Realismus v evropských literaturách
- realis: skutečný, pravdivý
- od 30. let 19. století – 20. století
- a) kulturní a politický vývoj
- 19. století změna společenských poměrů
- průmyslová revoluce
- neomezená a úplně povinná školní docházka
- stěhování do měst
- marxismus: Karel Marx, Bedřich Engels; zakládání dělnických odborů; organizování dělníků: internacionála
- rozvoj přírodních a technických věd: železnice, telegram, bezdrátová telegrafie;;; Charles Darwin: evoluční teorie
- rozvoj společenských věd:
- filozofie: vrchol – německá klasická filozofie
- Imanuel Kant: Kantův morální imperativ
- Georg W. F. Hegel: objev dějinnosti, Základy filozofie práva
- Artur Schopenhauer: Svět jako vůle a představa
- Friedrich Nietsche: Tak pravil Zarathuštra; dezinterpretace – fašismus
- August Comte: Francouz, zakladatel empirické sociologie
- Karel Marx a Bedřich Engels: materialismus; revoluce; Manifest komunistické strany
- pozitivismus: důraz na vědecký přístup a objektivní poznání
- realismus v umění
- realistické náměty: přeplněné ulice, tovární haly, reálné zachycení
- postavy: pradlena, jiní členové společnosti
- 1855: Francie: výstava Realismus: Gustave Courbet: výstava přijata záporně, realismus = původně nevhodné, urážející
- manifest Realismus – reakce literátů
- umělci se sdružili ve skupině barbizonská škola: krajináři začali malovat ve volné přírodě
- realismus vrcholí v období impresionismu
- b) literární vývoj
- prvky realismu se objevují již dříve (anglická literatura 18. století – Daniel Defoe: Robinson Crusoe; Jonathan Swift: Gulliverovy cesty; romantimus: Victor Hugo: Bídníci)
- snaha o věrné zachycení skutečnosti (současnost ne minulost)
- hrdina není výjimečný jedinec;;; tvořeny literární typy = typizace postavy
- zbytečný člověk: ruská literatura (Puškin: Evžen Oněgin)
- bovarysmus: romantický snílek (Flaubert: Paní Bovaryová)
- trpící děti, dětský hrdina, sirotci (Charles Dickens)
- chamtivec (Honore de Balzac: Evženie Grandetová)
- lidé z nejnižších vrstev společnosti, alkoholici (Emile Zola: Zabiják)
- ambiciózní, bezohledný muž (Guy de Maupassant: Miláček)
- poctiví pracující (úředníci) bez uznání, ponižovaní (Nikolaj Vasiljevič Gogol: Petrohradské povídky)
- ubohost ruského úředníka (Čechovovy povídky)
- zdůraznění vlivu prostředí a původu na charakter postavy (hlavně v naturalismu)
- všímá si postavení žen ve společnosti: kupčení se ženami: Evženie Grandetová; romantický snílek: Paní Bovaryová; Anna Kareninová; Gervaisa (Zabiják)
- není pouhé kopírování, co autor vnáší = autorská fikce
- objektivita (nehodnotí, co se děje), autor pozorovatelem – stojí nad příběhem
- kritický realismus: kriticky hodnotí společnost, všímá si negativních vlivů ve společnosti (společenské jevy: život nižších vrstev, žen, dětí, sociální problémy ve společnosti)
- žánry rozvíjejíce se v období realismu:
- romány, románové epopeje = dlouhé romány: Honore de Balzac; Stendahl; Gustav Flaubert; Émile Zola; Guy de Maupassant; Charles Dickens; Lev Nikolajevič Tolstoj; Fjodor Michajlovič Dostojevskij; Nikolaj Vasiljevič Gogol
- povídky: Guy de Maupassant; Fjodor Michajlovič Dostojevskij; Charles Dickens; Lev Nikolajevič Tolstoj; Nikolaj Vasiljevič Gogol; Ivan Sergejevič Turgeněv; Anton Pavlovič Čechov
- divadlo: drama: Nikolaj Vasiljevič Gogol; Anton Pavlovič Čechov; Henrik Ibsen. August Strinberg
- kroniky: Kronika Pickwickova klubu: Charles Dickens; novely: Turgeněv, Guy de Maupassant
