Komunitární právo je systémem nadstátního práva
Je tvořeno -> právem: primářním, sekundárním; rozsudky Soudního dvora, zvykovým právem
Lisabonská smlouva přisoudila EU právní subjektivitu. 😉
Primární právo
– zakladatelské smlouvy – Pařížská, Římské
– smlouvy, které je doplňují:
– Slučovací (1965)
– Jednotný evropský akt (1986)
– Smlouva o Evropské unii (1992)
– Amsterodamská smlouva (1997)
– Smlouva z Nice (2000)
– Lisabonská smlouva (podpis 12/2007)
– mezinárodní smlouvy, jichž se EU účastní jako smluvní strana
Sekundární právo
– nařízení /regulations/; směrnice /directives/ – pro vládu je nejkomplikovanější, neboť vyžaduje uvedení na území příslušného státu = transponování do národního právního rámce; rozhodnutí /decisions/
Doporučení a stanoviska nemají právní závaznost. Jsou vodítkem pro interpretaci komunitárního práva. Právní akty vstupují v platnost po zveřejnění v Úředním listě ES.
(Byl návrh na přejmenování: Evropské zákony, Evropské rámcové zákony,…)
Přednost práva EU před právem národním.
Tvorba právních norem – legislativní procedury
– procedura konzultace
– procedura spolupráce
– procedura spolurozhodování
– procedura souhlasu
Změna potřebných hlasů z 50 na 55%. Počet obyvatel z 62 na 65 %. Nový systém snížil pozici států s „velkým množstvím hlasů“. Pozitivní hlasovací potenciál slouží k přijetí právního aktu / negativní – nastaven tak, aby země dosáhly nepřijetí, pokud o to usilují.
Změny, které přinesla Lisabonská smlouva: Kriterium počtu států – potřeba aby 14 států bylo proti. Kriterium počtu obyvatel – země musí reprezentovat 38 % obyvatel unie.
V budoucnu, k nepřijetí 13 států – blokační menšina 35%.
<Acquis communitaire – právní i všechny jiné neprávní dokumenty, strategické plány>
Narušení pilířové struktury v souvislosti s Lisab.sm.: byla nahrazena jinými články (smlouva o evropské unii x smlouva u fungování eu) Prostor svobody, bezpečnosti a práva bez vnitřních hranic – nový prvek – smyslem je znovupropojení dodnes odpojených oblastí – volný pohyb osob s vízovou, azylovou a imigrační politikou. Justiční a policejní spolupráce v trestních věcech.
Změna rozhodovacích postupů – kvalifikovaná většina se rozšiřuje do jiných oblastí. Rozšiřování pravomocí přímo volených institucí, jurisdikce soudního dvora.
Problém: snižování hodnoty emisních povolenek – nastaveno 2008-2012
Finanční předpoklady nadstátní regulace zemí Evropské unie
Právní rámec rozpočtu EU
– smlouvy EU vymezují základní zásady, rozpočtové řízení a obecné politické cíle
– rozhodnutí o systému vlastních zdrojů upřesňuje mechanismy financování a horní hranici příjmů (Strop pro vlastní zdroje)
– roční rozpočet upřesňuje podrobnosti výdajů
– finanční nařízení přikazuje, jak vydávat (finanční správa
– meziinstitucionální dohoda (IIA) s finančním rámce (FF) definuje střednědobé priority a výdajové stropy na několik let
– demokratický postup rozhodování: rozhodnutí o systému vlastních zdrojů je po shodě v Radě EU ratifikováno všemi národními parlamenty; rozpočet, finanční nařízení…
Procedura vzniku evropského rozpočtu (obrázek)
Roční rozpočtové řízení – stejná moc pro Radu a Evropský parlament (obr.) – trialog: EK, Rady EU a EP o rozpočtových prioritách
Praxe: Víceletý finanční rámec
– Meziinstitucionální dohoda o rozpočetní disciplíně a o správném finančním hospodaření
– stanoví stropy ročních výdajů podle okruhů (finanční rámec)
– vymezuje spolupráci institucí při schvalování a spravování rozpočtu
– …
FF 2007 – 2013: výhled výdajů – nominální vzrůst výdajových stropů
Celkem 975 miliard eur pro toto časové období
Slide: Výdaje a relativní změny 2006/2013 – 864,3 miliard eur
Prezentace: Finanční předpoklady nadstátní regulace 😉
EU svými finančními zdroji, nemůže realizovat fiskální politiku nějaké členské země – není přetvářena na nadstátní úroveň- kdyby byla, evropský rozpočet by pak byl mnohem vyšší.
Dánsko 57% veřejných výdajů – sociální síť velmi hustá.
EU přerozděluje pouhé 1% svých zdrojů.
79 milionů občanů EU žije pod hranicí chudoby (= 16%)
2010: 141,5 miliardy eur! (anj je to billion 😉 ): 45% udržitelný růst, 42% modernizace zemědělství; 6% administrativa; 6% mezinárodní aktivity, spolupráce, solidarita; 1% bezpečnost a právo
– nárůst rozpočtu o 3,6% oproti roku 2009.
Obr. Slide 23 – příspěvky odpovídají blahobytu
V dnešní době, se Britský rabat postupně ruší.(vznik rok 1984 – 66% hrubého příspěvku zpět)
Zásady respektované při sestavování rozpočtu:
– zásada rozpočtové jednoty – jakékoli aktivity financované prostřednictvím evropských fondů -> musí docházet ke spolufinancování. 85% je možno maximálně čerpat z evropského fondu pro financování projektu.
– sestavení VYROVNANÉHO ROZPOČTU (minimální přebytek – přechází do dalšího roku, velký přebytek – reálně nastává, příspěvky se pak dle daného klíče vrací členským zemím)
– členské země přispívají v rozdílné míře v závislosti na jejich ekonomické kondici
Nově přistoupivší země mají zaručenu pozici čistého příjemce do roku 2011!