Hodnocení finanční výkonnosti podniku
(KLASICKÉ PŘÍSTUPY A NOVÉ TRENDY)
SHAREHOLDER VALUE
– naplnění očekávání vlastníků o návratnosti vložených prostředků adekvátně
vloženému riziku
STAKEHOLDER VALUE
– dlouhodobý princip fungování podniku, nutnost zajistit všem subjektům participujícím
na chodu uspokojení
HODNOTA
– měřítko výkonnosti podniku, jako jediná vyžaduje k měření kompletní informace
ŘÍZENÍ HODNOTY
– představuje systém, strategie, procesy, analytické techniky, výkonnostní měřítka i
kulturu celého podniku
PRVKY HODNOTOVÉHO ŘÍZENÍ (podle Younga a O
o strategické plánování a rozpočtování
o alokace kapitálu
o měření výkonnosti
o systém odměňování manažerů
o interní komunikace
o externí komunikace
MAXIMALIZACE HODNOTY
– vedení podniku musí usilovat o co největší přínos pro vlastníky, a to jak v podobě
podílů na zisku, tak formou výnosů plynoucích z růstu cen vlastnických podílů
Čistá současná hodnota = zahrnuje úvahy o riziku a časové hodnotě peněz
– řízení hodnoty znamená důslednou aplikaci kritéria ČSH v řízení podniku při přijímaní
jakéhokoliv rozhodnutí
UKAZATELE ZISKU
o ČISTÝ ZISK (EAT) = zisk po zdanění, je určen k rozdělování
o ZISK PŘED ZDANĚNÍM (EBT) = kategorie zisku zahrnující daň z příjmu za
běžnou a mimořádnou činnost
o ZISK PŘED ÚROKY A ZDANĚNÍM (EBIT) = ukazatel na úrovni divizí,
měří pouze provozní výkonnost
o ZISK PŘED ÚROKY, ZDANĚNÍM A ODPISY (EBITDA) = lze hodnotit
výkonnost nezávisle na výši investic, souvisejících odpisech a odpisové
politice
UKAZATELE CASH FLOW
o Dokumentují peněžní toky podniku
o Existují dva základní způsoby zjištění:
• přímá metoda
počáteční stav PP + příjmy za určité období – výdaje za určité období = konečný stav PP
• nepřímá metoda
vychází z výsledků hospodaření zjištěného v účetnictví (tzn. Rozdílu mezi výnosy a
náklady), který je transformován na tok peněz (tzn. Rozdíl mezi příjmy a výdaji)
o Provozní cash flow = sleduje peníze produkované a spotřebovávané provozní činnosti
podniku
o Volné cash flow (FCF) = volná hotovost, která je k dispozici těm, kdo podniku poskytl
kapitál
FINANČNÍ ANALÝZA
Zjišťovat pozitivní a negativní trendy společnosti, poskytovat zpětnou vazbu o
naplňování strategických cílů především vrcholovému vedení
Odhalit příčiny negativního případně pozitivního vývoje (samotný výpočet ukazatelů
nabízí pouze jeho symptony)
Stanovit aktivity, které podpoří pozitivní vývoj a změní negativní výsledky
Zdroje dat pro finanční analýzu
Finanční výkazy (rozvaha, výkaz zisků a ztrát, výkaz CF)
Finanční rozpočet
Data z oblasti ekonomického vývoje společnosti (inflace, úrokové sazby, cenové
indexy, nezaměstnanost, spotřeba, investiční aktivity, vývoj kapitálového trhu)
Data o konkurenci (ceny, náklady, investice, tržní pozice, pracovní podmínky,
poptávka, nabídka)
Údaje o postavení firmy samé (vývoj nové řady výrobků, chystané investice,
významné ztráty, výzkum, vývoj)
Hlavní etapy finanční analýzy
1. horizontální a vertikální analýza účetních výkazů
2. výpočet poměrových ukazatelů
3. srovnání poměrových ukazatelů s odvětvovými průměry
4. hodnocení vzájemných vztahů mezi poměrovými ukazateli a zkoumání působících
činitelů, odhalení příčin stavu a vývoje
5. návrh na opatření
Horizontální analýza
– poměřuje, jak se v absolutní i relativní výši změnila určitá položka účetního výkazy
Položka Běžné
Minulé
období Rozdíl Index Navýšení (%)
období
X Y X – Y X / Y (X/Y-1)*100
Vertikální analýza
– sleduje podíl jednotlivých rozvahových položek na bilanční sumě
Položka Běžné
Σ AKTIVA X Y X/X*100 Y/Y*100 (X/X-Y/Y)*100
Aktivum 1 X1 Y1 X1/X*100 Y1/Y*100 (X1/X-Y1/Y)*100
… … … … … …
Aktivum i Xi Yi Xi/X*100 Yi/Y*100 (Xi/X-Yi/Y)*100
Minulé
období
období
Podíl (%)
běž.obd.