- realismus přechází až k naturalismu, naturalistický román
- francouzská realistická literatura
- Stendahl:
- přechod mezi romantismem a realismem
- Stendahlovy romány spojují prvky romantické (výjimečnost hrdinů, prvky tajemství a dobrodružnosti) s prvky realistickými (přené detaily, individuální osudy do společenských souvislostí)
- Červený a černý, Kartouza parmská
- Honore de Balzac:
- ve škole nevynikal; přesto studoval práva; toužil po dráze spisovatele a po slávě; důležitou roli v jeho životě hrály ženy; špatný podnikatel: všechny podniky zkrachovaly, finanční problémy; nejlepší díla napsal v čase největší finanční tísně
- prozaik, dramatik; napsal více než 80 románů a povídek
- román Gobseck: kratší román, otázka peněz
- Lidská komedie: cyklus mělo tvořit 137 děl, rozdělených do Studií mravů, Studií filozofických a Studií analytických (podskupiny „scény ze života“ – soukromého, provinčního, venkovského, vojenského, politického a pařížského)
- tři romány tvořící základ Lidské komedie – Otec Goriot, Ztracené iluze, Lesk a bída kurtizán
- Otec Goriot: Goriot byl úspěšný obchodník; své peníze rozdal svým dcerám, které ho potřebují je ve chvíli, kdy mají nedostatek peněz; kvůli nim se zruinuje; Rastignac mladý student; touží po lásce, slávě a majetku, zjišťuje. Že mu v tomto nepomůže ani skromnost ani poctivost; nakonec dává přednost úspěchu před ctí
- Ztracené iluze: trojdílný román, venkovský básník Lucien de Rubempré volí nečestnou cestu k úspěchu
- Lesk a bída kurtizán: chybějí dlouhé popisy, děj se rozvíjí v dialozích; propojení „lepších“ a zločineckých vrstev společnosti
- Evženie Grandetová: její život je zmařen lakotou jejího otce
- Gustav Flaubert:
- narodil se v Rouenu; chtěl se stát spisovatelem; studoval práva v Paříži; kvůli nervové nemoci přerušil studium; od roku 1846 žije na statku na venkově, kde se vášnivě věnuje psaní; přátelil se s ruským spisovatelem Turgeněvem a s Guy de Maupassantem; cestoval po Evropě a Francii; jeho rodina se dostává do finanční krize a na její záchranu obětoval svůj majetek; reakce čtenářů na román Paní Bovaryová:: pohoršení, Flaubert byl postaven pře soud pro urážku veřejné mravnosti a náboženství; soudní proces udělal románu reklamu
- Paní Bovaryová: Mravy francouzského venkova
- bovarysmus: hledá romantickou lásku, nevychází ze skutečností, ale romantických představ, rozdíl mezi představami a realitou – zklamání
- pohled vypravěče je pohledem zvnějšku, pohledem chladného, nezúčastněného pozorovatele, který s postavami nespolucítí a nehodnotí, a tak odhaluje mimořádně krutě a nemilosrdně je i prostředí, kde žijí
- neosobnost: hlavní znak Flaubertova vypravěčství
- Salambo: román z starověkého Kartága, Citová výchova, Prosté srdce, Bouvard a Pécuchet: obraz maloměšťácké prostřednosti a hlouposti
- bratři Edmond a Jules de Goncourtové
- první vnesli do literatury naturalistické prvky
- Goncourtova cena za vynikající literární dílo
- Germánie Lacerteuxová
- Émile Zola
- narodil se v Paříži, po smrti otce finanční krize a rodina opouští Paříž; později se opět vrací zpět; Zola nedokončil studia; našel práci v nakladatelství Hachette a stal se spisovatelem
- Zabiják: román zprvu vzbudil rozhořčení, ale později se stal velmi oblíbeným; vypráví o osudech vesnické dívky Gervaisy, ktará přijíždí do Paříže s dvěma dětmi a druhem Lantierem, jenž ji záhy opouští, Gervaisa postupně upadá a začne pít a nakonec umírá v naprosté bídě a špíně
