Divadlo, dramatická tvorba 20. a 30.let 20.století
- epické divadlo:
- oslovení publika, diváci více zataženi do hry, aktivizování diváka, podněcování k účasti
- vypadávání herců z role: navázání užšího vztahu s diváky; herecké komentáře
- děj se neodehrává pouze na jevišti
- hra přerušována zpěvem; přestrojování herců
- práce s jevištní technikou: to bylo nové; filmové projekce (Laterna Magica)
- například i hry Jiřího Voskovce a Jana Wericha
České drama
- 1) české drama na přelomu století: klasické divadlo: Jaroslav Kvapil: Princezna Pampeliška: režisér, dramaturg Národního divadla; Jaroslav Hilbert: hry ze současnosti i historické hry; zakladatel českého psychologického dramatu
- 2) kabarety: kabaret Červená sedma: Eduard Bass
- 3) proletářské divadlo: Dědrasbor: dělnický sbor: dělníci přednášeli verše českých autorů (S.K. Neumann)
- 4) drama v 1. polovině 20. století:
- a) vznikalo historické drama:
- Alois Jirásek: Jan Hus, Jan Roháč
- Jiří Mahen: dramaturg brněnského Národního divadla, 1925: napsal soubor šesti poetizovaných filmových libret – Husa na provázku; ve 2. polovině 20. století na něho navazují divadlo Husa na provázku v Praze, brněnské divadlo Na provázku; historické hra Jánošík
- historická dramata: Viktor Dyk
- b) zástupové drama: davové scény: množství vystupujících postav; nové pojetí dramatu; X. Šalda: Drama zástupové; Karel Čapek: RUR
- c) avantgardní expresionistické drama: Lev Blatný: Kokokokodák; Ladislav Klíma
- d) lyrické drama:
- vliv Čechova na lyrické drama; potlačena akce, hlavní důležitost v rozhovorech postav, dějová složka oslabovaná líčením pocitů a nálad, úvahy, psychologizace postav
- Fráňa Šrámek: Měsíc nad řekou
- bratři Čapkovi: Loupežník
- na tuto linii navazuje František Hrubín v 2. polovině 20. století: dramata Srpnová neděle, Křišťálová noc
- e) Vladislav Vančura: Učitel a žák, Nemocná dívka, Alchymista, Jezero Uhereve, Josefina;; Vítězslav Nezval: Manon Lescaut, Dnes ještě slunce zapadá nad Atlantidou
- f) Karel Čapek
- g) české avantgardní drama: Osvobozené divadlo
Karel Čapek
- český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel a fotograf
- v roce 1909 začíná studovat FF na UK, dále pak studoval Berlínskou univerzitu, Sorbonu v Paříži; stává se dokonce doktorem filozofie UK
- 1921: s bratrem Josefem vstupuje do pražské redakce Lidových novin, kde pracuje až do své smrti
- 1922: se poprvé osobně setkává s TGM ve Vinohradském divadle, během jeho života se sním setká ještě mnohokrát, včetně jeho návštěv v Topol´čiankách (kdy se rodí základy pro jeho Hovory s TGM)
- 1921-1923 pracuje jako dramaturg Vinohradského divadla
- od roku 1924 začíná pořádat ve svém domě páteční setkávání intelektuálů – Pátečníci
- 1938: pravicový tisk (nacisticky orientovaný) proti němu vede nactiutrhačnou kampaň, politické útoky proti jeho osobě
- 25.12. umírá na oboustranný zápal plic,
- Karel Čapek zemřel pouhých pár měsíců před plánovaným zatčením gestapa; zatímco jeho bratr Josef byl za svou protifašistickou činnost vězněn od roku 1939 až do roku 1945 v německých táborech, kde také umírá
dílo:
- autor slova robot: RUR (více se ale připisuje jeho bratru Josefovi), využívá zvláštností českého jazyka, veliká slovní zásoba; používání cizích slov
- jeho pozdější dílo velice ovlivnila blížící se hrozba druhé světové války a nástup nacismu v Německu
- 1) novinář
- působí v redakci Národních listů, dále Nebojsa a Lidové noviny
- autor mnoha fejetonů, vyjadřoval se k aktuálním problémům – psal sloupky
- Italské listy: výbor fejetonů z jeho cest po Itálii
- Anglické listy: cestopisné fejetony z jeho cest po Anglii
- 2) prozaik
- Boží muka (1917)
- Krakonošova zahrada (1918)