Podíl (%)
min.obd.
Změna
struktury (%)
Tradiční ukazatele finanční výkonnosti Po
o ukazatele absolutní hodnoty zisku (výsledku hospodaření)
o ukazatele hotovostních toků (cash flow)
o ukazatele rentability
UKAZATEL LIKVIDITY
jednou ze základních podmínek existence podniku je schopnost uhradit své závazky,
tuto schopnost měří ukazatele likvidity,
jednotlivé ukazatele likvidity poměřují to, čím je možno platit (ukazatel v čitateli)
s tím, co je nutné zaplatit (ukazatel ve jmenovateli) krátkodobější pohled na
solventnost firmy,
existuje vzájemný protikladný vztah likvidity a rentability (podniky s velkým podílem
vysoce likvidního majetku dosahují obvykle nižší rentability).
Pro detailnější analýzu likvidity je vhodné zjistit:
jak likvidní jsou pohledávky,
jaká je struktura cizích krátkodobých zdrojů,
jaké jsou mimo bilanční závazky.
UKAZATELE AKTIVITY
informují, jak efektivně podnik hospodaří se svými aktivy (má-li jich více, než
potřebuje, vznikají zbytečné náklady; má-li jich málo, přichází o potenciální tržby),
vyjadřují se ve dvou formách:
ukazatele počtu obrátek (kolikrát se za stanovený časový interval obrátí určitý
druh majetku),
ukazatele doby obratu (sledují dobu, po kterou je majetek v určité formě
vázán).
Ukazatele aktivity pomáhají určit:
jaký objem tržeb je firma schopna s danými zdroji vytvořit,
jak rychle dokáže tyto zdroje „otáčet“.
K detailnější analýze aktivity napomáhá znalost:
investičních aktivit a způsobu financování,
rozložení jednotlivých druhů výnosů, příp. použití ukazatelů očištěných o výnosy
nesouvisející s provozem,
rozložení pohledávek a závazků po lhůtách splatnosti,
sledování zásob po jednotlivých skupinách.
UKAZATELE ZADLUŽENOSTI
zadluženost = aktiva jsou financována jak z vlastních zdrojů, tak i ze zdrojů cizích,
cizí kapitál podnik využívá tehdy, když tato alternativa přinese větší výnos, než jsou
náklady spojené s cizím kapitálem,
určení optimální finanční struktury (ve smyslu určení vhodné skladby zdrojů
financování) patří mezi nejtěžší a nejdůležitější úkoly finančního řízení.
Ukazatele zadluženosti jsou rozděleny do dvou skupin:
skupina, která se zabývá celkovou a dlouhodobou mírou zadluženosti,
skupina, která se věnuje schopnosti firmy krýt své závazky svými příjmy, především
vůči peněžním ústavům.
Objektivnější analýze zadluženosti napomáhá znalost:
dalších finančních závazků firmy, které nejsou obsaženy v rozvaze, ale mají charakter
zadluženosti,
struktury závazků a úvěrů, splátkových kalendářů a jejich dodržování.
UKAZATELE RENTABILITY
ve světě se využívá řada způsobů měření rentability. většina z nich využívá ukazatele
vztahující se především k:
výnosům,
celkovým aktivům,
vlastnímu kapitálu,
tržní hodnotě akcií
poměřují zisk s výší zdrojů, které byly vynaloženy na vytvoření tohoto zisku,
používají se pro posouzení intenzity využívání, reprodukce a zhodnocení kapitálu
firmy,
při konstrukci se vychází z údajů rozvahy a výkazu zisku a ztráty,
v posledních letech se do popředí dostává i propočet tzv. cash flow rentability (zisk je
nahrazen peněžním tokem).
Ke kvalitnějšímu vyhodnocení rentability napomáhá:
rozlišovat rentabilitu a investice po jednotlivých druzích sortimentu,
rozlišovat činnosti na ty, které přinášejí přidanou hodnotu a které nikoliv.
UKAZATELE KAPITÁLOVÉHO TRHU
konečné hodnoty ukazatelů jsou výsledkem působení všech předchozích poměrových
ukazatelů,
investoři mají zájem především o návratnost svých investic,
sledují je: skuteční i potenciální investoři, akcionáři, burzovní obchodníci k
ohodnocení minulé činnosti a predikci budoucího vývoje.
Při aplikaci finanční analýzy je potřebné, aby:
• porovnání finančních výkazů v čase bralo v úvahu specifické odlišnosti: míru inflace,
daňové podmínky, investice, …
• využívané údaje byly ověřené,
• vyhodnocení nebylo pouze úkolem finančního manažera,
• každá úroveň řízení byla schopna posoudit a zhodnotit své výsledky podle
stanovených firemních pravidel,
• všechny vyhodnocení a závěry směřovaly ke zlepšování výsledků firmy a nalezly v
aktivitách firmy okamžitou odezvu.