- Tereza Raquinová, Břicho Paříže, Germinal, Lidská bestie, Nana: hrdinka Gervaisina dcera Nana – stane se z ní prostitutka
- teoretické dílo: Experimentální román: sblížení románu a vědy v extrému; spisovatel ztotožňuje s vědcem a literatura je druh vědy, Zolovy postavy: objekty vědeckého výzkumu: chování ve společnosti, původ
- naturalistický román: autoři se na člověka dívají jako lékař; patologické projevy lidského chování (alkoholici) – popření lidské vůle a svobody; zachycení nejnižších vrstev společnosti
- Guy de Maupassant
- narodil se v Normandii, v rodině bohatého statkáře; narukoval do armády během prusko – francouzské války,; poté pracoval jako úředník na ministerstvu školství; Flaubert ho vedl v jeho literárních začátcích; povídkář a autor novel; onemocněl dědičnou duševní chorobou a zemřel c ústavu pro choromyslné
- francouzský realismus a naturalismus
- a) romány: Miláček: hlavní postava ambiciózní a bezohledný muž, který díky úspěchu u žen pronikne až do nejvyšších společenských kruhů
- b) novely
- c) naturalistické povídky: různé tematické okruhy – události prusko-francouzské války; prostředí ušlápnutých úředníků; cestovatelská tématika; fantastická až hororová próza
- Kulička – hrdinka prostitutka, obětuje se pro ctihodné občany, kteří jsou vůči ní nevděční, Lůžko 29: prostitutka s nevyléčitelnou pohlavní chorobou se stane konkubínou Prusů
- Lest, Muška, Dítě, V rodině, Tonda, Šperk, Procházka, Paní Hermetová, Matka nestvůr, Ožrala, Šílenec
- anglická realistická literatura
- Charles Dickens:
- žil v Londýně; jeho rodič byli vsazeni do vězení pro dlužníky; sám se toulal po londýnských ulicích, vedl mnohem nuznější život než jeho rodiče ve vězení; zajímal se o osudy chudých a opuštěných dětí; novinář
- postavení sirotků ve společnosti, společnost 19. století – vězení pro dlužníky
- Kronika Pickwickova klubu, Oliver Twist: hrdina nalezenec ze sirotčince; David Copperfield: z vlastních zkušeností; Malá Doritka: motiv vězení pro dlužníky; Nadějné vyhlídky: hlavní hrdina, sirotek Pip
- Vánoční povídky
- Jerome Klapka Jerome
- Tři muži ve člunu, Tři muži na toulkách
- nejpopulárnější anglická kniha, anglický humor; jedno z nelepších děl humoristické literatury
- Thomas Hardy
- americká realistická literatura
- Mark Twain: Dobrodružství Toma Sawyera; Dobrodružství Huckleberryho Finna
- ruská realistická literatura
- Lev Nikolajevič Tolstoj
- narodil se v staré šlechtické rodiny; pokoušel se studovat filologii a práva, ale nedokončil je (dále se vzdělával sám); věnoval se hospodářství na svém statku a snažil se vzdělat rolníky a jejich děti; vstoupil do armády a bojoval v krymské válce; jeho manželství trpělo růzností povah obou partnerů; spory s rodinou přinutily Tolstého opustit je a na cestě zemřel v opuštěné železniční stanici
- v jeho tvorbě se projevují autobiografické rysy (postavy Bezuchova, Levina, Něchljudova)
- Sevastopolské povídky: zkušenosti z bojů u Sevastopolu
- Anna Kareninová: milostná historie, líčení lásky jako vše rozvracející vášně; obraz ruské společnosti
- Vojna a mír: román Řeka, čtyřdílná románová epopej; líčí ruskou společnost z dob napoleonských válek
- Vzkříšení: příběh viny a odpuštění
- Fjodor Michajlovič Dostojevskij
- dětství prožil v moskevské chudinské nemocnici; vystudoval vojenské technické učiliště; strávil deset let ve vyhnanství na Sibiři; poznamenal ho psychicky i fyzicky; kritizoval prozápadní ruskou inteligenci; doporučoval respektovat ruské tradice (samoděržaví), opřít se o pravoslavné křesťanství;
