vedl k neefektivní alokaci, kdy některých druhů zboží bylo produkováno zbytečně mnoho a naopak. Upřednostňována byla odvětví s vojensko-strategickým významem, konečná spotřeba a služby byly v útlumu
- institucionalizace vzájemných vztahů – založení RVHP (1949)
- v 50. letech dosahovala soustava vysokých temp růstu (kolem 11%), cílem bylo srovnat úroveň vyspělosti jednotlivých zemíReformní pokusy
- problémy v rámci RVHP se začaly objevovat na přelomu 50. a 60. let
- první reformy se snažily zefektivnit produkci hmotným zainteresováním podniků a jednotlivců, v rámci RVHP mělo dojít k prohloubení spolupráce a specializace – program Základní principy mezinárodní dělby práce (1962)
- i přes výše zmíněné pokračovalo společenství v 60. letech v extenzivním rozvoji
- v 70. letech se objevily další problémy:
- závislost států RVHP na SSSR jakožto dodavateli surovin
- minimální rozvoj výrobní kooperace (pouze 3%)
- nárůst nevyrovnanosti PB
- rychlý růst zadluženosti ve volně směnitelných měnách
- reformy zaměřené na odstranění těchto problémů byly opět extenzivně orientovány, možnosti extenzivního rozvoje se však již vyčerpaly a v 80. letech docházelo v rámci RVHP k desinte-gračním tendencím2. Reformy CPE v 2. polovině 80. let
- potřeba reforem vyvěrala z vyčerpání možnosti extenzivního růstu
- důležitým předpokladem reforem bylo uvolnění vnitropolitických poměrů v SSSR v r. 1985
- hlavní rysy reforem byly následující:
- uvolnění centrálního řízení
- zvyšování samostatnosti a pravomocí hospodářských organizací
- zkvalitňování a objektivizace systému cen
- spotřebitel však stále zůstával v podřízeném vztahu vůči dodavateli a musel akceptovat jeho pod-mínky kooperace
- reformy byly uskutečňovány tak špatně, že se situace zhoršovala a docházelo k návratu direktivní-mu řízení
- reformy se snažily vytvořit volný trh zboží při centralizovaném trhu peněž, práce a kapitálu; nedo-cházelo k likvidaci neefektivních podniků a výrob (jednak často byly jedinými dodavateli určité komodity, druhak deformovaný systém cen neukazoval jejich skutečnou situaci)
- výsledkem bylo zjištění, že třetí cesta v podobě „tržního socialismu“ nemá šanci na úspěch
- v 2. polovině 80. let docházelo na světové politické scéně k přechodu od bipolarity k multipolaritě, v 1988 byla oficiálně navázána spolupráce mezi zeměmi RVHP a EHS
- předpokladem pro transformaci byly demokratické revoluce v bývalých satelitech SSSR
- základní prvky tržního mechanismu jsou:
- svobodná tvorba cen na všech trzích
- existenční závislost podniku na jeho ekonomických výsledcích
- funkční právní rámec
- transformace je procesem přeměny nekonkurenceschopné, strukturálně deformované a centrálně řízené ekonomiky v ekonomiku konkurenceschopnou, rovnovážnou a využívající komparativních výhod z dělby práce
- obecná strategie transformace má 3 kroky:
- analýza výchozího stavu
- formulace cíle transformace (konkrétní forma smíšené ekonomiky)
- volba programu transformace – (šoková terapie x gradualistická metoda)
- meritem transformace jsou systémové reformy, jejichž obsahem je nahrazení atributů centrálního plánování atributy tržního systému.Systémové reformy
- a) privatizace
- podstatou privatizace je změna vlastnictví z veřejného na soukromé, je spjata s aktivním zájmem zúčastněných soukromých subjektů
- základní formy privatizace jsou
- restituce
- malá privatizace (jednorázové veřejné dražby, licitace menších provozních jednotek)
- velká privatizace (odprodej velkých s.p.)
- oproti původním předpokladům je privatizace spíše dlouhodobým než střednědobým procesem
- b) liberalizace cen
- cílem je odstranit deformace cenách a cenových relacích, způsobené jejich administrativním určováním
- v jejím průběhu dochází k odstranění dotací a subvencí; je spjata s celkovým ekonomickým prostředím a MAE politikou státu
- c) liberalizace vnějších ekonomických vztahů
- podstatou je zrušení monopolu zahraničního obchodu a devizového monopolu
- může být urychlena vstupem zahraničního kapitálu (krátkodobě hlavně půjčky, dlouhodobě PZI)
- je podmíněna možností přístupu tuzemských subjektů k devizám
- nedílnou součástí je reforma bankovního systému – vznik KB ~ peněžního trhu
- d) daňová reforma
- základem je přechod od přímých daní k nepřímým a odstranění diskriminace soukromého sektoru
- cílem je sepětí příjmů a výdajů SR a snížení daňové kvóty na úroveň běžnou v RTE
- nejvýznamnější změnou je přechod od daně z obratu k DPH
- e) sociální reforma
- obsahem je oddělení sociálního zabezpečení od SR a návrat k principům sociálního pojištění
- f) strukturální politika státu
- podstatou je vytváření vhodných ekonomických podmínek pro restrukturalizaci – záruky na bankovní úvěry, daňové úlevy pro perspektivní odvětví etc.4. Postavení TE ve světové ekonomice
- transformace ve vztahu k SE znamenala mj. následující:
- zapojování do mezinárodních organizací (dohod) – GATT/WTO, IMF, SB etc.
- změna orientace od mocensko-politického a surovinového centra SSSR k EU
- zachování středoevropského a východoevropského regionu jako relativně samostatného systému ekonomických vztahů
- v r.1995 se ČR stává zemí OECD