Komplexní přístupy k finanční analýze
Má-li firma opravdový zájem na uplatňování komplexní finanční analýzy – viz POSLÁNÍ
finanční analýzy – musí být vedení schopno řešit následující úkoly:
• srozumitelně stanovit cíle pro jednotlivé úrovně řízení,
• vytvořit vztahy a souvislosti mezi jednotlivými ukazateli a stanovit jejich váhy
významu,
• vybrat ukazatele vyžadující minimum údajů a poskytující dostatek informací,
• jasně motivovat řídicí pracovníky k dosažení cílových hodnot,
• poskytnout odpovídající pravomoci, prostředky nezbytné pro dosažení cílových
hodnot,
• umět navrhovat činnosti, které musí být uskutečněny v návaznosti na anlýzu.
DALŠÍ UKAZATELE
Především v souvislosti s analýzou rentability je možné zkoumat i další ukazatele:
produktivita práce,
nákladovost,
podíl přidané hodnoty na aktivech,
podíl přidané hodnoty na tržbách,
…
SOUHRNNÉ UKAZATELE
Z – scóre (Altmanův model),
Indexy IN (IN 95, IN 98, IN 01),
Rychlý test (RT),
Grünwaldův index (G),
Taflerův bankrotní model (T),
Du Pontův rozklad.
Slabé stránky finanční analýzy
vypovídací schopnost účetních výkazů,
orientace na historické účetnictví
nebere v úvahu změny tržních cen majetku,
ignoruje změny kupní síly peněžní jednotky,
zkresluje výsledek hospodaření běžného roku
vliv inflace,
rozdílné účetní praktiky a problémy se získáváním dat jsou překážkou
uplatnění BENCHMARKINGU ̈
MODERNÍ MĚŘÍTKA VÝKONNOSTI PODNIKU
MAŘÍKOVÁ a MAŘÍK (Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku)
uvádějí kritéria, která by měl naplňovat moderní ukazatel:
vykazovat co nejužší vazbu na hodnotu akcií,
umožňovat využití co nejvíce informací a údajů poskytovaných účetnictvím, včetně
ukazatelů, které jsou na účetních údajích postaveny,
překonat dosavadní námitky proti účetním ukazatelům postihujícím finanční
efektivnost,
umožňovat hodnocení výkonnosti a zároveň ocenění podniků.
Diskontované cash flow (Discounted Cash Flow – DCF)
pomocí zakomponovaných nákladů na kapitál zohledňuje čas a riziko,
je výhodným měřítkem výkonnosti podniků,
je předmětem zájmu investorů při hodnocení výhodnosti jejich investice pomocí čisté
současné hodnoty nebo vnitřního výnosového procenta.
Tržní přidaná hodnota (Market Value Added – MVA)
ukazatel měří rozdíl mezi tržní hodnotou podniku a kapitálem investovaným do
podniku,
cílem je dosáhnout co nejvyšší hodnoty MVA,
ke zvýšení MVA dojde případě, že:
investovaný kapitál vydělá více než představují náklady na kapitál,
snížením hodnoty investovaného kapitálu při zachování tržní hodnoty
podniku,
zvýšením tržní hodnoty podniku při stálé výši investovaného kapitálu.
Excess Return
skutečná hodnota bohatství v období n – očekávaná hodnota bohatství v období n
ukazatel jde v hodnocení výkonnosti dál, než ukazatel MVA bere v úvahu
požadavky investora na zhodnocení jeho kapitálu,
Total Shareholdder Return (TSR)
dokáže přímo měřit změny v bohatství akcionářů v daném období,
je funkcí vyplacených dividend a zvýšení nebo snížení ceny akcie na konci období v
porovnáním se začátkem období,
v procentuálním vyjádření je obdobou ukazatele Excess Return (ten dává výsldek v
absolutním vyjádření),
ve své podstatě odpovídá pojetí vnitřního výnosového procenta.
Ekonomická přidaná hodnota (Economic Value Added – EVA)
v podstatě představuje ekonomický (mimořádný) zisk, který podnik vytvoří po
úhradě všech nákladů včetně všech nákladů na kapitál (cizí i vlastní v podobě nákladů
obětované příležitosti),
EVA = NOPAT – WACC * C
NOPAT – zisk z hlavní činnosti po zdanění,
WACC – průměrné vážené náklady na kapitál,
C – kapitál vázaný v aktivech, která jjsou využívána v hlavní činnosti.
Cash Flow Return on Investment (CFROI)
pracuje výhradně s „reálnými“ hodnotami (očištěnými od inflace),
umožňuje porovnávat výkonnost podniků v různých zemích,
je založen na peněžních tocích,
podstatou je výpočet tzv. vnitřního výnosového procenta,
může být chápán jako odhad reálné míry výnosnosti všech aktiv podniku, které
mohou být považovány za portfolio projektů.