- dokumentární próza: Zápisky z mrtvého domu
- romány: Zločin a trest: mravní a duševní drama; Idiot: kníže Lev Myškin „čistý člověk“; Běsi: román mezi satirou a tragédií; Bratři Karamazovovi: duševní a mravní dramata, nepostrádá dramatičnost, dějový spád
- povídky: Bílé noci, Bouře, Něžná, Sen směšného člověka
- Nikolaj Vasiljevič Gogol:
- pocházel z Ukrajiny; po studiích na gymnáziu se vydal do Petrohradu; zde pracoval jako úředník: obtížné; sklízel úspěchy v literární činnosti; duševní choroba
- od romantismu k realismu: Večery na samotě u Dikaňky, povídka Taras Bulba: romantická díla
- Petrohradské povídky: literární typ malý lidé: poctiví pracující (úředníci) bez uznání, ponižovaní
- román Mrtvé duše (Dobrodružství Čičikova): na Puškinův podnět; podvodník skupuje od statkářů mrtvé duše – zemřelé nevolníky; popisuje několik typů drobných ruských statkářů, jejich mravní nedostatky
- Revizor: divadelní hra, kritizuje a zesměšňuje hloupost a nepoctivost; námět získal od Puškina; humor skrz slzy: jedinou kladnou postavou hry je smích
- Anton Pavlovič Čechov:
- otec se choval autoritativně a hrubě; Čechov byl nápaditý a činorodý; studoval v Moskvě medicínu; přispíval na živobytí své matky a mladších sourozenců; působil v Moskevském uměleckém divadle (MCHAT)
- povídkář
- Úředníkova smrt: příběh o ubohosti ruského úředníka – podřízenost a nadřízenost
- Chameleón: úředník mění své názory ve vztahu k nadřízeným (ponížený) a podřízeným (zlý a nadřazuje se)
- Vaňka: dětský hrdina
- Myslivec
- psychologická povídka a novela: psychologie jednotlivých postav i celé společnosti, vrchol povídka Pavilon č. 6
- dramatik
- komické aktovky: Námluvy, Medvěd
- Racek, Strýček Váňa, Tři sestry, Višňový sad
- vytvořil lyricko-psychologické drama: není velká akce děj; nový dramatický výraz; jak vypadala společnost, jak se měnila
- Ivan Sergejevič Turgeněv
- šlechtický původ; studoval v Rusku a v Německu; svými pracemi přibližoval Evropě život v Rusku; francouzskou veřejnost seznamoval s vrcholnými díly ruské literatury
- Lovcovy zápisky: soubor kratších próz; Nelida
- povídky: Asja, První Láska
- novela: Jarní vody
- román: Rudin, Šlechtické sídlo
- severská realistická literatura
- Henrik Ibsen:
- norský autor; složité dětství; studoval medicínu, farmakologii; poté začal psát; díla – psychologie
- Divoká kachna: nejpůsobivější drama; dílo prodchnuto symboly, divoká kachna: symbol spoutanosti, přetvářky, nepřirozeného života
- Domov Loutek = Nora = Domeček pro panenky: Nora z lásky k Torwaldovi (manžel) podepsala směnku, aby byli peníze na jeho léčbu. Ale pak dojde k problémům kvůli žalobě, která jí hrozí. Manžel reaguje tys mi udělala ostudu, co řeknou lidé – je nevděčný. Odmítá být pouhou panenkou a vzepře se a odejde od manžela i dětí
- Toto dílo (Domov loutek) odstartovalo emancipační ženské hnutí, ale Ibsen řešil svobodné rozhodnutí člověka
- Čechov i Ibsen: konflikt (psychologizace) v postavách; dříve důležitý děj; ze začátku nebyli pochopeni; názvy ptáci – skryté téma spoutaná svoboda
- August Strindberg – Švéd
- předchůdce expresionismu a absurdního dramatu
- psychologické drama: Otec, Tanec smrti, historická hra: Kristina: švédská královna
- polská realistická literatura
- Henryk Sienkiewicz
- Quo vadis: Nobelova cena za literaturu
- boje za národní svobodu: Trilogie: Ohněm a mečem, Potopa, Pan Wolodyjowski
- německá realistická literatura
- Adalbert Stifter: narodil se na Šumavě
- Gerhart Hauptmann: naturalistické drama Tkalci