Daňová politika v EU
Mantinely pro jednotlivé typy daní v EU. Koordinace a harmonizace versus konkurence daňových systémů. Nástroje a aktéři daňové politiky EU. Daně jako příjem rozpočtu Evropské unie.
Daňová politika hraje významnou úlohu na vnitřním trhu, přesto má EU v této oblasti relativně malé pravomoci. Přímé zdanění je upravováno bilaterálními dohodami a nepřímé zdanění je upraveno ve smlouvě o ES, která obsahuje harmonizaci. Hlavními cíli EU v této oblasti je:
- Zabránit narušování HS vlivem rozdílných sazeb nepřímých daní;
- zabránit subjektům vyhýbat se daňovým povinnostem, nebo dvojímu zdanění;
- zlepšit fungování jednotného trhu;
- zvýšit konkurenceschopnost evropských firem;
- zlepšit spolupráci národních daňových úřadů.
- MANTINELY pro jednotlivé typy daní v EU
Osobní důchodové daně zůstávají v kompetenci národních vlád;
Nepřímé daně stojí v pozornosti snah o harmonizaci, protože ovlivňují fungování jednotného trhu;
Firemní daně mají pomáhat k volnému pohybu kapitálu a nemají způsobovat škodlivou konkurenci a
Sociální a penzijní systém mají eliminovat diskriminaci obyvatel.
- Koordinace a harmonizace versus konkurence daňových systémů
DAŇ = povinná, zákonem předem stanovená částka, která je nenávratná a odčerpává subjektu část nominálního důchodu; zákonem uložená platba do veřejného rozpočtu, která je neúčelová, neekvivalentní, nenávratná, a která se pravidelně opakuje
Díky globalizaci dochází ke střetům různých daňových systémů, je tedy nutné, aby vlády mezi sebou začaly v daňové oblasti spolupracovat a zamezily tak daňovým únikům. Tato spolupráce představuje první krok ke sblížení daňových systémů jednotlivých zemí. Mezinárodní spolupráce v daňové oblasti má 3 stupně:
- daňovou koordinaci (první stupeň ke sladění různých daňových systémů, informovat o zamezení daňových úniků, či dvojího zdanění);
- daňovou aproximaci (jedná se o přiblížení daňových soustav, nemusí dojít ke sladění);
- daňovou harmonizaci (určení daně, daňový základ a daňová sazba).Výhody konkurence: ekonomický stimul soutěže, úspory ve veřejných rozpočtech, možnost vzniku nových a předávání dobrých praxí. Konkurence povede k nižším daním (donutí vlády fungovat efektivně).
- Výhody koordinace a harmonizace: omezení daňových úniků, veřejné programy a projekty, precizace společně sdílených principů.
- I přes potřebnost daňové spolupráce existují zastánci názoru daňové konkurence. Dle tohoto názoru má mít harmonizace své limity, protože při překročení těchto limitů by došlo k neefektivnosti systému a zbytečně vynaloženým prostředkům. Daňovou konkurenci však nemůžeme chápat jako naprostý protiklad daňové harmonizace – diferencovaná výše kvóty může přinést pozitiva v jednotlivých členských zemích.
- Nástroje a aktéři daňové politiky EU
EU má podporovat udržitelný rozvoj Evropy, založený na vyváženém hospodářském růstu a na cenové stabilitě, vysoce konkurenceschopném sociálně tržním hospodářství směřujícím k plné zaměstnanosti a společenskému pokroku… Opatření v oblasti daní mohou k tomuto cíli EU přispět, pro naplnění svého poslání vytvořila EU své orgány:
- Evropský parlament demokratický prvek, volen přímo občany EU
- Evropská rada – složena z hlav států
- Rada – zajišťuje koordinaci hospodářských politik i daní
- Komise – iniciativní orgán, předkládá návrhy i v daňové oblasti, zabezpečuje provádění práva a dohlíží nad dodržováním komunitárního práva
- Soudní dvůr – rozsudky mají v rámci legislativy zásadní význam a interpretuje výklad smluv a tím přímo ovlivňuje daňové otázky. V otázkách daňové harmonizace vždy rozhoduje jen soudní dvůr.
- Účetní dvůr – provádí finanční kontrolu
- Hospodářský a sociální výbor – poradní funkce, vypracovává stanoviska i k daňovým otázkám
- Výbor regionů – poradní funkce, především v oblasti přeshraniční spolupráce, dopravy a strukturálních fondůSměrnice = důležité pro harmonizaci daní, členské státy je mají povinnost implementovat do svého národního řádu ve stanovené lhůtě
- Lisabonská smlouva stanovila právní subjektivitu Evropské unii. Oblast koordinace a harmonizace daní byla doposud ošetřena právem Evropského společenství a opírá se o naplňování svobody volného pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu. Právní systém ES se opírá o 3 vlastnosti:
- Generální ředitelství – TAXUD (daně a cla) – sídlo má v Bruselu, zabývá se spoluprací a řízením programů, mezinárodními vztahy a celní klasifikací, celní politikou, nepřímými daň a daňovou administrativou a analýzou a daňovou politikou. Vydává Bílé knihy = návrhy opatření a Zelené knihy = vytváří prostor pro konzultaci a sdělení.
- supremacy (svrchovanost) – přednost práva ES před národním právem
- subsidiarity – právo ES by mělo být aktivní, až když je neúčinné právo státu
- přímého účinku – právo jednotlivce dovolat se dodržování komunitárního práva před národními soudyEvropská organizace daňových práv – nezisková organizace, která spolupracuje s Komisí, WB, OECD a IMF. Její náplní je výměna mezinárodních informací a administrativní spolupráce.
- Další nástroje a instituce pro daňovou harmonizaci: daňové systémy jsou ovlivňovány legislativními akty, například mezinárodními daňovými smlouvami, nebo Smlouvami o zamezení dvojího zdanění, nebo Vzorové smlouvy o zamezení dvojího zdanění, jež vznikly v OECD.
- Daně jako příjem rozpočtu Evropské unie
I když neexistuje evropská daň, daně zasahují do příjmové stránky rozpočtu EU. Systém vlastních zdrojů zahrnuje:
- zemědělské dávky: cla na zemědělské produkty + dávky z cukru + cla z obchodu se třetími zeměmi dle společného celního sazebníku;
- výnosy ze cla;
- procento z národního výnosu daně z přidané hodnoty;
- příspěvek z HND členských států (1,24 %) a
- ostatní poplatky (poplatky za administrativní činnost institucí, pokuty, apod.).FISCALIS 2020 – cílem je zlepšit spolupráci mezi daňovými správami a poskytovat prostředky a mechanismy na zlepšení této spolupráce.
- Při prosazení DPH jako zdroje rozpočtu EU byly zohledněny její následující výhody: nízké inkasní náklady, dostatečný výnosný zdroj a shoda všech členských států. Odvod z výnosů DPH byl pro období 2007-2013 stanoven na hodnotu 0,30 % s výjimkou Rakouska, Německa, Nizozemska a Švédska