Profilace sociálních sítí
Google Plus
Lindkedin
Jak byste zmíněné sociální sítě pojmenovali z pohledu typických uživatelů?
Profilace sociálních sítí
– Ve světě poměrně rozsáhlá síť, v ČR teprve získává popularitu
- Roste rychlejším tempem než facebook v počtu uživatelů– Mezi uživatele patří především lidé, kteří denně pracují s technologiemi, novými médii a financemi
- – Aktivních uživatelů cca 150 – 160 tisíc v ČR
- Technologický specialista, finanční poradce, manažer– Komunikuje se krátkými zprávami
- Použití Twitteru
- – Jaké firmy by jej měly využívat a jaký typ obsahu nabízet?
- – Důvodem používání je, že slouží jako zdroj čerstvých informací
- V rámci vytvořeného profilu na Twitteru je efektivní nabízet:
- Novinky z oboru
- Zajímavé informace
- Výstižné komentáře k dění v oboru
- Aktuality
- Potenciál Twitteru využívají především:
- Moderní a vyspělé firmy
- Firmy budující image kreativní, vyspělé firmy
- Technologické a finanční společnosti
- Novináři (a oboroví blogeři) Google Plus
- Z uvedených čtyř sítí je nejmladší
- Přesto se stala druhou největší sítí v ČR
- Počet uživatelů se pohybuje kolem 400 tisíc
- Přes polovinu těchto uživatelů jsou ve věku 18 až 24 let
- Tři čtvrtiny uživatelů jsou muži
- Je jí přezdíváno také síť „duchů“
- Nejpočetnější skupinou uživatelů jsou převážně:
- Studenti
- Designéři
- IT specialisté
- Marketingoví profesionálové
- Účet na Googlu přináší řadu služeb (google disk…)
- Jaké firmy by jej měly využívat a jaký typ obsahu nabízet?Použití Google Plus
- V rámci působení firmy na Google Plus je vhodné především:
- Segmentovat uživatele díky funkci „kruhů“ a tím lépe naplňovat jejich potřeby
- Slouží spíše k úvodní konverzaci
- Potkávání nových lidí, partnerů
- Získávání nových zákazníků
- Potenciál Googlu Plus lze využít k:
- Cílení komunikaci na mladé lidi
- Případně cílení na muže
- Síť není ve většině oborů vhodná pro cílení na uživatele ve středním věku bez zájmu o technologie
- Profiluje se od svého vzniku jako „profesionální sociální sít“
- Slouží k propojení pracovníků a sdílení obsahu týkajícího se práce a odborných informací
- Počet uživatelů v ČR se pohybuje kolem 250 tisíc
- Přes 30% uživatelů patří do věkové skupiny 35 až 54 let
- Dynamické profese, prodej, inženýrství
- Typickými uživateli jsou:
- Absolventi vysokých škol
- Manažeři a majitelé firem
- Ředitelé
- Starší lidé s „dobrou“ pracovní pozicí
- Jaké firmy by jej měly využívat a jaký typ obsahu nabízet?
- Použití Linkedin
- Firma, která používá profil na síti Linkedin by měla respektovat, že:
- Uživatelé očekávají seriózní informace
- Poskytuje relevantní informace ze svého oboru
- Možnost navázat konverzaci a styky s novými obchodními partnery
- Potenciál je především v:
- Skvělý zdroj informací o profesionálech v oboru
- Předávání zkušeností a schopnosti
- Zdroj pro personalisty
- Možnost oslovení lidí z oboru, především prodeje, inženýrství
- Rozhodně není „večerní sítí“ pro hraní her a běžnou komunikaciFacebook
- V současnosti je nejpopulárnější sociální sítí v České republice
- Dle dat z června 2013 je na Facebooku téměř 4 miliony uživatelů, tj. 61% uživatelů internetu v ČR
- Facebook využívá 38% obyvatel ČR
- Většině uživatelů je mezi 18 až 34 lety a nedominuje žádné pohlaví
- Síť je ale využívána i staršími lidmi
- Je nejmasovějším médiem v sociálních sítích = je „domovem“ řady cílových skupin
- Jaké firmy by jej měly využívat a jaký typ obsahu nabízet?
