Setkání s marketingem
Coca-Cola
Pro svou seminární práci jsem si vybrala nápoj Coca-Cola , z toho důvodu, že se s ním setkává každý z nás. Ať už si ho kupujeme, nebo ho vidíme u lidí kolem nás. Zaměřila jsem se převážně na reklamu společnosti The Coca-Cola company, protože si myslím, že je to jedna z nejdůležitějších částí marketingu.
Nejpopulárnější nealkoholický nápoj dnešní populace vznikl ve 30. letech 19. století v USA. Jeho název je spojen s jeho přísadami, což jsou listy coky a ořechy cola, proto se tento nápoj nazývá Coca-Cola. Zakladatelem byl lékárník John Styth Pemberton. Firma sídlila v Atlantě a první továrna byla otevřena mimo Atlantu v Dallasu ve státě Texas a poté vznikaly v dalších městech ameriky.
První reklamu společnosti The Coca-Cola company vytvořil časopis Fortune a dále se rozšiřovala pomocí ostatních médií. Nápoj je jedním ze symbolů amerického stylu života. Colu si nejvíce kupují mladí lidé, velkou roli zde hraje především image. Nápoj můžete vidět také v některých filmech, nebo seriálech. Například mladí lidé vidí svého oblíbeného hrdinu s plechovkou Coca-Coly v ruce a chtějí ho napodobit. Výrobek se stal symbolem ameriky, což mu přineslo mnoho zákazníků.
Od typického produktu se nabídka rozrostla například o dietní nápoje, limonády s příchutěmi ( Fanta, Sprite ), čajové nápoje ( Nestea ), džusy a stolní vody. Cena výrobků je poměrně vysoká, ale odráží se od kvality výrobků a dlouholeté tradice firmy. Společnost se potýká s vysokou konkurencí, která její produkty napodobuje a prodává je za nižší ceny.
Firma zvolila naprosto skvěle mířenou reklamní strategii, kde se ve svých reklamách snažila co nejvíce zaujmout mladé lidi. Díky dobré reklamě se Coca-cola ve světě nejvíce proslavila. Prodeji napomáhá i logo firmy, které je známo po celém světě. Název Coca-Cola je spojováno s celou řadou vrcholných domácích i zahraničních sportovních událostí.
V ČR podporuje hokejové a fotbalové kluby. Coca-Cola také podporuje olympijské hry, mistrovství světa ve fotbale, Coca-Cola Dance team, srdce v pohybu a dětské domovy.
Nejslavnější reklamou je Vánoční kamion. Kamion je po celém světě stejný, vypadá přesně jak ho znáte z televizní reklamy. Přiváží Santa Clause, hravé Elfy a spoustu zábavy, soutěží a samozřejmě dárků. U vánočního kamionu se nedá nic koupit, dárky lze jen dostat nebo je vyhrát v soutěžích. Málokdo ví, že amerického Santa Clause v červených šatech právě takto poprvé představila firma Coca-cola. Do té doby Santa sice existoval, ale vypadal podivně a byl oblečený v zelených a žlutých barvách.
Dalším způsobem propagace jsou i různé soutěže, jako je například v této chvíli probíhající soutěž o zimní pobyt ve Špindlerově Mlýně, každoroční Coca-Cola cup ( minikopaná pro ZŠ ), nebo soutěž otevři a vyhraj, kde na vnitřní straně víčka najdete kód, který odešlete pomocí sms a můžete vyhrát různé zájezdové pobyty, nebo dárkové předměty.
Coca-Cola staví svou marketingovou koncepci na třech „A“:
Aviability – dosažitelnost
Affordability – cenová dostupnost
Acceptability – přijatelnost
Společnost působí v dynamicky se rozvíjejícím obchodním prostředí, ve kterém je velmi těžké udržet si čelní pozici na trhu. Daří se jí to, jelikož se snaží dělat svojí práci profesionálně.
Závěrem bych chtěla říci, proč jsem si vybrala zrovna tuto společnost. Coca-Cola je nejznámějším nápojem na celém světě s mnohaletou tradicí značky, která má jméno. V roce 1998 firma začala kampaň sloganem „Image je na nic, následuj instinkt, poslouchej žízeň“. Je to firma, která jako první na světě přestala prodávat výrobek a začala prodávat image. Právě to se mi na ní líbí. Coca-Cola dokázala přenést svůj výrobek do životního stylu.
Literatura:
http://www.coca-colahellenic.cz/