- Továrna na absolutno (1922)
- Krakatit (1922; zfilmováno roku 1948)
- Povídky z jedné kapsy; Povídky z druhé kapsy (1929)
- Zahradníkův rok (1929)
- tzv. noetická trilogie: spojená podobnými filozofickými myšlenkami a závěry: Hordubal (1933); Povětroň (1934); Obyčejný život (1934)
- Válka s mloky (1939)
- První parta (1937, zfilmováno roku 1959)
- Život a dílo skladatel Foltýna (1939 – vydáno posmrtně, nedokončený román)
- politické dílo: Hovory s TGM(1928-1935): tři svazky, literární záznamy prezidentových vzpomínek
- tvorba pro děti: Devatero pohádek a ještě jedna od Josefa Čapka jako přívažek (1932); Dášenka čili život štěněte (1933)
- 3) dramatik
- Loupežník (knižně vychází 1920; zfilmován roku 1931)
- Hra lásky osudná (1922)
- RUR (1920): V dramatu poprvé zaznělo slovo robot, které Čapkovi údajně poradil bratr Josef. Čapek zde varuje před zneužitím techniky. Továrník Rossum vyrábí dokonalé roboty, kteří jsou k nerozeznání od lidí. Roboti postupně vykonávají stále více práce a lidé postupně degenerují. Roboti se vzbouří (ale nemají lidské city a emoce) a začnou vyvražďovat lidi, nakonec vyvraždí všechny až na starého Alquista. Robotům hrozí zánik, protože nejsou schopni vyrábět sami sebe; po Alquistovi chtějí, aby zase objevil tajemství jejich výroby. Alquist se snaží všemožně zjistit informace o konstrukci robotů,ale jako stavitel samozřejmě neví jak. Mezitím se na scéně objeví roboti z poslední série, Primus a Helena, kteří mají některé lidské vlastnosti, city a emoce, jež ostatním robotům chybí. Alquist zjistí, že se milují, a požehná jim jako zakladatelům nového rodu.
- Ze života hmyzu (1921)
- Věc Makropulos (1922; zhudebněno Leošem Janáčkem)
- Adam Stvořitel (1927): Adam vyčítá Bohu, že špatně stvořil svět a tak ho zničí. Postupně vytváří nový svět, který ale není lepší než ten předchozí
- Bílá nemoc (1937): zfilmována roku 1937 H. Haasem, Čapek vyznamenán státní cenou
- Matka (1938)
- rozdělení dramat podle tématiky:
- a) léta: antiutopická dramata: RUR: 1920, premiéra 1921 – přeloženo do více než 30 jazyků; Věc makropulos: 1922
- b) léta: hry reagující na blížící se hrozbu války a hrozbu fašismu: Bílá nemoc, Matka
České avantgardní drama
- Osvobozené divadlo: netradiční, osvobozené od klasického divadla
- 20. léta 20. století; 1925: založeno režiséry Jiřím Frejkou a Jindřichem Honzlem jako divadelní sekce Devětsilu a stálá avantgardní divadelní scéna
- hlavní představitelé: Jiří Voskovec, Jan Werich, Jaroslav Ježek: autor hudby (David a Goliáš, Šaty dělaj člověka, Hej rup!)
- vychází z amerických grotesek, kabaretů a poetismu
- navazují na ně divadla malých forem: Semafor, Divadlo Járy Cimrmana, Divadlo ABC
- první hra: Vest pocket revue (1927; z kapsy od vest)
- nový žánr revue (podívaná): jednoduchá zápletka, hra proložena hudebními a tanečními čísly a hlavně autorskými dialogy na předscéně (improvizované a komentující současné dění, tzv. forbíny)
- stylizace kostýmů, make-up: namalované masky na obličeji, výtvarná stránka (kulisy);; hudební mezihry, písně, tance: navazují na divadla malých forem
- 30. léta (hospodářská krize, vzestup hrozby fašismu): ústup komiky: aktuálnější témata a politická satira: Kat a blázen (114 repríz, proti fašismu, fašisté to pochopili a snažili se narušovat představení)
- 1938: divadlo zrušeno: Jiří Voskovec a Jan Werich odcházejí do exilu do USA
- po válce se vrací, ale Voskovec (po únorovém převratu v roce 1948) odchází podruhé, poté Werich vystupuje s Miroslavem Horníčkem
- hry: Kat a blázen, Caesar, Osel a stín, Pěst na oko, Balada z hadrů, Těžká Barbora: dělo
- 4 filmové komedie: Peníze nebo život; Pudr a benzín; Hej rup; Svět patří nám