- Použití Facebooku
- Firma používající komunikaci na Facebooku by měla vycházet z obecných potřeb uživatelů FB:
- Komunikace s přáteli
- Zdroj zábavy
- Záchrana před nudou anebo vyplnění volného času
- Zdroj zkušeností a užitečných informací
- Úspěch na Facebooku je především:
- V nabízení jednodušších a stravitelných informací
- Nenabízení suchých a zbytečně odborným obsahem
- Pravidelnost komunikace
- „nenásilnost“ komunikace a nevnucování se – být dalším z přátelTypologie uživatelů sociálních sítí Typologie vychází z typického chování jednotlivých uživatelů na sociálních sítích Uživatele je možné charakterizovat také z pohledu aktivity na sociální síti
- Dle Forrester Research
- Aktivní uživatel – tvůrce a poskytoval obsahu
- Aktivní uživatel – hodnotitel a distributor
- Pasivní uživatel – hodnotitel obsahu
- Pasivní uživatel – pozorující autorita
- Pasivní uživatel – pozorovatel
Bednář (2011)
Porovnání typologií uživatelů sociálních sítí
Dle aktivity | Dle chování
(Forrester Research) |
Dle chování
(Digital Life) |
Tvůrci a poskytovatelé obsahu | Tvůrci, Kritici, Prodejci | Ovlivňovatelé |
Hodnotitelé a distributoři | Kritici, Prodejci, Vypravěči, Spolupracovníci | Komunikátoři, Hledači znalostí |
Hodnotitelé obsahu | Připojení, Vypravěči, Sběratelé | Hledači znalostí |
Pozorující autority | Sběratelé, připojení | Síťovači, Uchazeči |
Pozorovatelé | Členové davu, dočasně neaktivní | Praktici |
Propagace obsahu na sociálních sítích
Jak byste podpořili a propagovali obsah na sociálních sítích?
Podpora obsahu
- Sebelepší obsah nebude úspěšný bez propagace
- Denně se celosvětově na Facebooku stráví 2,6 miliard minut
- Každý den uživatele osloví řada sdělení, zpráv – ne všechny vědomě zaregistruje a ne všechny ho osloví
- „Polovina peněz, které utratím za reklamy je plýtvání. Problém je, že nevím, která polovina to je“. (John Wanamaker)
- Hypertargeting
- Nástroj a součást performance marketingu
- „schopnost stránek sociálních sítí zacílit reklamy na základě velmi specifických kritérií“ (Shih, 2010)
- Jedná se o řadu „pokročilých“ demografických kritérií
- Tyto kritéria zohledňují nástroje pro tvorbu reklamy na sítích
- Facebook, MySpace
- Primárně se však Hypertargeting využívá k segmentaci, customizaci Pokročilé demografická kritéria Co vše lze o uživateli vyčíst a zjistit z jeho profilu za informace?
- Co vše máte uvedeno na svém profilu?
- Z údajů v profilu konkrétních uživatelů lze získávat informace pro kvalitnější segmentaci a marketing
- Lze zjišťovat:
- Pohlaví
- Datum narození a rodné město
- Zaměstnavatele
- Údaje o vzdělání a studovaných školách
- Rodinný stav
- Náboženství
- Zájmy, aktivity a provozované sporty
- Oblíbenou hudbu, filmy a kulturní akce
- Politické názory
- Výsledek úspěšného hypertargetingu
- Customizace produkce a komunikace
- Produkce pro konkrétní cílové skupiny
- Nabídka několika výrobkových řad
- Využívání komunikace především s fanoušky
- Kalhoty pro fanoušky Red Sox Výhody hypertargetingu Omezení propagace obsahu na sociálních sítích
Krátké shrnutí
- Jedním ze základu úspěchu je umět originálně a atraktivně reagovat na potřeby cílové skupiny
- Teri Blitzen
- Fanoušci jsou buď muži anebo dívky, pro které je vzor
- Sociální sítě je možné rozdělit dle jejich profilu:
- Facebook = sociální síť Čechů
- Twitter = sociální síť pro IT specialisty a novináře
- Google+ = ráj studentů
- Linkedin = společenství manažerů a vzdělaných lidí
- Stejně tak existují typologie jednotlivých uživatelů sociálních sítí
- Pomáhají při vytváření person
- Obsah nestačí jen vytvářet, ale především publikovat
- Minimum propagace
- Aktivní propagace
- Pokročilá propagace
- Vychází z cílů sdělení a cílových skupin
- Součástí pochopení a vyhledávání cílových skupin je Hypertargeting
- Schopnost zacílení na základě pokročilé demografie a psychografie
- Kromě využití v segmentaci se používá také v propagaci
- Existuje přesto řada omezení, kdy ani podrobná segmentace nemusí platit