Řízení nákladů při vývoji nových výrobků
Řízení nákladů při vývoji nových výrobků. Role užitku, ceny, nákladů,
technického řešení produktů a procesů. Jejich vzájemná interakce. Metoda
Target Costing (limitní, cílová kalkulace).
= Řízení vývoje (inovace) produktu, řízení přípravy zakázky, ap. tak, aby Náklady nepřesáhly určený limit při dané
užitnosti
Výchozí jsou vyžadované užitné parametry. Technické parametry se hledají takové, aby splnily užitek1
cenový limit (nákladový limit). Klíčový problém je určení poměru cena/užitek pro daný produkt a segment trhu.
Řízení nákladů ve fázi vývoje (při inovaci) produktu je nejefektivnější. Při dosažení nákladového limitu již
při vývoji lze snadno změnit parametry produktu (cenu, užitné vlastnosti, technické řešení, náklady) s minimálními
náklady. Změny po zahájení výroby jsou nákladnější a složitější. Řídit náklady znamená stanovit nákladový limit a
nepřekročit jej zejména s ohledem na časovou náročnost procesu a tlaku od dodavatelů materiálu a komponent.
Jak na Target Costing?
1. Určení zákaznického segmentu pro produkt. (např. produkt pro seniory, pro mládež, pro bohaté)
2. Stanovení určujících užitných vlastností produktu ve vazbě na předpokládanou cenu a zákaznický segment.
(např. Mobil pro seniory musí mít dobře čitelný displej, velká tlačítka, hlasitě zvonit atd. a cena musí být
stejná nebo nižší než u konkurenčních produktů s podobnými užitnými vlastnostmi.)
3. Určení nákladového limitu produkt z jeho ceny. (Musíme na produktu něco vydělat, takže N-limit musí být o
nějakou částku nižší než cena)
4. Rozdělení celkového N-limitu do dílčích N-limitů. (např. na jednotlivé komponenty výrobku)
5. Hledání technického řešení (konstrukce, technologie, provozní podmínky, atd.) tak, aby splňovaly užitné
vlastnosti.
Aplikace Target Costingu zajišťuje konkurenceschopnost výrobku. Target Costing vyžaduje komplexní znalosti
problematiky, týmovou práci, trpělivost, velkou míru iniciativy. Je to know-how každého výrobního podniku.
a
Užitek je subjektivní. Míra užitku z daného výrobku (služby) se mění dle míry potřebnosti (jak moc tu věc potřebujeme). Závisí
tedy na spotřebiteli a na okolnostech, za kterých potřeba nastává. Vyjádření míry užitku je cena. (př.: Voda je na poušti cennější
než zlato, v ČR to tak není .)